Citat:
Ursprungligen postat av GanjaMoon
Det är ju sant,sen reagerar alla olika på olika droger men på alkohol kan man mycket lättare balla ur än på cannabis,sen finns det nåt som heter alkohol förgiftning och tänk alla som dör varje år i alkohol relaterade olyckor
Jag håller med men det händer inte folk som kan hantera droger. Därför att de kör inte bil när de druckit och de dricker inte så mycket att de inte kan ta hand om sig själva.
Det finns massor av människor som dricker alkohol till maten tex hela sitt liv utan att någonsin misshandla någon eller köra rattfulla. I Frankrike och Italien är det vanligt att man dricker vin varje dag men ändå håller inte folk på och skriker och beter sig på gatorna som här i Sverige.
Det beror dels på att vi har en kultur av att SUPA här och dels på att i vår kultur kan man skylla allt på att man var full och passa på att bete sig som ett svin för att man druckit.
För längesen användes hasch av soldater i krig som behövde bli känslokalla och kunna mörda lättare.
Men nu tar man det med avsikten att ta det lugnt.
Citat:
Så det är MYCKET farligare än cannabis,och anledningen varför vi som röker påpekar det är för många av oss anser att det är hyckleri att ha en mycket farligare drog laglig medan cannabis är olagligt
Det är inte så enkelt. För mig är det inte farligt alls. Jag dricker kanske max en gång i månaden, typ 2 öl. Om jag ska ut och dansa kan det bli fler drinkar men jag är trots allt aldrig FULL, jag kan gå själv, har hjärnan inkopplad och mår inte skit dagen efter. Övrig tid går jag inte runt och tänker på alkohol hela tiden och pratar om det...
Däremot en vän tex, hon röker flera gånger i veckan. Av olika anledningar. Nu verkar det inte som att hon inte kan sova utan att först röka. ej heller slappna av och hon verkar tillochmed bli orolig och rastlös om hon inte gör det. Pratar om att röka hela tiden, umgås helst med andra som också pratar om det 24/7.
Det känns inte så hälsosamt. Hon har för övrigt knappt något minne heller vilket är fallet med ALLA jag vet som röker regelbundet. Hjärnan är väl ett viktigt organ om något?
Hur bra är det om minnen bara försvinner och man går omkring och knappt har koll på vad som hänt i ens liv och rör ihop allt?
Alltså jag säger inte att cannabis ger sådana effekter av att TESTA eller att ta någon gång, men jag håller inte med om att alkohol GENERELLT är en farligare drog än cannabis, jag tror det hänger helt på hur man använder drogerna och hur man är som person för att kunna ta droger överhuvudtaget.
Citat:
Men cannabis är definitivt en drog =P drog betyder beroende framkallande substans,socker är också en drog, som är farligare än cannabis =P
Ja socker är väl det mest beroendeframkallande som finns? Man KAN bli sjukligt fet av det och få diabetes. Å andra sidan försvinner inte minnet av att äta socker varje dag.
Men jag kommer åter tillbaka till att det hänger på ens gener, eller vad det nu är som gör att vissa kan äta godis utan att bli besatta av det och äta sig smällfeta och att andra måste sluta med socker helt för de klarar inte av att hantera det.
Citat:
Personligen tycker jag det är väldigt fel att staten försöker kontrollera vilka droger jag använder.Jag jobbar jag gör rätt för mig, jag föredrar att röka cannabis på min fritid min kropp mitt val,staten kan komma upp med vilka lagar dom vill MEN jag kommer ALDRIG följer inte fascist lagar
sry om texten är lite slarvigt skriven måste iväg till jobben sen köpa lite röka =P
jag har ingen bestämd åsikt om förbud alls men det är kul att diskutera