2011-06-30, 18:58
Medlem
BoysInTheBands avatar
Hej!

Har kommit över en styck oxytterfile, och vill nu veta hur den skall tillagas för att få den riktigt mör och god. Har sökt, men inte hittat något om ämnet.

Hjälp mig nu alla köttproffs därute!
Citera
2011-06-30, 18:58
Bannlyst
Stek den
Citera
2011-06-30, 19:01
Medlem
BoysInTheBands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jica
Stek den

Va?? Trodde den skulle kokas

Seriöst, töm ut svaret ordentligt eller ge fan o att svara

Att den skall stekas är en självklarhet, men hur? Snabbt i panna och gå färdig i ugn, eller hur skall vi tillreda ytterfilen för att få den riktigt mör och god.

Den ska helst vara riktigt sexigt rosa om det kan vara till någon hjälp.
Citera
2011-06-30, 19:11
Medlem
SambalOeleks avatar
Krydda hela köttstycket med flingsalt och svartpeppar.
Stek hela biten i het panna så att du får en fin stekyta.
Släng sedan in i ugnen. Ca 125°C så att den får gå färdigt sakta. Mät innertemperaturen med stektermometer och låt gå till köttet håller 50°C.

Ta ut och linda in i metallfolie och låt vila i 10-15 minuter. Köttet kommer då gå klart lite till av sin egen eftervärme i folien.

Vips har du ett mört saftigt kött som är rosa.
Själv brukar jag ta ännu lite tidigare eftersom jag gillar riktigt blodigt kött.
Citera
2011-06-30, 19:15
Medlem
BoysInTheBands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SambalOelek
Krydda hela köttstycket med flingsalt och svartpeppar.
Stek hela biten i het panna så att du får en fin stekyta.
Släng sedan in i ugnen. Ca 125°C så att den får gå färdigt sakta. Mät innertemperaturen med stektermometer och låt gå till köttet håller 50°C.

Ta ut och linda in i metallfolie och låt vila i 10-15 minuter. Köttet kommer då gå klart lite till av sin egen eftervärme i folien.

Vips har du ett mört saftigt kött som är rosa.
Själv brukar jag ta ännu lite tidigare eftersom jag gillar riktigt blodigt kött.

grymt tips! En stektermometer måste m.a.o inhandlas.

Någon som vet vad en sådan kan tänkas kosta, samt kanske kan tipsa om vilken som skall inhandlas? Vill ha en billig jäkel, men är inte beredd att lägga större pengar på någon proffsvariant ännu, då jag är en relativt oerfaren men glad amatör i köket.

edit: den skall vara billig, men ändå ge korrekt temperaturangivelse så det värsta skräpet behöver jag inte tips om

Vågar man låta köttet ligga framme i rumstemperatur nu inder rådande rötmånad om man lindar in det i folie?
Senast redigerad av BoysInTheBand 2011-06-30 kl. 19:24.
Citera
2011-06-30, 21:09
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoysInTheBand

Någon som vet vad en sådan kan tänkas kosta, samt kanske kan tipsa om vilken som skall inhandlas? Vill ha en billig jäkel, men är inte beredd att lägga större pengar på någon proffsvariant ännu, då jag är en relativt oerfaren men glad amatör i köket.

edit: den skall vara billig, men ändå ge korrekt temperaturangivelse så det värsta skräpet behöver jag inte tips om

Vågar man låta köttet ligga framme i rumstemperatur nu inder rådande rötmånad om man lindar in det i folie?

IKEA säljer bra digitala för runt 150:-
Citera
2011-06-30, 21:17
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:

I princip alla livsmedelsaffärer har digitala termometrar, kostar runt 150 kr har jag för mig. Billiga är dom iaf.
Citera
2011-06-30, 22:43
Medlem
DrBums avatar
Citat:

Självklart!

Dock så kan man undvika att låta det ligga allt för länge.. Ofc..

Jag skulle dock se till möjligheten att baconlinda eller eventuellt att göra en pastarätt på den?
Citera
2011-07-01, 08:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Självklart!

Dock så kan man undvika att låta det ligga allt för länge.. Ofc..

Jag skulle dock se till möjligheten att baconlinda eller eventuellt att göra en pastarätt på den?
Alltså den så kallade oxytterfilén är inget annat en utskuren biff. Att linda biff i bacon låter lite som slöseri med resurserna eftersom baconet kommer effektivt att avlägsna biffens ganska diskreta smak. Att skära den i bitar och göra pastarätt av den låter ännu absurdare

~Paul~
Citera
2011-07-01, 10:57
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså den så kallade oxytterfilén är inget annat en utskuren biff. Att linda biff i bacon låter lite som slöseri med resurserna eftersom baconet kommer effektivt att avlägsna biffens ganska diskreta smak. Att skära den i bitar och göra pastarätt av den låter ännu absurdare

~Paul~

Jävla ytterfiléer. Det är samma visa med fläskytterfilé, det är en fin omskrivning för benfri kotlettrad om jag minns rätt? Producenterna ska alltid försöka trycka in ordet filé i namnet så att man ska tänka på oxfilé och tycka att man gör ett kap. Inget fel på köttet i och för sig, men marknadsföringen är ful. Man skulle behöva en ordlista över styckdetaljerna som säljs i affärerna och vad de är egentligen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in