2004-10-29, 23:29
Medlem
Nidstangs avatar
Apotekarnes julmust är godast inget snack om saken.
Här i Solna är det Vivo i alla fall, har inte hunnit kolla om det finns på ICA också.
Citera
2004-10-30, 00:29
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jag tycker om julmust... Tyvärr har min lokala livsmedelsmånglare och tillika ICA-handlare gett sig in i någon sorts envig med Apotekarnes eftersom bryggeriet sänkt volymen i flaskorna till 1.4 liter men tar samma pris per flaska. Detta tycker min handlare är skandal och bojkottar den goda Apotekarnes-musten till förmån för rävapisset som Spendrups buteljerar.

Att fråga vad kunderna tycker om saken har inte denna obstinata ICA-handlare tänkt på, tydligen... Jag personligen skiter nästan i vad jag betalar för julmusten, det är en läckerhet som endast finns under en kort period och jag är beredd att betala överpris för den. Denna valmöjlghet har jag inte som det är nu...

Därför frågar jag Er; har Ni sett någon annan butikskedja än ICA som säljer/har fått Apotekarnes julmust än? Konsum? AG´s Favör?

Jag har frågat runt lite överallt, men det enda svar jag får är att dom inte vet. Det var till och med en handlargubbe som påstod att Apotekarnes skulle sluta brygga julmust eftersom Carlsberg (som tydligen innehar licensen) ville göra sig av med den.

// Roger P.

Tror jag sett Apotekarnes must hos Coop Forum i såväl Göteborg som Karlskrona.
Men har inte Bergendals i Hässleholm tecknat leverantörsavtal med Hemköp eller Vivo som verkar saluföra Apotekarnes drycker? Med ett registerat företag borde du väl kunna få ett företagskort där och kunna inhandla denna ädla dryck??
Funkar inte ovanstående och om abstinensen blir för svår så skicka ett PM så får jag försöka hitta nån annan lösning....

/P
Citera
2004-11-22, 14:48
Medlem
Mysonoxens avatar
SPAR och ICA har jag sett det på.
Apotekarnes är klart bra, hittade även Zeunerts julmust på glasflaska, den godaste jag druckit sedan Bockens bryggerier gjorde sin saligen avsomnade julmust på 80-talet.
Däremot hatar jag alla de här lågprisjulmusterna som är fullproppade med aspartam och annan skit, smakar som man har slime i käften efteråt
Citera
2004-11-22, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jena
All must som säljs är utblandad från extrakt som kommer från Roberts...

http://www.roberts.se/start.htm

Det enda som skiljer olika sorter är vattenkvalitet och sockermängd.

Detta gäller även CocaColas must.

Det borde väl skilja lite på hur mycket extrakt man har i också?
Citera
2004-11-22, 16:14
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolarenPär
Den ska vara varm men inte het och blandningen skall vara ungefär som en angenäm grogg.Som du brukar blanda ungefär men den vinner om man tar skvätten mindre då musten kommer till sin rätt

Mmmmmmmm gott!

Här i Göteborg kallas denna delikatess "Elaka jultomten". Kan verkligen rekomenderas en trist och slö tisdagskväll, eller lördagsmorgon... äh fan den funkar jämt
Citera
2004-11-22, 16:56
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
All must som säljs är utblandad från extrakt som kommer från Roberts...

http://www.roberts.se/start.htm

Det enda som skiljer olika sorter är vattenkvalitet och sockermängd.

Detta gäller även CocaColas must.

All extrakt kommer från Roberts, men varje bryggeri får bestämma själv vilken typ av must de vill göra. Sötare, fylligare, mer arom, beska o.s.v. När bryggerierna bestämt sin "profil" blandar Roberts till de olika extrakten efter sitt hemliga recept.
Citera
2004-11-22, 19:18
Bannlyst
Nån nämnde Bockens Julmust..(o kära gamla lokala bryggeri)..
Nu görs den musten av Wasa Bryggerier i Sundsvall under namnet Special Julmust, dom köpte orginalreceptet för nåt år sedan
Vet inte om den finns i hela landet men ner till Gävle finns den iaf...
Och den är då sannerligen en Julmust med luva på
Citera
2004-11-22, 22:01
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen

hittade även Zeunerts julmust på glasflaska, den godaste jag druckit sedan Bockens bryggerier gjorde sin saligen avsomnade julmust på 80-talet.
Jag är väldigt intresserad av att testa den här. Är det någon som vet om den går att få tag på i Stockholm?

Zeunerts är om jag inte missminner mig baserat i Sollefteå - eller var det kanske innan de konkade och blev uppköpta av Kopparbergs? - så jag misstänker att det kan bli ganska svårt.
Citera
2005-11-24, 11:24
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag är väldigt intresserad av att testa den här. Är det någon som vet om den går att få tag på i Stockholm?

Zeunerts är om jag inte missminner mig baserat i Sollefteå - eller var det kanske innan de konkade och blev uppköpta av Kopparbergs? - så jag misstänker att det kan bli ganska svårt.

Jag har köpt denna delikatess på Ica Maxi, men det var förstås här i Göteborg. Men den borde finnas i Stockholm med
Citera
2005-11-24, 12:34
Medlem
Staineds avatar
Tror de har apotekarnes i de flesta Vi(vo)-butiker. Såg flaskor häromdagen iaf i min närmaste butik i Stockholm.
Citera
2005-11-24, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jag tycker om julmust... Tyvärr har min lokala livsmedelsmånglare och tillika ICA-handlare gett sig in i någon sorts envig med Apotekarnes eftersom bryggeriet sänkt volymen i flaskorna till 1.4 liter men tar samma pris per flaska. Detta tycker min handlare är skandal och bojkottar den goda Apotekarnes-musten till förmån för rävapisset som Spendrups buteljerar.

Att fråga vad kunderna tycker om saken har inte denna obstinata ICA-handlare tänkt på, tydligen... Jag personligen skiter nästan i vad jag betalar för julmusten, det är en läckerhet som endast finns under en kort period och jag är beredd att betala överpris för den. Denna valmöjlghet har jag inte som det är nu...

Därför frågar jag Er; har Ni sett någon annan butikskedja än ICA som säljer/har fått Apotekarnes julmust än? Konsum? AG´s Favör?

Jag har frågat runt lite överallt, men det enda svar jag får är att dom inte vet. Det var till och med en handlargubbe som påstod att Apotekarnes skulle sluta brygga julmust eftersom Carlsberg (som tydligen innehar licensen) ville göra sig av med den.

// Roger P.

Roger, den finns runt om i Skåne, senast såg jag den i Konsumbutiken i Hörby, men har sett den i Ängelholm o Klippan också.
Citera
2005-11-24, 18:29
Medlem
Pullans avatar
Som sagt tidigare så är zeunerts på 50 cl glasflaska den bästa musten som skänkts oss vid juletid, de har även påskmusten som den också är lika underbar. Köper ett par backar/jul! Är bäst när de inte är alltför kall så man verkligen känner smaken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in