Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-07-03, 00:51
  #1
Medlem
Hej!

Nu behöver jag lite hjälp här..

Jag har alltså en hemsida som är kodad i html men har ett login system som är
kodat i php.
Hur får jag in login systemet utan att det blir fel på hemsidan?
Citera
2011-07-03, 01:02
  #2
Medlem
sirnickys avatar
Är trött så jag kanske missförstår din post.
Men det borde lösas genom att spara sidan som sidan.php, då det är ett php-skript. Detta kommer inte att förstöra din HTML kod.
Citera
2011-07-03, 01:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirnicky
Är trött så jag kanske missförstår din post.
Men det borde lösas genom att spara sidan som sidan.php, då det är ett php-skript. Detta kommer inte att förstöra din HTML kod.
Det är det den gör och ser inte ut som vanligt, hemsidan alltså
Citera
2011-07-03, 03:10
  #4
Medlem
Tvillingens avatar
Har du en server där PHP är installerat?
Citera
2011-07-03, 04:31
  #5
Medlem
Lär dig php till den grad att du bara vet hur du gör. Du måste på något sätt bara integrera koden flawless med html, samt döpa om din html-fil till .php
Citera
2011-07-03, 12:57
  #6
Medlem
Problemet är löst då jag la in koderna lite galet bara
Citera
2011-10-22, 19:47
  #7
Medlem
Carlozs avatar
Jag lånar den här tråden. Inte samma fråga, men rubriken passar bra och jag vill inte fylla upp med massa trådar här på Flashback.

Det är så här att jag håller på att lära mig och experimentera lite i PhP och jag håller nu på med ett PhP-login script. Jag är lite feg och safe: ar med att följa en tutorial.(Jag måste vara den enda idioten som kan misslyckas med att följa tutorials ) tutorialen som jag följer är följande:

http://www.youtube.com/watch?v=nbbGZ...eature=related

Och jag har stött på ett problem. Killen i videon funkar det galant för men jag har missat något nånstans. Jag har suttit i 2,5 h för att försöka bena ut det här och vänt upp och ner på det. Nu vänder jag mig till er proffs. Det är i slutet av videon som jag postade när man ska logga in och man ska mötas av välkomstmedd. det jag får upp när jag slår på login-knappen är följande

Kod:
( ! ) Parse error: syntax error, unexpected T_CONSTANT_ENCAPSED_STRING in C:\wamp\www\login.php on line 15[/code]

Fine, något fel på line 15. Så långt är jag med, problemet är bara att jag själv inte ser vad min kod fallerar?

Min kod är följande:

[code]
<?php

    $username 
$_POST('username');
    
$password $_POST('password');
    
$login $_GET('login');
    
    
setcookie("username","$username",time()+86400);
    
    if(
$login=='yes') {
    
    
$con mysql_connect("localhost","root","");
    
    
mysql_select_db("login");
    
    
$get mysql_query("SELECT count(id) FROM login WHERE user='$username' and pass="'$password'");
    
    
    
$result = mysql_result($get, 0);
    
    if(
$result!=1) {
        echo "
Invalid login.";
        } else {
            echo "
Login SuccessfulWelcome Back" . $_COOKIE('username') . "Sir/Madam.";
            
$_SESSION('username') = $username;
            
            
            }
    
    
    
    }


?>


Vore mer än tacksam om ni / någon kunde hjälpa mig så att jag får rätt på det här. Nu ska jag fundera vidare på var det kan ha snört ihop sig...

Stort tack på förhand!
Citera
2011-10-22, 21:48
  #8
Medlem
Titta på rad 15 i din kod. Rätt ofta beror såna där felmeddelanden på att man missat att matcha " och ' i koden. Koden börjar igen direkt efter att det yttersta citattecknet avslutats. Dvs du kan ha "hej det 'här är en' 'sträng' med 'låångt 'innehåll, 'men ingen kod'" med hur många ' som helst utan att det spelar nån roll, koden börjar inte igen förrän efter sista ". Titta nu på din rad 15 igen. Strängen på raden börjar med ", vad kommer efter att det matchats på raden? Tips: För att sätta ihop flera strängar i samma kommando så skriver du en punkt mellan, t.ex "sträng 1".'sträng 2'.'sträng 3'.
Citera
2011-10-22, 22:31
  #9
Medlem
Carlozs avatar
Okej, nu har jag lekt vidare och fått upp ett nytt felmeddelande.

Citat:
( ! ) Fatal error: Can't use function return value in write context in C:\wamp\www\login.php on line 24

Min Line 24 är följande

Kod:
$_SESSION('username') = $username

Nu fattar jag nada vad som är fel? Men de känns som att jag i alla fall är ett steg närmre en lösning, eller?

Ni får gärna slinka in och bara säg att jag ska byta ut någon kod ifall ni har ett bättre förslag ?
__________________
Senast redigerad av Carloz 2011-10-22 kl. 22:34.
Citera
2011-10-22, 22:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carloz
Kod:
$get mysql_query("SELECT count(id) FROM login WHERE user='$username'. and pass="'$password'""); 

Strängen börjar med " framför SELECT. Matchande/avslutande/nästa " kommer efter pass=, eller hur? Enligt vad jag sa ovan så börjar koden igen efter att strängen avslutats. Efter strängen i din kod kommer en till sträng, direkt, eller hur(den innesluts av ')? Gå igenom det där en gång till, och tänk på vad jag sa om hur man sätter ihop flera strängar med varann.
Citera
2011-10-22, 22:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carloz
Okej, nu har jag lekt vidare och fått upp ett nytt felmeddelande.

Min Line 24 är följande

Kod:
$_SESSION('username') = $username

Nu fattar jag nada vad som är fel?
Parenteser används när du ska anropa funktioner, funktionsnamn(argument);. Om du vill komma åt delar av en array så används [], dvs $minarray['mittnamn'].

EDIT: Som du har skrivit det blir $_SESSION en funktion som du försöker anropa. Sen försöker du tilldela det som den returnerat ett annat värde, $username.
__________________
Senast redigerad av Koenigsegg 2011-10-22 kl. 22:46.
Citera
2011-10-22, 22:42
  #12
Medlem
Carlozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koenigsegg
Strängen börjar med " framför SELECT. Matchande/avslutande/nästa " kommer efter pass=, eller hur? Enligt vad jag sa ovan så börjar koden igen efter att strängen avslutats. Efter strängen i din kod kommer en till sträng, direkt, eller hur(den innesluts av ')? Gå igenom det där en gång till, och tänk på vad jag sa om hur man sätter ihop flera strängar med varann.

Allrigt, det fixade jag. Eller jag ändrade om och pillade lite så att den fann något annat att klaga på ( Alltså min linje 24 gäller de nu)

Ifall de är av intresse så är min nuvarande linje 15 följande:

Kod:
$get mysql_query("SELECT count(id) FROM login WHERE user='$username' and pass='$password'"); 

Men denna har jag alltså INTE problem med nu. Nu gäller det Linje 24(se post ovan).

Tack för din hjälp och din vägledning !
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback