Citat:
Ursprungligen postat av Supremus
efter inhalering av narkotikum fick jag en filosofisk tanke:
om vi tar en apelsin och tittar på den så är den rund som jorden vi lever på,
tar vi en mikroskop och kollar noga på apelsinen ser vi små mikroorganismer som lever.
tittar vi noga på mikroorganismerna så ser vi ännu mindre submikroorganismer som lever,
tittar vi noga på dom så .. ja, det fortsätter.
bear with me nu.. what if - att vi är små mikroorganismer i någon annans ögon, som kollar på jorden i mikroskop, och vår planet är en submikroorganism av solsystemet som organism, som är en sub till galaxen, ja, det fortsätter såhär - frågan är, tar det slut?
shit vad djup jag är
Har tänkt på samma sak ett x antal gånger när jag inte haft något bättre att fundera över, tycker att det är en ganska läskig tanke faktiskt. Tänk om denne någon som nu ev kollar på jorden i mikroskop, eller helt enkelt bara tittar på galaxen, får för sig att äta upp den eller något annat förödande? Jag menar, om vi nu ska jämföra oss med den där apelsinen.. Man vet ju aldrig liksom?! Jorden känns inte så himla stor längre.
Fast å andra sidan, om jorden nu bara skulle vara en submikroorganism av "apelsinen" så skulle vi kanske inte märka av något. Nä, nu ska jag sluta flumma och gå ut istället. Djuphet på hög (djup?) nivå det där.