2011-07-02, 15:42
Medlem
f3s avatar
Har sökt men inte hittat någon tråd om det här problemet, kanske för att jag inte vet vad problemet riktigt är...

När jag stretchar med benet rakt (utåt, framåt, split, spagat osv.) i vilken övning som helst så känns det bara i knäet, och det känns inte bra. Jag slutar då, men kommer inte på någon lösning.

Om jag böjer benet lätt känns det inte alls, och har jag det rakt känns det liksom på insidan av knäet, jag vet inte om man har några ledband eller så där.

Någon som har tips på hur jag kan göra för att inte skada knäna? Jag vill kunna gå ner i split men det här hindrar mig. Är vig i övrigt.

(Mod får gärna flytta om jag placerat fel)
Citera
2011-07-02, 15:54
Medlem
Kolla upp ditt fel och få riktig hjälp.
Citera
2011-07-02, 18:03
Medlem
f3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klopa
Kolla upp ditt fel och få riktig hjälp.

Vart ska jag kolla upp det? Tror du man kan gå till ett gym och fråga en tränare om hjälp eller måste man gå till en sjukgymnast eller annat? Jag har inga problem med knäna annars.
Citera
2011-07-02, 18:05
Medlem
Dreass avatar
Vet inte om det är samma fel som jag har, men när jag strechar ljumskarna så drar det i knät. Fick tipset att fortsätta. Fast jag tvivlar på att det är nyttigt
Citera
2011-07-03, 01:26
Medlem
pezrulezhaakons avatar
f3

Om det gör ont inne i knät på insidan kan det vara minisken som spökar.

Beroende på hur du stretchar (även att du gör som du beskrivit) så kanske du stretchar för hårt, dvs du lägger större belastning på ändläget i leden än vad som gör nytta för själva muskelstretchen.
Antingen så utsätter du leden för högre "tryckande" belastning, eller så blir det en "dragande" kraft som bildar nåt som kallas gapping, då ledytorna dras isär och tex sätter högre risker på korsband och/eller ledkapsel.

Om du "halvstår" och hänger på ditt utsträckta ben är det inte konstigt att det kan göra ont.
Välj hellre en sittande variant på en bänk. På så sätt minskar du ledkrafterna drastiskt och kan optimera muskelstretchen.
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2011-07-03 kl. 01:28.
Citera
2011-07-03, 12:48
Medlem
f3s avatar
Tack så mycket för all hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in