Citat:
Ursprungligen postat av Kempegrejt
Jag arbetar per dags dato som telefonsäljare (b2b) och gör det bra, nu faller det sig som så att två av mina kunder vill träffas och ha en möte om hur vi går tillväga i framtiden.
Jag har aldrig sålt via möte tidigare men tror i princip att det ska vara enklare då man kan använda sin pondus och charm på ett annat sätt än i telefon.
Men jag skulle jättegärna få lite tips från er erfarna "mötessäljare"
Vad bör jag tänka på?
Hur många olika lösningar ska jag presentera? hart tagit fram två men funderar på en tredje också...blir det för rörigt?
Har ni några ess i rockärmen så SHOOT alla tips uppskattas!
K
¤ Tänk på klädsel: Beroende på vad dina kunder arbetar med, så kan man utgå ifrån att de bär en viss klädsel i arbetsvardagen. Försök lägga dig på någorlunda lik nivå.
Det jag försöker säga är att kom inte i kostym och slips till killarna om de är hantverkare. Kom ej heller i jeans och t-shirt till företag som normalt går i kostym.
¤ Läs på ordentligt om företagen innan du går till mötet. Du vill veta om de har anställt nya medarbetare/utvecklat någon ny produkt/expanderar i andra länder osv. Allt detta kan vara intressant för dig att ha ett hum om innan du går in i mötet. Du vill inte hamna i en sits där du försöker sälja produkter/tjänster till en kund som är på väg att avveckla just Din produkt i sin organisation eller liknande.
¤ Se till att googla personerna i fråga som du skall träffa. Man vet aldrig vad som kan dyka upp. Det kanske visar sig att någon av dem har varit med i en tidningsartikel nyligen, och det kan då vara bra att veta om detta.
Jag kan ta många exempel ur min vardag, men om jag skall nämna ett ganska roligt sådant, så var det när jag googlade en kund som jag aldrig hade träffat. Det visade sig att han hade rest över i stort sett hela världen, och varit med i en researtikel i DN om Australien.
Jag skulle resa dit bara några månader efter mitt kundmöte, och för att bryta isen så kastade jag ltie fint fram att jag skulle iväg till Australien om X dagar, så vi hade en deadline att arbeta mot.
Gubben blev eld och lågor och vi pratade om hur fint allt var där borta osv osv osv.
Det hela slutade med att han mer eller mindre gav accept på affären direkt, då vi bondade såpass bra redan innan vi hade börjat tala om vår affärsuppgörelse. Han trivdes alltså bra med personen mitt emot honom, och kunde då slappna av och känna förtroende för mig och mitt företag.
Bara ett exempel på hur viktigt det är att få kunden att alltid känna sig bekväm innan man börjar tala affärer.
¤ Tre lösningar är bra att ha, även om du bara presenterar två till att börja med. Den tredje kan du använda som ditt ess i rockärmen, om du inte får igenom någon av de två första.
Jag tror du kan det mesta om du jobbat länge med sälj via telefon. Det viktiga nu när du kommer ut i "det riktiga livet" är att ge ett bra första intryck. Dvs. se inte slafsig ut, och uppträd proffsigt men ändå visa att du är mänsklig på samma gång.
Tänk på att kunden mitt emot dig är där för samma anledning som du. Nämligen att tjäna/spara pengar. Det är inget att hymla om, utan oavsett om det är en chef eller inköpare du sitter med så har de förståelse för att alla parter måste vara nöjda innan det blir affär.
Sälj så det ryker!