2011-07-03, 10:19
Medlem
Tja!

Är nyfiken om staden Borlänge och undrar vad ni tycker om stan?

// Fullmetalboy
Citera
2011-07-03, 10:41
Medlem
Hört av släkt och vänner som fortfarande bor kvar i dalarna att Borlänge har/håller på att bli lilla Mogadishu.

Låter ju inte lovande precis
Citera
2011-07-03, 16:52
Medlem
det är en tråkig stad. saknar stadskärna och är ett typiskt miljonprogram projekt. industristad som haft problem med hög kriminalitet men tror att det lugnat sig dom senaste åren. dock är väl folk rätt trevliga i dom där trakterna, som alla andra dalmasar

däremot så har du Falun bara 15 minuter ifrån som är den stad i dalarna som håller högst klass. har du fått jobb i borlänge? isåfall, bosätt dig i falun och pendla den där lilla biten till borlänge!
Citera
2011-08-25, 22:02
Medlem
Hur e det att bo i Falun?

E det bra pendlingstid mellan Falun och Borlänge?

Jag kanske kan få jobb i Borlänge.

Citat:
Ursprungligen postat av ugin
det är en tråkig stad. saknar stadskärna och är ett typiskt miljonprogram projekt. industristad som haft problem med hög kriminalitet men tror att det lugnat sig dom senaste åren. dock är väl folk rätt trevliga i dom där trakterna, som alla andra dalmasar

däremot så har du Falun bara 15 minuter ifrån som är den stad i dalarna som håller högst klass. har du fått jobb i borlänge? isåfall, bosätt dig i falun och pendla den där lilla biten till borlänge!
Citera
2011-08-25, 23:51
Medlem
Axells avatar
Har stött på folk i alla möjliga åldrar som har kommit i kontakt på ett eller annat sätt. Min farfar som är från Falun tycker verkligen inte om Borlänge. Han säger att det är/var en skit stad med massor av kriminalitet samt massa drägg. Kanske är han lite partisk i de han säger då jag kan tänka mig att det är en hel del lokalrivalitet mellan dessa orter.

Har även hört folk i 20års åldern säga att det finns mycket skit i staden och att det inte är det svåraste att fixa knark direkt.
Citera
2011-08-26, 16:31
Medlem
kokainkolas avatar
Falun är absolut mer estetiskt tilltalande än vad Borlänge är, det är en äldre stad och är väl typ "kulturstaden" medan Borlänge är ganska tråkigt och grått men har mer då det kommer till företagande, många företag flyttar från Falun till Borlänge, speciellt IT börjar bli stort. Både Falun och Borlänge har mycket invandring, dock så har Borlänge mest.

Falun är dyrare att bo i än Borlänge, båda städer har dåligt med billigare lägenheter eftersom det är så mycket studenter o.s.v. ingen av städerna har så där jättekul lägenhetsområden.

Borlänge är den stad som har högst kriminalitet i Dalarna läste jag i tidningen häromdagen men som Borlängebo har jag inte märkt av det mer än att min cykel blev stulen förra sommaren =( droger är precis lika lätt att få tag i båda städerna så den typen av kriminalitet ligger väl på samma nivå antar jag.
Citera
2011-08-27, 09:27
Medlem
Ni kan ju knappast mena att den där jävla gropen e vackrare eller bättre än Blge.
Citera
2011-08-27, 14:27
Medlem
När du syftar på "invandring", var kommer dom ifrån?

// Fullmetalboy

Citat:
Ursprungligen postat av kokainkola
Falun är absolut mer estetiskt tilltalande än vad Borlänge är, det är en äldre stad och är väl typ "kulturstaden" medan Borlänge är ganska tråkigt och grått men har mer då det kommer till företagande, många företag flyttar från Falun till Borlänge, speciellt IT börjar bli stort. Både Falun och Borlänge har mycket invandring, dock så har Borlänge mest.

Falun är dyrare att bo i än Borlänge, båda städer har dåligt med billigare lägenheter eftersom det är så mycket studenter o.s.v. ingen av städerna har så där jättekul lägenhetsområden.

Borlänge är den stad som har högst kriminalitet i Dalarna läste jag i tidningen häromdagen men som Borlängebo har jag inte märkt av det mer än att min cykel blev stulen förra sommaren =( droger är precis lika lätt att få tag i båda städerna så den typen av kriminalitet ligger väl på samma nivå antar jag.
Citera
2011-08-27, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fullmetalboy
Hur e det att bo i Falun?

E det bra pendlingstid mellan Falun och Borlänge?

Jag kanske kan få jobb i Borlänge.

Falun är helt ok, många barer och sådant för att vara en såpass liten stad. Väldigt goda möjligheter till idrott/boxning/MMA osv tack vare Lugnets idrottsarena.

Att pendla mellan Falun och Borlänge går snabbt tack vare den relativt nya "motorvägen" som byggts för att knyta ihop städerna. Tar väl kanske 15-20 minuter med bil.
Citera
2011-08-27, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fullmetalboy
När du syftar på "invandring", var kommer dom ifrån?

// Fullmetalboy

Tror de flesta invandrarna kommer från Somalia. Har inga källor på det, men det känns så. Dock är det ingenting som stör mig. Och jag bor i samma område som många av dom. Däremot så lär det väll märkas av genom skattehöjningar och nedskärningar inom kort. För några nya skattebetalare är dom ju inte.
Citera
2011-08-27, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LePatrone
Tror de flesta invandrarna kommer från Somalia. Har inga källor på det, men det känns så. Dock är det ingenting som stör mig. Och jag bor i samma område som många av dom. Däremot så lär det väll märkas av genom skattehöjningar och nedskärningar inom kort. För några nya skattebetalare är dom ju inte.

Det är sjukt mycket blattar i vissa områden i Borlänge. Nästan kolsvart!
Citera
2011-08-28, 09:20
Medlem
Vilka områden i Borlänge bör man undvika att bosätta pga skadegörelse, brott eller liknande?

Om du fick ett jobb i Borlänge, var skulle du bosätta i Borlänge?

Vilka områden bor många utlänningar?

Var någonstans bor studenterna?

Citat:
Ursprungligen postat av itssopure-2
Det är sjukt mycket blattar i vissa områden i Borlänge. Nästan kolsvart!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in