2011-07-01, 21:56
Medlem
Hur funkar receptorerna som svarar p anabola?
Finns det en mjlighet att muskler kan svara dligt p trning men bra med anabola eftersom man har bra receptorer p stllet?

I mitt fall tnker jag p vaderna, kan det vara s att de svarar bra p anabolaven att de inte svarar bra p den vanliga trningen?

Urskta om det r uppenbart, r inte s plst
Citera
2011-07-01, 22:01
Medlem
nerdrages avatar
Urskta men jag som lkarstuderande fattade 0 av din frga
Citera
2011-07-01, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdrage
Urskta men jag som lkarstuderande fattade 0 av din frga
Musklerna har receptorer som svarar p anabola stereoider aight? r dessa annorlunda frn de som svarar p proteinsyntes osv blabla? Allts, kan en specifik muskel ha bra frutsttningar fr att svara p anabola jmtemot resten av kroppen?
Citera
2011-07-01, 22:19
Medlem
nerdrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaUsCsK
Musklerna har receptorer som svarar p anabola stereoider aight? r dessa annorlunda frn de som svarar p proteinsyntes osv blabla? Allts, kan en specifik muskel ha bra frutsttningar fr att svara p anabola jmtemot resten av kroppen?

Nej det r samma receptorer NR3C4 (androgen receptor).

Din andra frga s vet jag inte. Men jag kan tnka mig att skelettmuskler stimuleras mer av roids.
Citera
2011-07-01, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FaUsCsK
Hur funkar receptorerna som svarar p anabola?
Finns det en mjlighet att muskler kan svara dligt p trning men bra med anabola eftersom man har bra receptorer p stllet?

I mitt fall tnker jag p vaderna, kan det vara s att de svarar bra p anabolaven att de inte svarar bra p den vanliga trningen?

Urskta om det r uppenbart, r inte s plst

Vet du vad en receptor r ens?

Muskel tillvxt sker nr activin niverna kar i skadade muskelfibrer och initierar celldelning genom olika mekanismer. Detta sker genom trning.

Receptorer r sm proteinmolekyler som sitter p celler och initierar olika processer. Just i muskelfibrer sker det celldelning nr en androgen binder till receptorn, hrtillvxt nr det binder till hrcell, modulerar hjrnkemin nr det binder till hypofysen osv

Rent tekniskt s skulle jag sga att ja, det r mjligt. Om du exempelvis producerar abnormala mngder myostatin s kommer du aldrig kunna vxa genom trning d dessa binder till activin och initierar muskelnedbrytning. I vrsta fall s kommer du frlora muskler helt, alternativt g i +/- 0 nr du trnar.

Fr att simplifiera det hela s r muskeltillvxt ett resultat av olika muskeluppbyggande och muskelnedbrytande faktorer, hamnar du i netto s vxer du.
Citera
2011-07-01, 22:51
Medlem
nerdrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nid
Vet du vad en receptor r ens?

Muskel tillvxt sker nr activin niverna kar i skadade muskelfibrer och initierar celldelning genom olika mekanismer. Detta sker genom trning.

Receptorer r sm proteinmolekyler som sitter p celler och initierar olika processer. Just i muskelfibrer sker det celldelning nr en androgen binder till receptorn, hrtillvxt nr det binder till hrcell, modulerar hjrnkemin nr det binder till hypofysen osv

Rent tekniskt s skulle jag sga att ja, det r mjligt. Om du exempelvis producerar abnormala mngder myostatin s kommer du aldrig kunna vxa genom trning d dessa binder till activin och initierar muskelnedbrytning. I vrsta fall s kommer du frlora muskler helt, alternativt g i +/- 0 nr du trnar.

Fr att simplifiera det hela s r muskeltillvxt ett resultat av olika muskeluppbyggande och muskelnedbrytande faktorer, hamnar du i netto s vxer du.

