2011-06-28, 12:27
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Låter som det där fallet i Malmö/Rosengård där z**gisar lurade en en då 14-årig efterbliven tjej. Berikarsyndrom.
Ja visst gör det. Vill inte vara rasistisk men har inga positiva erfarenheter av Tabbertägarna...
Citera
2011-06-28, 12:36
  #26
Medlem
trashitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Alla torde stå åtalade för våldtäkt mot barn, så länge man har sex med ett barn under 15 så så är det ett våldtäktsbrott. Oavsett om båda sidor var med på det eller inte så kan man stå åtalad, sen är det en annan sak att man tar hänsyn till omständigheterna och ofta helt lägger ner utredningar som rör frivilligt umgänge - detta verkar dock inte vara fallet just nu.

Anledningen till att alla bör stå åtalade för våldtäkt mot barn är för att straffet är lägst två år i jämförelse med sexuellt utnyttjande maximala fyra utan minimigräns.

Nästa paragraf säger också att om skillnaden i ålder, även under 15 år, är mycket liten (exempelvis en 13- och 14-åring) är akten i sig inte heller att ses som ett brott. Hittade dock inte hur gamla de övriga tonåringarna var, dem utöver 22-åringen?
Citera
2011-06-28, 12:39
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trashits
Nästa paragraf säger också att om skillnaden i ålder, även under 15 år, är mycket liten (exempelvis en 13- och 14-åring) är akten i sig inte heller att ses som ett brott. Hittade dock inte hur gamla de övriga tonåringarna var, dem utöver 22-åringen?

Vill dra mig till minnes att det är 13-16 år ungefär...
Citera
2011-06-28, 13:05
  #28
Medlem
Är så trött på dessa våldtäkter, varför höjer de inte straffen?
När det gäller GM så tror jag hittar någon skyldig i det här klippet...
Citera
2011-06-28, 13:43
  #29
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trashits
Nästa paragraf säger också att om skillnaden i ålder, även under 15 år, är mycket liten (exempelvis en 13- och 14-åring) är akten i sig inte heller att ses som ett brott. Hittade dock inte hur gamla de övriga tonåringarna var, dem utöver 22-åringen?

Nej, det är under alla som helst omständigheter att betrakta som ett brott, att man inte är sk "straffmyndig" under femton betyder inte att man inte begått något brott - för exempelvis sexuellt utnyttjande av barn enligt 6:5 - utan enbart att man slipper straffrättslig påföljd. Och även om du är över femton och fallet är så pass uppenbart tydligt bortriktat från lagstiftningens mål så är det naturligtvis i dessa fall man inte går vidare till åtal.

Det är dock riktigt att man använder den mildare rubriceringen i fall som varit av lindrigare karaktär med aspekter såsom ålder och frivillighet - men det är fortfarande ett brott om möjligen inte nödvändigtvis våldtäkt mot barn.
__________________
Senast redigerad av Ivecc 2011-06-28 kl. 14:36.
Citera
2011-06-28, 13:58
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Låter som det där fallet i Malmö/Rosengård där z**gisar lurade en en då 14-årig efterbliven tjej. Berikarsyndrom.

För att förtydliga så är inte samtliga inblandade zigenare. Det är individer från flera olika etniska grupper inblandade.
Citera
2011-06-28, 14:12
  #31
Medlem
trashitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Nej, det är under alla som helst omständigheter att betrakta som ett brott, att man inte är sk "straffmyndig" under femton betyder inte att man inte begått något brott - för exempelvis sexuellt utnyttjande av barn enligt 6:5 - utan enbart att man slipper straffrättslig påföljd. Och även om du är över femton och fallet är så pass uppenbart tydligt bortriktat från lagstiftningens mål så är det naturligtvis i dessa fall man inte går vidare till åtal. Men rent juridiskt är det brottsligt om än praxisen visat normalt förstånd.

Det är dock riktigt att man använder den mildare rubriceringen i fall som varit av lindrigare karaktär med aspekter såsom ålder och frivillighet - men det är fortfarande ett brott om möjligen inte nödvändigtvis våldtäkt mot barn.

14 § Den som har begått en gärning enligt 5 § eller 6 § första stycket mot ett barn under femton år eller enligt 8 § första stycket eller 10 § första stycket, ska inte dömas till ansvar om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt.

Jag syftade på denna paragraf som friskriver från brott men jag är dock inte tillräckligt insatt i just detta fall i Katrineholm för att döma om alla fyra tonåringars agerande skulle klassas som övergrepp.
Citera
2011-06-28, 14:14
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
För att förtydliga så är inte samtliga inblandade zigenare. Det är individer från flera olika etniska grupper inblandade.

Stämmer det är väll bara 22-åringen som är det vad jag har förstått.
Citera
2011-06-28, 14:14
  #33
Medlem
KiaWs avatar
OT raderat.
Som vanligt är allmänna diskussioner om etnicitet och brottsstatistik OT, det är fallet i trådstarten som är topic.

/Mod
__________________
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2011-06-28 kl. 17:48. Anledning: fetning
Citera
2011-06-28, 14:23
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
Svar ja

Vad har brottsoffret för etnicitet då?
Och resten av gärningsmännen?
Citera
2011-06-28, 14:30
  #35
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
Precis. Soc har även varit jävligt duktiga på att hjälpa till(ironisk).
Det finns stor risk att den här tjejen tar klivet av sig
Hur länge har Soc varit inblandade i denna flickas öden, vet du det?
Vad har de gjort hittills, eller kanske mer intressant, vad är det som de inte har gjort?
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
Samtliga inblandade är invandrare. förutom 22-åringen då (man kan väll inte vara invandrare om man inte har ett land att komma ifrån)
Om jag förstått dig rätt så är 22-åringen en zigenare med fru och barn, eller?
Zigenare är givetvis inte svenskar, därför hamnar de i kategorin invandrare, även om det inte är just denna zigenare som fört klanen och husvagnarna hit för att parasitera på svenskarna och Sverige.
Zigenarna kan väl åka hem till Pakistan/Iran, det ser jag inga problem med fast det är rätt längesedan de gav sig hemifrån på rövarstråt i Europa. Alternativet är att forsla dem till deras senaste kända campingplats vilket med stor sannolikhet är någonstans på balkan, t ex Kosovo eller någonstans i Serbien.
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
Ja visst gör det. Vill inte vara rasistisk men har inga positiva erfarenheter av Tabbertägarna...
Det kallas sunt förnuft och självbevarelsedrift, det har inget med det mycket missbrukade r-ordet att göra.
Citera
2011-06-28, 14:32
  #36
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trashits
14 § Den som har begått en gärning enligt 5 § eller 6 § första stycket mot ett barn under femton år eller enligt 8 § första stycket eller 10 § första stycket, ska inte dömas till ansvar om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt.

Jag syftade på denna paragraf som friskriver från brott men jag är dock inte tillräckligt insatt i just detta fall i Katrineholm för att döma om alla fyra tonåringars agerande skulle klassas som övergrepp.

Ja, fast friskriver gör den inte helt. Den gör bara sjätte paragrafen mer rimlig, för noteras bör särskilt textens "samt omständigheterna i övrigt". Det är nämligen bara under omständigheter där det är uppenbart att en tämligen sund relation mellan två parter som är i liknande ålder återfinns som påföljd inte ska aktualiseras.

En liten åldersskillnad mellan parter betyder alltså ur rent processrättsligt perspektiv lite, om än något, för paragrafens friskrivning om omständigheterna i övrigt inte är rimliga, och om det rör sig om någon typ av tvång eller oöverenskommelse, vilket det verkar, så är det alltså helt utan betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in