Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-07-04, 22:39
Medlem
Guzs avatar
Jag vill radera och installera om allt på min Macbook Pro.

Hur går jag till väga? (Jag har sparat alla filer jag vill bevara).

Och finns alla program som kom med datorn när jag köpte den på skivorna som följde med?
Citera
2011-07-04, 23:03
Medlem
Boota upp på installationsskivan(håll in C när du hör startljudet), välj språk, gå upp till verktygsprogram i menyraden, leta reda på skivverktyg och radera din partition, återgå till installationsprogrammet och följ instruktionerna.
Alla program installeras som de ska (Förutom iLife-paketet som du får installera själv via programskivan eller en separat ilife-skiva)
Citera
2011-07-04, 23:57
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Boota upp på installationsskivan(håll in C när du hör startljudet), välj språk, gå upp till verktygsprogram i menyraden, leta reda på skivverktyg och radera din partition, återgå till installationsprogrammet och följ instruktionerna.
Alla program installeras som de ska (Förutom iLife-paketet som du får installera själv via programskivan eller en separat ilife-skiva)

Jag har kikat på flera instruktionsvideor på youtube. När det gäller vilken disk man vill radera skiljer sig klippen åt: en del (som detta klipp, vid ca 3:30 http://www.youtube.com/watch?v=Eazd4AB1fXw&feature=related ) visar att man ska välja raden högst upp (med namnet på tillverkaren), men de flesta säger att man ska highlighta "HD Macintosh". Är det nån skillnad??
Citera
2011-07-05, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Jag har kikat på flera instruktionsvideor på youtube. När det gäller vilken disk man vill radera skiljer sig klippen åt: en del (som detta klipp, vid ca 3:30 http://www.youtube.com/watch?v=Eazd4AB1fXw&feature=related ) visar att man ska välja raden högst upp (med namnet på tillverkaren), men de flesta säger att man ska highlighta "HD Macintosh". Är det nån skillnad??
Tillverkarnamnet är själva hårddisken, Macintosh HD är partitionen
Formatera om partitionen eller ta bort den och gör en ny, sak samma bara du rensar den
Citera
2011-07-05, 09:40
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Tillverkarnamnet är själva hårddisken, Macintosh HD är partitionen
Formatera om partitionen eller ta bort den och gör en ny, sak samma bara du rensar den

Ok, tack. Jag raderade Macintoshen, och som ovan ominstallerare som kommer från PC-hållet kan jag bara konstatera hur oerhört användarvänlig macen är.

Men jag är fortfarande nyfiken på vad som är skillnaden mellan att markera HD Macintosh eller tillverkarnamnet när man raderar? (Jag kikade på kanske 6 instruktionsvideor, och två av dem sade att man skulle highlighta tillverkarnamnet).

Jag har egentligen samma fråga när det gäller att "reparera skivbehörighter": vilken är skillnaden om man gör det via tillverkarnamnet eller "HD"?
Citera
2011-07-05, 10:43
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ok, tack. Jag raderade Macintoshen, och som ovan ominstallerare som kommer från PC-hållet kan jag bara konstatera hur oerhört användarvänlig macen är.

Men jag är fortfarande nyfiken på vad som är skillnaden mellan att markera HD Macintosh eller tillverkarnamnet när man raderar? (Jag kikade på kanske 6 instruktionsvideor, och två av dem sade att man skulle highlighta tillverkarnamnet).

Jag har egentligen samma fråga när det gäller att "reparera skivbehörighter": vilken är skillnaden om man gör det via tillverkarnamnet eller "HD"?

Om du markerar "Macintosh HD" så markerar du en partition på hårddisken, inte hårddisken i sig. Det är dock bara viktigt att veta om man har flera partitioner (om man delat upp hårddisken till "virtuella" hårddiskar s.a.s.).

Man kanske t.ex. vill radera sin Win- eller Linux-partition och installera om de systemen, men lämna sin Mac-partition intakt. Då markerar man partitionen och "raderar" den, d.v.s. formaterar den.

Om man markerar hårddisken istället för en partition så är det förmodligen för att man vill radera alla partitioner och börja om från början. Då markerar man "tillverkarnamnet" som du säger och väljer "partitionera" och väljer sedan hur många delar man vill dela upp hårddisken i.

I ditt fall har du bara en partition förmodar jag. Då är det ingen större skillnad vilken metod man använder.

När det gäller att "reparera skivbehörigheter" så kan du bara göra det på en systempartition, så har man flera partitioner så blir alternativet inaktivt för partitioner som inte är mac-system-partitioner. Man skall alltså markera systempartitionen för att kunna använda funktionen.

Har man bara en partition så kanske det går att markera hårddisken istället för partitionen och "reparera skivbehörigheter". Jag vet inte riktigt, för jag har ingen maskin med bara en partition, så jag kan inte testa.
Citera
2011-07-05, 13:43
Medlem
Guzs avatar
Tack för svaret.

Jo, jag har bara en partition, men noterade att det verkar vara möjligt att trycka på "reparera" även om man markerar tillverkarnamnet.

Ser man på diskstorleken så anges ju den som aningen större om jag markerar tillverkarnamnet, så jag tänkte ifall det alternativet är mer "fullständigt". (Men kanske den marginella skillnaden som anges i diskstorlek bara är nån irrelevant teknisk detalj?)
Citera
2011-07-05, 13:56
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Tack för svaret.

Jo, jag har bara en partition, men noterade att det verkar vara möjligt att trycka på "reparera" även om man markerar tillverkarnamnet.

Ser man på diskstorleken så anges ju den som aningen större om jag markerar tillverkarnamnet, så jag tänkte ifall det alternativet är mer "fullständigt". (Men kanske den marginella skillnaden som anges i diskstorlek bara är nån irrelevant teknisk detalj?)

Jo, systempartitionen tar ju inte upp exakt hela hårddisken, det är ju lite partitionskarta och sådant som skrivs utanför partitionen, men det kan du inte reparera några skivbehörigheter för, så det gör ingen skillnad.

Att du har möjlighet att klicka på "reparera skivbehörigheter" när du markerar hårddisken måste som jag sa bero på att du endast har en partition. I mitt fall har jag flera partitioner på min dator, och det är endast den ena som går att "reparera". Jag kan alltså inte markera min hårddisk om jag vill göra det, utan måste markera partitionen.
Citera
2011-07-05, 14:03
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Jo, systempartitionen tar ju inte upp exakt hela hårddisken, det är ju lite partitionskarta och sådant som skrivs utanför partitionen, men det kan du inte reparera några skivbehörigheter för, så det gör ingen skillnad.

Att du har möjlighet att klicka på "reparera skivbehörigheter" när du markerar hårddisken måste som jag sa bero på att du endast har en partition. I mitt fall har jag flera partitioner på min dator, och det är endast den ena som går att "reparera". Jag kan alltså inte markera min hårddisk om jag vill göra det, utan måste markera partitionen.

Ok, case closed! Tackar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in