Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-03, 23:56
Medlem
perelis avatar
Jag har nyligen införskaffat ett par trådlösa hörlurar som ansluts med usb. Men när jag vill gå över till högtalarna så måste jag in i uppspelningsalternativ och byta standardenhet från hörlurar till högtalare vilket i längden börjat bli lite jobbigt. Finns det något enkelt och bra sätt att växla mellan två ljudenheter med ett enkelt kortkommando eller liknande?

Jag kör Windows 7 btw och det kommer inte fungera med någon form av hårdvaruswitch då lurarna går på usb och högtalarna på digital coax.
Citera
2011-07-04, 15:36
Medlem
Jag gör såhär: http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e11c185e3ede_fixxlefixxx.png
Det är iofs samma sak som du gör nu, men vägen dit är enklare.

Om någon annan gör på ett bättre sätt så är jag också nyfiken på att veta hur.
Citera
2011-07-04, 22:41
Medlem
perelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreasyJohn
Jag gör såhär: http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e11c185e3ede_fixxlefixxx.png
Det är iofs samma sak som du gör nu, men vägen dit är enklare.

Om någon annan gör på ett bättre sätt så är jag också nyfiken på att veta hur.
Jo det är så jag gör också. Men det är ändå typ 5 musklick varje gång man måste byta så det är lite segt :/
Citera
2011-07-04, 22:52
Medlem
SGustafsson91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
Jo det är så jag gör också. Men det är ändå typ 5 musklick varje gång man måste byta så det är lite segt :/
Och hur ofta byter du då? Skapa ett makro om du nu tycker det är så jobbigt.
Citera
2011-07-05, 01:45
Medlem
perelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGustafsson91
Och hur ofta byter du då? Skapa ett makro om du nu tycker det är så jobbigt.
2-3 ggr/dag. Jag har testat massa skitprogram som inte fungerar och har försökt som fan att göra ett ahk-script som ska kirra biffen men lyckades inte riktigt.

Men nu efter lite pillande så har jag knåpat ihop en lösning som består av att ett ahk-script aktiveras med ett kortkommando och kör igång ett nircmd-kommando som ändrar standardenhet för ljuduppspelning. Inte så jättefint men det fungerar iaf

Om någon annan vill använda lösningen så har jag lagt upp den på min dropbox: http://dl.dropbox.com/u/23654147/SoundSwitch.rar

Instruktioner:
Senast redigerad av pereli 2011-07-05 kl. 01:54.
Citera
2011-07-05, 09:34
Medlem
SGustafsson91s avatar
Citat:
2-3 ggr/dag. Jag har testat massa skitprogram som inte fungerar och har försökt som fan att göra ett ahk-script som ska kirra biffen men lyckades inte riktigt.

Det skulle alltså ge dig 10-15 musklick per dag
Citera
2011-07-05, 14:21
Medlem
bompyrides avatar
En 4-5 musklick känns inte som direkt mycket alls. Det går ju relativt fort i jämförelse med att rycka i sladdarna.

Om du har ett hyffsat tangentbord rekommenderar jag ett makro.
Citera
2011-07-05, 19:04
Medlem
perelis avatar
Jaja håna mig bara Nu har jag löst det själv och jag är skitnöjd över att slippa dem där 10-15 extra musklicken per dag
Citera
2011-07-05, 20:10
Medlem
Citat:

Men nu efter lite pillande så har jag knåpat ihop en lösning som består av att ett ahk-script aktiveras med ett kortkommando och kör igång ett nircmd-kommando som ändrar standardenhet för ljuduppspelning. Inte så jättefint men det fungerar iaf

Om någon annan vill använda lösningen så har jag lagt upp den på min dropbox: http://dl.dropbox.com/u/23654147/SoundSwitch.rar

Instruktioner:

Vill bara tacka för att du fixat det och delat med dig av lösningen. Folk som inte sitter i samma båt förstår inte smärtan vi utsätts för, varje dag! Återkommer med resultat över om jag lyckades
Citera
2011-07-05, 20:39
Medlem
perelis avatar
Citat:
Vill bara tacka för att du fixat det och delat med dig av lösningen. Folk som inte sitter i samma båt förstår inte smärtan vi utsätts för, varje dag! Återkommer med resultat över om jag lyckades
Hoppas du får det att fungera Om du vill att ahk-scriptet ska köras varje gång datorn startas gör du bara en genväg till "SoundSwitch.ahk" och lägger den i mappen: "%systemdrive%\users\%username%\AppData\Roaming\Mi crosoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup".
Citera
2011-07-05, 20:40
Medlem
nähääedu! det var alldeles utanför mitt kunskapsområde. förstår inte alls hur man gör. är det för mycket begärt att efterfråga en videofilm där du spelar inte hur man går tillväga?
Citera
2011-07-05, 20:47
Medlem
perelis avatar
Citat:
nähääedu! det var alldeles utanför mitt kunskapsområde. förstår inte alls hur man gör. är det för mycket begärt att efterfråga en videofilm där du spelar inte hur man går tillväga?
Har du installerat AutoHotKey? Om inte, gör det.

Packa upp alla filerna som finns i rar-filen i någon mapp. Alla filerna måste befinna sig i samma mapp.

Ta en printscreen på listan med dina ljudenheter och säg vilka ljudenheter som du vill kunna växla mellan. Säg även vilka kortkommandon du vill använda för respektive enhet så fixar jag ett script till dig.

Kör du 32 eller 64 bitars OS?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in