2011-07-02, 11:46
Medlem
nej-s avatar
Är student och arbetslös för tillfället.
Har varit på en del intervjuer och det jobbet jag är mest intresserad av får jag svar i augusti (De var intresserade av mig och sa att det skulle finnas jobb i mitten av augusti/början av september).
Men har även varit hos ett sälj och marknadsföringsbolag som vill anställa mig.
Uppgiften där är att knacka dörr och sälja sin produkt (Vilket inte alls är svårt då den verkligen får kunden att spara pengar och inte är onödig).

Nu är min fråga, är det värt för mig att ta detta jobb?
Gillar verkligen inte försäljare men behöver ändå ett jobb under tiden jag väntar på det andra.
Man får ~200kr för varje person som tar det man säljer och folket som jobbar där snittar på cirka 4-10st om dagen.

Nå, ska jag tacka ja och jobba cirka 1½ månad och sen sluta eller ska jag skita i det och satsa på annat under tiden?
Citera
2011-07-02, 11:50
Medlem
Om möjligheten till jobb finns, så varför inte?
Citera
2011-07-02, 11:55
Medlem
Niccoos avatar
Låter nästan för bra för att vara sant, upp till 2 000 spänn per dag för att kränga dammsugarpåsar (?), se till att ha någon form av garantilön. Jag tror att det kan vara segt att knacka dörr på sommaren, många som inte är hemma och som inte vill veta av varken försäljare eller jehovas vittnen.
Citera
2011-07-02, 11:58
Medlem
MorbIdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nej-
Har varit på en del intervjuer och det jobbet jag är mest intresserad av får jag svar i augusti (De var intresserade av mig och sa att det skulle finnas jobb i mitten av augusti/början av september).
Uppgiften där är att knacka dörr och sälja sin produkt (Vilket inte alls är svårt då den verkligen får kunden att spara pengar och inte är onödig).

Gillar verkligen inte försäljare men behöver ändå ett jobb under tiden jag väntar på det andra.
Man får ~200kr för varje person som tar det man säljer och folket som jobbar där snittar på cirka 4-10st om dagen.

Nå, ska jag tacka ja och jobba cirka 1½ månad och sen sluta eller ska jag skita i det och satsa på annat under tiden?

Det är mödan värt. Jag städade ett halvår som 18 åring. Det var slitigt och jädrigt ensamt. Kände mej smått värdelös när jag sökte nästa arbete. Den som höll i intervjun konstaterade att jag varit lokalvårdare och sa: "Jag ser att du jobbat som städerska. Det är bra, då märks det att du vill jobba". Hm, det jag inte trodde var att något att ha i bagaget visade sig vara positivt!
Alla, precis alla jobb ger dej erfarenheter, som du på ett eller annat vis kommer att han nytta av i framtiden. Jag lever i den övertygelsen att det är lättare att få jobb om han har jobb. Dessutom skaffar du dej referenser.
Bra då att det är en produkt du tror på och känner för. Jag skulle aldrig, där går min gräns, kunna sälja något jag själv inte tycker är bra. Skulle kännas som jag lurade människor och det är det simplaste jag vet.
Citera
2011-07-02, 11:59
Medlem
Strixezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nej-

Underskatta inte hur efterblivna och envisa människor kan vara, att ha en OK produkt räcker inte långt. Dessutom brukar folk ofta bli störda av dörrknackare.

Och deras snittsiffror ska du ta med en busslast salt, får du ingen garantilön så ska du gå in med inställningen att du kan tjäna 2000 lika väl som du kan gå några dagar utan att få en krona för ditt slit.
Citera
2011-07-02, 12:04
Medlem
Tyko.Jonssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niccoo
Låter nästan för bra för att vara sant, upp till 2 000 spänn per dag för att kränga dammsugarpåsar (?), se till att ha någon form av garantilön. Jag tror att det kan vara segt att knacka dörr på sommaren, många som inte är hemma och som inte vill veta av varken försäljare eller jehovas vittnen.
Brukar också finnas nåt villkor som att man är skyldig att sälja si och så många produkter för att få ut någon grundlön. Det låter ofta bra utifrån, men finns alltid nackdelar om man inte är försäljartypen.
Citera
2011-07-02, 12:29
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strixez
Underskatta inte hur efterblivna och envisa människor kan vara, att ha en OK produkt räcker inte långt. Dessutom brukar folk ofta bli störda av dörrknackare.

