2011-07-02, 16:37
Medlem
Nu är det så att jag jobbar i Norge sen ett år tillbaka. Pendlar hem till Sverige ett par gånger i månaden.
Är nu sugen på att köpa en lägenhet i Sverige med hjälp av ett lån. Har ingen inkomst i Sverige utan enbart i Norge, kommer min inkomst att synas när banken gör en kreditupplysning på mig?
Skrev med min norska årsinkomst under "övriga upplysningar" på den svenska deklarationen nu i år.

Tacksam för svar
Citera
2011-07-02, 16:51
Medlem
Poke53281s avatar
Varför inte fråga banken?

Jag är från både Norge, Danmark och Sverige (var jag bor), och jag kan INTE få lån i en Svensk Bank, själv om jag äger eget hus i Sverige, så strikta är Svenska reglar.

Men viss du kan bevisa att du har fast arbete (inte vikarie, det räknas inte, jag har vikarie arbete...) så visa din

- anställningskontrakt
- lönespecifikation (dom senaste 12 mån, dom du har...)

så är det ju inte helt omöjlig du får lån
Citera
2011-07-04, 09:36
Medlem
När jag bodde i Norge så skulle jag låna typ 50000 kr till en bil. Frågade först banken i Sverige, blev nekad pga att jag var skriven i Norge......Frågade banken i Norge, blev nekad pga att jag inte hade bott i Norge mer än 3 år.

Jobbigt läge
Citera
2011-07-05, 10:17
Medlem
Det ska egentligen inte vara några problem. Jobbar själv i det norska landet, men byggde hus "med hjälp" av svensk bank. Det hänger nog på hur bra kontakt du har med banken och din bankkontakt.
Citera
2020-11-25, 11:33
Medlem
Du kan testa och se om någon bank ger dig anbud hos någon låneförmedlare som t.ex.https://forsetify.no. I Norge påverkas inte din kreditscore som i Sverige då dem inte har något UC
Citera
2020-11-25, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micke1988
Nu är det så att jag jobbar i Norge sen ett år tillbaka. Pendlar hem till Sverige ett par gånger i månaden.
Är nu sugen på att köpa en lägenhet i Sverige med hjälp av ett lån. Har ingen inkomst i Sverige utan enbart i Norge, kommer min inkomst att synas när banken gör en kreditupplysning på mig?
Skrev med min norska årsinkomst under "övriga upplysningar" på den svenska deklarationen nu i år.

Tacksam för svar
Att jobba i Norge är inga problem för att få bolån, förutsatt att du uppfyller deras krav i övrigt. Så länge du köper lgh för att du ska vara skriven där, och pendla till Norge är det ok. Är tanken att bo kvar i bostad i Norge blir det däremot högst troligt stopp av olika anledningar.

Storbankerna brukar kunna kolla upp din skattemelding, annars får du styrka det med a-intyg och lönespec osv. Din lön kommer räknas om till SEK och därefter räknas ned till 90% för valutarisken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in