2011-07-03, 23:25
Medlem
Har svårt för gaser så ber om lite hjälp, just nu använder jag ren Argon till min mig/mag svets för att svetsa i vanligt stål, det blir mycket porer, skulle en tub med Mison 8 vara bättre?
Citera
2011-07-03, 23:38
Medlem
Lär dig ställa in gasflöde och trådmatningshastighet..

Blir det mycket porer har du antagligen för högt gasläge.
Citera
2011-07-03, 23:40
Medlem
Dom gånger jag har svetsat MIG har jag kört med mison, så de borde funka.
Citera
2011-07-03, 23:42
Medlem
Okej, men jag har läst att ren Argon lämpas bäst för rostfritt och aluminium medans Mison 8 med 8% CO2 och 0,03%NO är bäst för konstruktionsstål
Citera
2011-07-03, 23:45
Medlem
Acidiferouss avatar
Argon använder du normalt när du tigar. Har du en homogen migtråd rekommenderar jag Mison 8, 18 eller 25.

Se även till att ha rätt gastryck, ampere och trådmatning samt att fogen bör vara någorlunda plåtren.
Citera
2011-07-04, 00:00
Medlem
Jag kör med atal tror jag den heter från Airliquid (stavning) den kostar nästan halva priset mot vad en aga mison flaska kostar. Nu kör vi med den lilla flaskan man får äga då. En polare kör med en gammal kolsyre brandsläckare som han fyller på för typ 160kr hos nån som fyller dom då får han ju en större flaska med. Vi körde även med livsmedelskolsyra på svetsfirman jag jobbade på. Kolsyran är grymt billig jämfört med mison men det blir lite fulare svets och mera sprut.
Citera
2011-07-05, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aphuset
Lär dig ställa in gasflöde och trådmatningshastighet..

Blir det mycket porer har du antagligen för högt gasläge.
Flöde och matning har jag koll på, ligger på en ungefär 8-10 liter i minuten, lite lågt men funkar bra

Citat:
Ursprungligen postat av pieguy
Dom gånger jag har svetsat MIG har jag kört med mison, så de borde funka.
Funkar jovisst men jag tycker inte att fogen blev särskilt fin

Citat:
Ursprungligen postat av Trident2113
Jag kör med atal tror jag den heter från Airliquid (stavning) den kostar nästan halva priset mot vad en aga mison flaska kostar. Nu kör vi med den lilla flaskan man får äga då. En polare kör med en gammal kolsyre brandsläckare som han fyller på för typ 160kr hos nån som fyller dom då får han ju en större flaska med. Vi körde även med livsmedelskolsyra på svetsfirman jag jobbade på. Kolsyran är grymt billig jämfört med mison men det blir lite fulare svets och mera sprut.
Intressant, ska prova med kolsyra nån gång

Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Argon använder du normalt när du tigar. Har du en homogen migtråd rekommenderar jag Mison 8, 18 eller 25.

Se även till att ha rätt gastryck, ampere och trådmatning samt att fogen bör vara någorlunda plåtren.
Tack för tipset, jag köpte en flaska Mison 18, vilken skillnad det blev!
Citera
2011-08-02, 12:31
Medlem
Scinners avatar
Hur är det med påfyllning av svetsgas, kan jag komma in med en stor Gasoltub och få den fylld med Mison tex?
Citera
2011-08-02, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scinner
Hur är det med påfyllning av svetsgas, kan jag komma in med en stor Gasoltub och få den fylld med Mison tex?

det går inte.oftas lämnar man in sin gasflaska och byter mot en som är full.en gasoltub klara upp till 25bar och sen öppnas övertrycksventilen,en gastub ligger trycket på 200bar när den är påfylld..
Citera
2011-08-02, 13:48
Medlem
Scinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harman1
det går inte.oftas lämnar man in sin gasflaska och byter mot en som är full.en gasoltub klara upp till 25bar och sen öppnas övertrycksventilen,en gastub ligger trycket på 200bar när den är påfylld..

Ok, tackar!
Citera
2018-11-10, 20:44
Bannlyst
någon här som vet värdet på en 50l 140-150bar mison 25 tub ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in