2011-06-28, 21:49
Medlem
Paul-McShits avatar
Jag träffade en skön snubbe idag som käkade upp en manet för 100 spänn. Jag sa till honom att han skulle få 100 spänn ifall han käkade upp en manet som var ungefär lika stor som en handflata utan att spy. Då sa han följande: Va? 100 spänn? Det är ju inget, en manet är ju typ bara vatten...

Det fick mig att undra lite. Vad är egentligen en manet utav? Det är en levande varelse som är hjärndöd, saknar skelett, blod, organ över huvud taget vad jag förstått det som, alltså helt jävla meningslöst. Men det består ju fortfarande av någonting. Det är ju inte slem som har klumpat ihop sig från avfall vad jag vet, och det är heller inte gjort på gelatin. Ja, jag har tillbringat ungefär hela kvällen för att försöka komma på vad det kan vara för något.

Är det någon som har lite fakta på det värdelösa lilla djuret?
Citera
2011-06-28, 21:52
Medlem
tzjs avatar
Från wikipedia:
Citat:
Det som ger maneten dess form, struktur, är ett hydrostatiskt skelett kallat mesoglea som innehåller vatten och kollagen.
Citera
2011-06-28, 21:59
Medlem
salty-sailors avatar
där ser man, någon som vet vad fan dom är tillför? hur navigerar dom eftersom dom simmar i stim?

kul fakta, den portugisiska örlogsmannen är flera olika varelser som har lever i sybios för att skapa maneten
Citera
2011-06-28, 22:04
Medlem
Paul-McShits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Från wikipedia:
EDIT: Glöm vad jag skrev, jag läste vidare på wikipedia.
Senast redigerad av Paul-McShit 2011-06-28 kl. 22:06.
Citera
2011-06-28, 22:13
Medlem
Nymphlixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
där ser man, någon som vet vad fan dom är tillför? hur navigerar dom eftersom dom simmar i stim?

Jag har för mig att de renar vattnet på något vis. Angående navigering så kan de väl bara röra sig framåt men de driver nog mestadels med strömmen?
Citera
2011-06-28, 22:35
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nymphlix
Jag har för mig att de renar vattnet på något vis. Angående navigering så kan de väl bara röra sig framåt men de driver nog mestadels med strömmen?

men hur drar dom ihop sig för att göra sin simmrörelse när dom består av gelatin typ?

fula som fan är dom i vilket fall
Citera
2011-06-29, 13:26
Medlem
Har för mig dom innehåller 95% vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av Nymphlix

Dom äter tydligen plankton och i asien finns det tydligen maneter som äter sjuka mängder plankton vilket får andra arter att lida och som är ett stort problem för t.ex Japan.
Citera
2011-07-02, 15:51
Medlem
1Pandoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul-McShit
[....]
Är det någon som har lite fakta på det värdelösa lilla djuret?

Mesoglea kallas det geléaktiga pysslet på dem.

De har nervknutar som "hjärna" och reagerar på impuls. Vad gäller navigering så skickas nervsignaler från 'trådarna' som hänger nedanför 'geléklumpen' när de rör vid något/känner någon kraft antar jag och så läste jag nyss att vissa kan reagera på ljus och därmed skilja upp från ner i havet.
Citera
2011-07-02, 16:00
Medlem
1Pandoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
men hur drar dom ihop sig för att göra sin simmrörelse när dom består av gelatin typ?

fula som fan är dom i vilket fall

Tror de har muskler som kan fästa sig i gelén
Citera
2011-07-02, 16:11
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nässeldjur
Citera
2011-07-07, 22:03
Medlem
..... men vad händer om man lägger en manet i micron?
Citera
2011-07-07, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terementen
..... men vad händer om man lägger en manet i micron?

Haha Det händer väl samma som en skumtomte
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in