2011-07-01, 01:27
Bannlyst
Hello! Vettefn var man skulle lägga den här jävla tråden. Men ligger den fel så ursäktar ja fan.

Bor ute i en jävla koja nu skulle man kunna säga TYP. Jääävligt mycket damm och skit och partiklar å grejjer ni vet. De ja undrar är om den här skiten bara försvinner därför att jag öpnnar fönsteret (til naturen d vs) eller inte? tänder jag lampan så ser jag skiten och jag tycker mig inte se att dne försvinner men min polare påstår bestämt att det fysiologiskt går till såm så att ny kall luft kommer in i rummet såm typ pressar ut gamla dammet ut i naturen typ. låter jävligt bäng men ja vet ej.

nån riktig einstain kan väll svara!!? tack
Citera
2011-07-01, 02:02
Bannlyst
Jo glömde säga att den kalla luften ska allså pressa ner varma luften enligt min polare så den försvinner eftersåm kall luft väger mer än varm eller hur det fan var. han visste inte helt riktigt själv men bara att det blir så?
Citera
2011-07-01, 02:04
Medlem
NiiitrOs avatar
Har fönsterna öppna hela tiden, fortfarande dammigt.

Är jag Einstein nog?
Citera
2011-07-01, 02:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NiiitrO
fortfarande dammigt.

varför?
Citera
2011-07-01, 02:27
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Jag gillar frisk luft, så jag har alla mina fönster (4) öppna dygnet runt, även när jag far ut. Jag har fortfarande damm, så jag måste manuellt städa bort det.
Citera
2011-07-01, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obrigado
Hello! Vettefn var man skulle lägga den här jävla tråden. Men ligger den fel så ursäktar ja fan.

Bor ute i en jävla koja nu skulle man kunna säga TYP. Jääävligt mycket damm och skit och partiklar å grejjer ni vet. De ja undrar är om den här skiten bara försvinner därför att jag öpnnar fönsteret (til naturen d vs) eller inte? tänder jag lampan så ser jag skiten och jag tycker mig inte se att dne försvinner men min polare påstår bestämt att det fysiologiskt går till såm så att ny kall luft kommer in i rummet såm typ pressar ut gamla dammet ut i naturen typ. låter jävligt bäng men ja vet ej.

nån riktig einstain kan väll svara!!? tack

Dammpartiklarna som du ser om du kollar snett mot solljuset finns ALLTID vad du än gör. Slå lite på en kudde i solljuset så får du mer damm...
Citera
2011-07-01, 14:55
Medlem
Offsures avatar
Citat:
Bor ute i en jävla koja
Bostad, hem och trädgård. Kanske lite krystat, men det passar bäst.
Flyttad tråd.
/mod
Citera
2011-07-01, 15:42
Medlem
Om du öppnar fönster och dörrar så att du får luftströmning genom huset försvinner det dammet som är luftburet, dvs alla partiklar som inte hunnat lägga sig sen senast någon satte sig på en kudde, gick omkring eller något annat som rör upp damm. Vanligtvis klumpar sig dock damm till dammråttor, samt sätter sig fast vid saker så det mesta dammet i ett vanligt hem är inte luftburet utan för att bli av med det är det dammsugning och dammning som gäller.

Det din vän talar om är nog att kall luft har högre densitet av partiklar i sig och väger då mer per volymsenhet. I de här sammanhangen är nog de effekterna försumbara jämfört med de tryckförändringar som skapas av vanlig hederlig blåst.
Citera
2011-07-01, 17:30
Bannlyst
Tack för svaret spidge! Då gör jag rent golvet först och sen vädrar jag.
Citera
2011-07-01, 18:18
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Jo glömde säga att den kalla luften ska allså pressa ner varma luften enligt min polare så den försvinner eftersåm kall luft väger mer än varm eller hur det fan var. han visste inte helt riktigt själv men bara att det blir så?
Hänvisar till Slitet-Golv's avatar
Citera
2011-07-01, 19:36
Medlem
Snurrens avatar
Ska du få ut något damm så måste du har korsdrag. Köp gärna en mirakelmopp och använd den torr eller fuktig på golvet. Värt att veta är att dammsugning gör att en del damm virvlar upp och tar ett antal timmar på sig att falla ner till golvet, så moppa inte direkt efter dammsugning. Om du har gardiner eller andra tyger/dynor så kan det vara bra att ta ut det och piska/skaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in