2011-07-01, 12:45
Medlem
FetFulElaks avatar
Du är inte den första att tänka så här, det lovar jag dig.. men titta på vårt solsystem - och titta sedan på en atom. Några likheter?
Citera
2011-07-01, 18:30
Medlem
Supremuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Du är inte den första att tänka så här, det lovar jag dig.. men titta på vårt solsystem - och titta sedan på en atom. Några likheter?
Spot on!Alltid funderat på detta, är ju fan precis som atomer i större skala.
Hur fan kommer det till sig?
Citera
2011-07-02, 07:34
Medlem
Runkpappers avatar
Här har du svaret på minsta möjliga konstant i universum
http://en.wikipedia.org/wiki/Planck_length
Citera
2011-07-03, 03:09
Medlem
Dom börjar ju nå gränsen för hur kraftfull en dator kan vara jämfört med dess storlek, så det är klart de finns en gräns. Däremot tror jag att saker som är mindre än minsta tillåtet hamnar i ett annat universum, som återfinns i närmsta atom.,
Citera
2011-07-03, 07:00
Medlem
Men haha vem har inte tänkt sådär förut?
Citera
2011-07-03, 23:42
Medlem
den här tanken låg man ju och tänkte redan som tioåring. jag kan inte se, kanske någon annan kan, hur man ska ge den en metod som ger oss ev. belägg för att strukturen är just som sådan. detta blir således en tanke om gud. spring genast till kyrkan.

förklara för mig skillnaden mellan denna tanke och exempelvis någon annan religiös tro?
Citera
2011-07-03, 23:52
Medlem
hgfdsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4lle
den här tanken låg man ju och tänkte redan som tioåring. jag kan inte se, kanske någon annan kan, hur man ska ge den en metod som ger oss ev. belägg för att strukturen är just som sådan. detta blir således en tanke om gud. spring genast till kyrkan.

förklara för mig skillnaden mellan denna tanke och exempelvis någon annan religiös tro?
den här tanken försöker han med hjälp utav er att klura ut om det skulle kunna vara möjligt eller inte. Han tror alltså inte på det, utan vill bara veta om det skulle kunna vara möjligt med den informationen vi innehaver.

En person här länka ju dock till wikipedia att det fanns något som inte kunde bli mindre än typ vakum eller något, så case closed för tillfället med den informationen vi har?

Religion baserar inte på någon fakta och kan därför inte vara sann eller falsk. Den/Det finns inte?
Citera
2011-07-04, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hgfdsa
den här tanken försöker han med hjälp utav er att klura ut om det skulle kunna vara möjligt eller inte. Han tror alltså inte på det, utan vill bara veta om det skulle kunna vara möjligt med den informationen vi innehaver.

En person här länka ju dock till wikipedia att det fanns något som inte kunde bli mindre än typ vakum eller något, så case closed för tillfället med den informationen vi har?

Religion baserar inte på någon fakta och kan därför inte vara sann eller falsk. Den/Det finns inte?

just vad jag också skrev. hej
Citera
2011-07-04, 20:26
Bannlyst
Citat:
den här tanken låg man ju och tänkte redan som tioåring.
precis, och det står i tusentals år gamla hinduistiska skrifter att det är så.
Citera
2011-07-05, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
precis, och det står i tusentals år gamla hinduistiska skrifter att det är så.

för att det under tiden då religionen fyllde en annan funktion i våran existens framkom som så i olika religiösa skrifter, så menar du att dåtidens lärda är på samma nivå som dagens tioåringar? okej, då kan jag hålla med dig.
Citera
2011-07-05, 14:49
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supremus
efter inhalering av narkotikum fick jag en filosofisk tanke:
om vi tar en apelsin och tittar på den så är den rund som jorden vi lever på,
tar vi en mikroskop och kollar noga på apelsinen ser vi små mikroorganismer som lever.
tittar vi noga på mikroorganismerna så ser vi ännu mindre submikroorganismer som lever,
tittar vi noga på dom så .. ja, det fortsätter.

bear with me nu.. what if - att vi är små mikroorganismer i någon annans ögon, som kollar på jorden i mikroskop, och vår planet är en submikroorganism av solsystemet som organism, som är en sub till galaxen, ja, det fortsätter såhär - frågan är, tar det slut?

shit vad djup jag är

Funderar lite över apelsinen där... men vad som skiljer apelsinen åt från jorden är väl att apelsinen har väl knappast något eget ekosystem? Eller?

I The Simpsons lyckades ju Lisa skapa ett eget liv av misstag på mikroskåpnivå i en petrisskål: http://www.imdb.com/title/tt0779678/. Därefter uppstår en hel civilisation.

Edit: Klippet, se runt 8 minuter (dock dubbat) http://rutube.ru/tracks/3028256.html?v=67a95d0c1f48cc4bb4b3b5edb52a628d
Senast redigerad av token 2011-07-05 kl. 14:52.
Citera
2011-07-05, 19:29
Bannlyst
Citat:
så menar du att dåtidens lärda är på samma nivå som dagens tioåringar? okej, då kan jag hålla med dig.
tioåringar visste intuitivt samma sanning om alltings oändlighet redan för tusentals år sedan
Senast redigerad av ikosaedri 2011-07-05 kl. 19:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in