• 1
  • 2
2011-07-04, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Vad har beskattning med saken att göra? Även ränteinkomster beskattas med 30%.

Förövrigt är inte en depå samma sak som kapitalförsäkring

du har rätt om räntan på kontot, missade det i tidigare inlägg

en depå beskattas väl på samma vis som en kapitalförsäkring ? (K-depå)

Nej i grunden är det ju inte samma sak då man kan handla aktier i depån och inte i kapitalförsäkringen, men var mera själva "beskattningen" jag syftade på, 27% av den genomsnittliga statslåneräntan året innan, oavsett om din depå / k-förs +:at eller inte.
Citera
2011-07-04, 10:10
Medlem
fasen svarade inte riktigt på ditt inlägg,
självklart har beskattningen av inkomsterna en betydelse då det är något som , beroende på vilken produkt han väljer påverkar hans avkastning negativt.
Citera
2011-07-04, 10:28
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
du har rätt om räntan på kontot, missade det i tidigare inlägg

en depå beskattas väl på samma vis som en kapitalförsäkring ? (K-depå)

Nej i grunden är det ju inte samma sak då man kan handla aktier i depån och inte i kapitalförsäkringen, men var mera själva "beskattningen" jag syftade på, 27% av den genomsnittliga statslåneräntan året innan, oavsett om din depå / k-förs +:at eller inte.

En depå är inte per automatik en kapitalförsäkring. En depå innebär att innehaven är förvaltarregistrerade vilket exempelvis medför rösträttsregistrering osv inför stämmor och möjliggör handel med utländska aktier osv. En depå följer vanliga skatteregler så länge det inte är en försäkringsdepå som därmed omfattas av lagstiftningen kring försäkringssparande

Självklart har beskattningen betydelse, men jag syftade naturligtvis på att även ränteinkomster beskattas vilket är av betydelse.
Citera
2011-07-04, 11:07
Medlem
perfas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Tack för ditt utförliga och uttömmande svar men vad är det specifikt som gör bankernas fondbolag dyra i förhållande till andra fondförvaltare när du riktade in dig på just bankerna?

Förlåt. Jag menade självklart alla fondbolag samt banker.. Jag nämnde banker då den oinsatte som frågar om råd här oftast går till sin lokala bank och köper fonder, och går alltså inte direkt till en fondförvaltare.
Citera
2013-01-30, 07:29
Medlem
Pappersvargens avatar
Hur fungerar det egentligen med fasträntekonton?
Jag har precis bundit upp ett något större kapital (250 000) på 3 månaders fasträntekonto (2% ränta). Bindningstid är 3 månader.

Bindningstiden tar slut den 4e april. När får jag pengarna och hur mycket? Jag vet att jag kan fråga banken, men just nu är det enklare att fråga här.

Jag gissar att jag inte får 5000 kronor (250000*0,02) insatt på 3 månader. Är det 5000 kronor på ett helt år som räknas? Det vill säga 5000/12*3 = 1250 kronor? Sedan så klart minus skatt.
Citera
2013-01-30, 10:00
Medlem
drutgers avatar
Ett år är det som räknas sen så fattar jag inte hur du kan sätta dina pengar där när man får 2.9% hos hoistspar utan att låsa pengarna alls.
Citera
2013-02-12, 22:37
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drutger
Ett år är det som räknas sen så fattar jag inte hur du kan sätta dina pengar där när man får 2.9% hos hoistspar utan att låsa pengarna alls.
Nu har jag startat konto hos Hoist. Det är ju riktigt trevliga räntor om man låser pengarna. Tack för tipset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in