Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-28, 02:16
  #1
Avstängd
inexiles avatar
Jag har aldrig bott i Västerås, däremot har jag ofta bott på hotell där genom jobbet och liknande. Åkt igenom en del med bil för konferenser dessutom. Jag har dock aldrig fått någon riktig uppfattning om de olika stadsdelarna, jag som är från Göteborg är van med tydliga gränser mellan människor från olika stadsdelar, är man från en stadsdel är man troligen blatte, rik eller WT. Ni förstår hur jag menar. Hur är det i Västerås? Vilka stadsdelar har vilken karaktär?
Citera
2011-06-28, 02:24
  #2
Medlem
Vuxenkos avatar
Blatteområdet: Bäckby, Råby, Vallby, Gryta. Till viss del även: Hammarby och Skälby.
Rika områden: Blåsbo, Framnäs, Hammarby Stadshage
Citera
2011-06-28, 02:32
  #3
Avstängd
inexiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenko
Blatteområdet: Bäckby, Råby, Vallby, Gryta. Till viss del även: Hammarby och Skälby.
Rika områden: Blåsbo, Framnäs, Hammarby Stadshage
Finns det inga mellanting? Typ Södermalm i Stockholm, mycket hipsters osv. Bara rika och fattiga områden?
Citera
2011-06-28, 02:33
  #4
Medlem
Vuxenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inexile
Finns det inga mellanting? Typ Södermalm i Stockholm, mycket hipsters osv. Bara rika och fattiga områden?

Jodå, det finns det ju! Men tänkte att dessa sticker ju inte ut åt något håll, så dessa skrev jag inte
Citera
2011-06-28, 02:37
  #5
Avstängd
inexiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenko
Jodå, det finns det ju! Men tänkte att dessa sticker ju inte ut åt något håll, så dessa skrev jag inte
Aha, vad räknas som "stan"? Vad är landet? Kan man prata om förorter på samma sätt som i storstäderna?
Citera
2011-06-28, 02:41
  #6
Medlem
Vuxenkos avatar
Kan ta det i PM istället. Men du har en full inkorg, så jag kan inte skicka något till dig
Citera
2011-06-28, 03:20
  #7
Medlem
GeeStyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenko
Blatteområdet: Bäckby, Råby, Vallby, Gryta. Till viss del även: Hammarby och Skälby.
Rika områden: Blåsbo, Framnäs, Hammarby Stadshage
Japp det där summerar det hela ganska fint.
Citera
2011-06-28, 09:13
  #8
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inexile
Finns det inga mellanting? Typ Södermalm i Stockholm, mycket hipsters osv. Bara rika och fattiga områden?
Oxbacken, Aroslund (närmre stan), annars innanför eller nära cityringen.
Nybyggena nere i hamnen verkar det mest bo stagade 'innepar' av typen vindsvåning med teppanyakihäll.
För den som sthlmspendlar funkar hamnen bra.

Sedan finns mellanområdena som funkar, Gideonsberg, Skallberget, Malmaberg (till viss del), viksäng.. kan dock variera lite beroende på gata och tom uppgång.

Tror det finns en flersidig tråd i ämnet redan?
__________________
Senast redigerad av Dr.Jan.Itor 2011-06-28 kl. 09:24.
Citera
2011-06-28, 13:56
  #9
Avstängd
inexiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenko
Kan ta det i PM istället. Men du har en full inkorg, så jag kan inte skicka något till dig
Oj, var den full?
Citera
2011-07-13, 09:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenko
Blatteområdet: Bäckby, Råby, Vallby, Gryta. Till viss del även: Hammarby och Skälby.
Rika områden: Blåsbo, Framnäs, Hammarby Stadshage

Blackby, Rånby, Kravallby och Stjälby...
Citera
2014-06-14, 11:18
  #11
Medlem
Flytta till Gideonsberg (Västerås) - ok område?

Hej!

Har kikat på en bostadsrätt på Humlegatan i Västerås som verkar riktigt schysst, dock har jag läst mindre bra saker om just den gatan, t.ex. att det bor mycket skumt folk där osv. Tänkte bara kolla om ryktet är välförtjänt eller om det bara hänger kvar sen förut? Brukar ju i regel vara lugnt där det finns bostadsrätter så blev väldigt förvånad..

Har också fått visning på Bygatan, Hammarby, dock är detta hyres. Är det ens värt att åka och kolla på? Vill som ni säkert förstår inte bo i något skitområde.
Citera
2014-06-14, 15:23
  #12
Medlem
Vet inget speciellt om gatorna på Gideonsberg men det är ALLA GÅNGER bättre än någonting på Hammarby. Från gidde har du nära till centrum & pubar, lika långt till både Erikslund & hälla. Håll dig borta från i princip allting som slutar på -by i Västerås + bjurhovda (finns en anledning till att det är billigare att köpa lgh där.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback