Arch Linux är mer avancerat så tillvida att du använder terminalen mer än grafiska användarverktyg. Har du inte arbetat med terminalen tidigare föreslår jag att du tar dig tid att lära dig grunderna, hur du redigerar, flyttar och hanterar filer.
Det är viktigt att du läser Arch Linux wikisida, speciellt "Beginner's guide" då jag har fått erfara att communityn är mer ogästvänlig och inte lika bemötande mot nybörjare, vilket är motsatsen till ubuntu's användarbas.
Beroende på vilket gränssnitt du väljer att använda, fönsterhanterare som Fluxbox, Openbox, Awesome, eller fulländade skrivbordsmiljöer som KDE, Gnome och XFCE så kommer du självklart att få olika resultat prestandamässigt.
Personligen skulle jag rekommendera XFCE, vilket är skrivbordsmiljön i Xubuntu. Det beror dock på att jag tycker den passar mig bäst.
Du kan inte installera det via daemon tools, däremot kan du lära dig det genom att installera systemet i en virtuell dator med programmet virtualbox, vilket göra att du kan lära dig Arch utan att sabba din nuvarande installation. När du sedan skall installera distributionen kan du använda Unetbootin för att göra en bootbar USB-sticka med Arch Linux.
Citat:
Ursprungligen postat av Median
Man kan väl inte bestämma så mycket om vad man ska installera på Debian, och Debian är absolut inte lika lightweight som Arch då med Debian så följer det med GNOME som är väldigt bloated (Ja, jag vet att man inte behöver installera något grafiskt gränssnitt men jag föredrar fortfarande Arch för orsakerna nedanför). Det värsta med Debian är att det nästan inte finns någon som helst dokumentation till hur man gör olika saker på deras wiki eller någon annan wiki för den delen, på Debians officiella wiki finns endast bara några beskrivningar av diverse saker. Man måste stå och söka runt hur länge som helst för att hitta någon vettig information.
När man installerar Debian är det bara att välja minimal installation. Och sedan
Kod:
# apt-get install hal build-essential xfce4 xfce4 alsa alsa-base alsa-utils alsa-oss alsa-tools gdm iceweasel