Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Ok, tack. Jag raderade Macintoshen, och som ovan ominstallerare som kommer från PC-hållet kan jag bara konstatera hur oerhört användarvänlig macen är.
Men jag är fortfarande nyfiken på vad som är skillnaden mellan att markera HD Macintosh eller tillverkarnamnet när man raderar? (Jag kikade på kanske 6 instruktionsvideor, och två av dem sade att man skulle highlighta tillverkarnamnet).
Jag har egentligen samma fråga när det gäller att "reparera skivbehörighter": vilken är skillnaden om man gör det via tillverkarnamnet eller "HD"?
Om du markerar "Macintosh HD" så markerar du en partition på hårddisken, inte hårddisken i sig. Det är dock bara viktigt att veta om man har flera partitioner (om man delat upp hårddisken till "virtuella" hårddiskar s.a.s.).
Man kanske t.ex. vill radera sin Win- eller Linux-partition och installera om de systemen, men lämna sin Mac-partition intakt. Då markerar man partitionen och "raderar" den, d.v.s. formaterar den.
Om man markerar hårddisken istället för en partition så är det förmodligen för att man vill radera alla partitioner och börja om från början. Då markerar man "tillverkarnamnet" som du säger och väljer "partitionera" och väljer sedan hur många delar man vill dela upp hårddisken i.
I ditt fall har du bara en partition förmodar jag. Då är det ingen större skillnad vilken metod man använder.
När det gäller att "reparera skivbehörigheter" så kan du bara göra det på en systempartition, så har man flera partitioner så blir alternativet inaktivt för partitioner som inte är mac-system-partitioner. Man skall alltså markera systempartitionen för att kunna använda funktionen.
Har man bara en partition så kanske det går att markera hårddisken istället för partitionen och "reparera skivbehörigheter". Jag vet inte riktigt, för jag har ingen maskin med bara en partition, så jag kan inte testa.