2011-06-27, 20:26
Medlem
Varför lägger man inte ned GSM nät när vi nu har 3G och snart(redan?) 4G? Visst 3G finns inte överallt men varför satsar man då inte på att bygga ut 3G där GSM finns så att man kan lägga ned GSM? Som det är nu fungerar 3G som komplement till GSM. Det finns inga 3G telefoner som inte klara GSM också.

Det kanske är bättre så här men minns ni när NMT nätet läggs ned när GSM standarden slog igenom? Då blev många NMT telefoner värdelösa. Mobiltelefonerna då kunde bara hantera antingen NMT eller GSM. Frågan är i så fall varför man lade ner NMT nätet och inte låta NMT samexistera med GSM på samma sätt som man låter GSM samexisterar med 3G och snart 4G idag? Varför försökte man inte bygga mobiler som kan hantera båda NMT och GSM när dagens 3G mobiler alltid kan hantera GSM?
Citera
2011-06-27, 20:51
Medlem
sommarlovs avatar
Min egen korkade teori:

NMT var ett hinder för att sälja fler GSM-telefoner.
Att NMT var det enda som fungerade på fjället och sjön struntade de i.
Även NMT-frekvenserna var "i vägen" för utbyggnaden.

Att inte 3G slår igenom totalt, anser jag bero på att faktiskt leverantörerna är tvungna att bygga ut systemen.
För dyrt när vi inte köper flera telefoner och abonnemang.
Citera
2011-06-27, 21:34
Medlem
Skogaholmslimpans avatar
En till egen teori....

Min gissning är att det ligger det något i antalet användare...

Var inte NMT analogt system förresten? Kanske ligger nått i det...

Nu bor jag rätt nära en större stad så hade väl inte riktigt användning för NMT, men vet ju många som blir rätt sura då det las ner.
Citera
2011-06-27, 21:41
Medlem
cDk123s avatar
Den korrekta teorin:
Marknaden efterfrågar fortfarande GSM.
Tänk M2M.
Citera
2011-06-27, 23:02
Medlem
DonDiascos avatar
NMT 900 stängde ner 1999 och då hade GSM redan funnits i många år. NMT 450 stängdes ner först 2007 så det var inte som att det stängdes ner direkt när GSM-nätet kom som du får det att låta.
Citera
2011-06-27, 23:27
Medlem
gomers avatar
Mobilitet (roaming) och sviktande kundbas. Ett par renskötare som enda abbonenter håller inte företagen flytande.
Citera
2011-06-29, 00:35
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Det kanske är bättre så här men minns ni när NMT nätet läggs ned när GSM standarden slog igenom? Då blev många NMT telefoner värdelösa. Mobiltelefonerna då kunde bara hantera antingen NMT eller GSM. Frågan är i så fall varför man lade ner NMT nätet och inte låta NMT samexistera med GSM på samma sätt som man låter GSM samexisterar med 3G och snart 4G idag?

Felaktiga uppgifter i frågan ger knasiga slutsatser.

GSM startade 1992 i Sverige. NMT900 lades ner 1999, dels för att GSM gjorde samma jobb billigare och bättre, dels för att dessa frekvenser var reserverade för GSM sedan långt tillbaka.

NMT450 stängdes 2007, och samexisterade alltså med GSM i 15 år.

Slutligen, dagens 3G-nät på 2100 MHz kan aldrig ersätta GSM900. Det finns helt enkelt alldeles för mycket glesbygd. Först om man börjar köra WCDMA900 kan det bli aktuellt, men det är stora kostnader för detta.

Förmodligen kommer operatörerna att hålla igång ett troligen gemensamt GSM900-nät så långt som möjligt, men omallokera större delen av 900-bandet till antingen WCDMA eller LTE.

GSM har fortfarande mycket färre tappade samtal än 3G.

/capmac
Citera
2011-07-03, 16:28
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Felaktiga uppgifter i frågan ger knasiga slutsatser.

GSM startade 1992 i Sverige. NMT900 lades ner 1999, dels för att GSM gjorde samma jobb billigare och bättre, dels för att dessa frekvenser var reserverade för GSM sedan långt tillbaka.

NMT450 stängdes 2007, och samexisterade alltså med GSM i 15 år.

Slutligen, dagens 3G-nät på 2100 MHz kan aldrig ersätta GSM900. Det finns helt enkelt alldeles för mycket glesbygd. Först om man börjar köra WCDMA900 kan det bli aktuellt, men det är stora kostnader för detta.

Förmodligen kommer operatörerna att hålla igång ett troligen gemensamt GSM900-nät så långt som möjligt, men omallokera större delen av 900-bandet till antingen WCDMA eller LTE.

GSM har fortfarande mycket färre tappade samtal än 3G.

/capmac

3 är väl den enda operatören i Sverige som bygger 3G på 900 MHz ?

Sedan har vi ju ett 3G nät som täcker i stort sett hela Sveriges yta,
går utmärkt att även ringa genom det nätet!
Citera
2011-11-16, 12:31
Medlem
GSM är dock en del av UMTS och med expansionen EDGE är det tillräckligt snabbt för att få kallas en 3G-teknologi av 3GPP. Därför påskyndas väl knappast nedläggningen, och precis som det är skrivet så måste 3G-900 byggas ut på landsbygden innan en sådan nedläggning skulle bli intressant.

Jag tror iallafall att GSM-telefoner kommer vara hyfsat tjänliga i Europa och Asien i minst tio år till. Men jag märker i Sverige att funktionaliteten har sjunkit rejält i stadsområden (särskilt källare och andra radioskuggade ställen) samt tunnelbanan de senaste åren. Förmodligen är det GSM1800 som fått stryka på foten för 3G2100, då man tänker sig att de flesta ändå har 3G-lurar.
Citera
2011-11-16, 13:32
Medlem
AntonSs avatar
Enklast och närmast sanningen kan man uttrycka sig så här:

NMT vara analogt och GSM är digitalt, alltså två helt väsensskilda system.

GSM, UMTS och även LTE är digitala system, som redan från början konstruerades för att kunna integrerades med varandra. T.ex. integrerades GSM-specifikationen redan från början när man började specificera UMTS.
Citera
2015-03-13, 23:47
Medlem
Bumpar denna tråd ganska rejält, men jag vill tillföra att GSM (2G) drar mindre batteri än 3G/4G. Så även om man har en bra täckning med 3G/4G så finns det en väldigt god anledning till att ställa in 2G på mobilen om man vill klara sig utan laddare en längre tid. Det begränsar ju dock dataanvändningen såklart. Men jag hoppas att GSM-nätet stannar kvar länge pga detta.
Citera
2015-03-14, 02:17
Medlem
capmacs avatar
GSM är fortfarande helt överlägset för röstsamtal, per design.

/capmac
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in