Jag kan ju naturligtvis inte tala för någon annan än mig själv, men detta stämmer väldigt bra in på mig just när det gäller dörrknackare. Av princip brukar jag resonera som såhär; om en produkt nu är så fruktansvärt bra och nödvändig och "säljer sig själv", varför måste dom då skicka någon hem till mig? En åtråvärd produkt får kunderna att komma till produkten, inte tvärtom.
Hela upplägget låter mysko och jag hade nog dragit öronen åt mig.
Citera
2011-07-02, 15:16
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Jag kan ju naturligtvis inte tala för någon annan än mig själv, men detta stämmer väldigt bra in på mig just när det gäller dörrknackare. Av princip brukar jag resonera som såhär; om en produkt nu är så fruktansvärt bra och nödvändig och "säljer sig själv", varför måste dom då skicka någon hem till mig? En åtråvärd produkt får kunderna att komma till produkten, inte tvärtom.
Hela upplägget låter mysko och jag hade nog dragit öronen åt mig.
Smart sagt srpski . ungefär som idiotsäkra spelsystem, håll käften och kamma hem stålarna själv.
Citera
2011-07-02, 17:12
Medlem
nej-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niccoo

Det är sant.
Inga dammsugar påsar utan handlar om att få folk att byta elbolag till det som idag är det billigaste.
Man visar för kunde svart på vitt att man visst tjänar pengar på att byta och så enkelt är det.
Sen får man 200kr per kund.
Tyvärr finns det ingen garantilön av det jag förstod utan man jobbar bara med "provision".
Det är inte 9-17 utan 12-20 som gäller.
Förstår vad du menar, hatar försäljare själv men behöver ett jobb i 1½ mån framöver och funderar på om jag ska tacka ja eller nej...
Citera
2011-07-02, 17:15
Medlem
nej-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbIda
Det är mödan värt. Jag städade ett halvår som 18 åring. Det var slitigt och jädrigt ensamt. Kände mej smått värdelös när jag sökte nästa arbete. Den som höll i intervjun konstaterade att jag varit lokalvårdare och sa: "Jag ser att du jobbat som städerska. Det är bra, då märks det att du vill jobba". Hm, det jag inte trodde var att något att ha i bagaget visade sig vara positivt!
Alla, precis alla jobb ger dej erfarenheter, som du på ett eller annat vis kommer att han nytta av i framtiden. Jag lever i den övertygelsen att det är lättare att få jobb om han har jobb. Dessutom skaffar du dej referenser.
Bra då att det är en produkt du tror på och känner för. Jag skulle aldrig, där går min gräns, kunna sälja något jag själv inte tycker är bra. Skulle kännas som jag lurade människor och det är det simplaste jag vet.

Tack för infon!

Som jag skrev ovan, jag hatar verkligen försäljare och skulle själv inte kunna tänka mig sälja en produkt som kunden går minus på.
Men av det jag sett (har varit med några dagar ute och sett hur det går till) så är det inte nåt man lurar kunden på utan denne byter bara elbolag och sparar pengar på det.
Citera
2011-07-03, 09:06
Bannlyst
Du ska veta att dom flesta som byter elbolag gör det av egen vilja och gör det på nätet, försäljare som knackar dörr om detta betraktas av dom flesta som pesten, detsamma gäller dom påstridiga försäljarna som brukar stå utanför köpcentrum och liknande.
Tar du jobbet så räkna även med att du får ta en hel del skit också, och särskilt lönsamt för dig blir det inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in