Det sker ingen nstan ingen till ingen alls celldelning av vra muskelceller...
Citera
2011-07-01, 22:54
Medlem
Edit: Rttar mig sjlv, tydligen va det s
Senast redigerad av Nid 2011-07-01 kl. 22:59.
Citera
2011-07-01, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdrage
Det sker ingen nstan ingen till ingen alls celldelning av vra muskelceller...

svida man inte mosar gh

Nu nr vi nd har lkare p linjen s undrar ja en sak lite ot men ack s viktigt. De tester man kan ta p cancer. r dom nt o ha? Kollade in lite snt idag p olika vrdcentraler och en del erbjuder detta:

X-6: TUMRMARKRER

Kan pvisa maligna tumrer, cancer. Dock r de ospecifika varfr frhjda vrden ej alltid tyder p tumrsjukdom. ven ej maligna sjukdomar kan ge frhjda vrden. Anvnds ocks fr uppfljning vid behandling av tumrsjukdomar.

CEA: (karcinoembryonalt antigen ) Tumrmarkr vid framfrallt colontumrer (tarm) samt tumrer i vriga mag- tarmkanalen bla pancreas (bukspottkrtel). Mnga storrkare har "falskt" frhjda vrden.

AFP: (alfa-fetaprotein) Tumrmarkr lever, ovarier (ggstockar), testiklar.

CA 19-9 (gastrointestinal cancer antigen) Tumrmarkr fr pancreas, lever/gallgngar och magtumrer.

Kostnad: 3 prov X 6A: 800 kr

CA 125: (cancerassocierat antigen 125): Tumrmarkr ovarialtumrer.

Kostnad: X 6B: 250 kr

CA 15-3 (cancerassocierat antigen 15-3) Tumrmarkr brsttumr.

Beta-hCG: (human chorion gonadotropin) Tumrmarkr vid vissa tumrer i ovarier och testiklar.

Dessa 2 prover skall anvndas framfrallt vid uppfljning av behandling av ovan tumrer.

Kostnad: X 6C 500 kr

X -7: F-Hb

Blod i avfring. Kan tyda p tarmtumr.

Kostnad: 250 kr

X-8: Troponin-T

Stiger vid syrebrist i hjrtat som ger hjrtmuskelskada och infarkt. ven mycket sm skador kan pvisas.

/T.big
Citera
2011-07-02, 12:18
Medlem
nerdrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palmbladet
svida man inte mosar gh

Nu nr vi nd har lkare p linjen s undrar ja en sak lite ot men ack s viktigt. De tester man kan ta p cancer. r dom nt o ha? Kollade in lite snt idag p olika vrdcentraler och en del erbjuder detta:

X-6: TUMRMARKRER

Kan pvisa maligna tumrer, cancer. Dock r de ospecifika varfr frhjda vrden ej alltid tyder p tumrsjukdom. ven ej maligna sjukdomar kan ge frhjda vrden. Anvnds ocks fr uppfljning vid behandling av tumrsjukdomar.

CEA: (karcinoembryonalt antigen ) Tumrmarkr vid framfrallt colontumrer (tarm) samt tumrer i vriga mag- tarmkanalen bla pancreas (bukspottkrtel). Mnga storrkare har "falskt" frhjda vrden.

AFP: (alfa-fetaprotein) Tumrmarkr lever, ovarier (ggstockar), testiklar.

CA 19-9 (gastrointestinal cancer antigen) Tumrmarkr fr pancreas, lever/gallgngar och magtumrer.

Kostnad: 3 prov X 6A: 800 kr

CA 125: (cancerassocierat antigen 125): Tumrmarkr ovarialtumrer.

Kostnad: X 6B: 250 kr

CA 15-3 (cancerassocierat antigen 15-3) Tumrmarkr brsttumr.

Beta-hCG: (human chorion gonadotropin) Tumrmarkr vid vissa tumrer i ovarier och testiklar.

Dessa 2 prover skall anvndas framfrallt vid uppfljning av behandling av ovan tumrer.

Kostnad: X 6C 500 kr

X -7: F-Hb

Blod i avfring. Kan tyda p tarmtumr.

X-8: Troponin-T

Stiger vid syrebrist i hjrtat som ger hjrtmuskelskada och infarkt. ven mycket sm skador kan pvisas.

/T.big

Inte frdig lkare n

Men det r alltid bra att ta dom testerna fr att se vad dina vrden ligger p. T.ex. vid prostatafrstoring s tar man ett PSA vrde. Om vrdet visar lgt eller fr hgt kan man inte automatiskt sga att man har prostatacancer.

Men fr att utesluta eller pvisa cancer faststller man det men hjlp av biopsi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in