2011-06-27, 02:12
Medlem
Tjena allesammans,

Om man pluggar Nationalekonomi på universitet och skullen efter en hög examen vilja jobba inom den statliga sektorn i UK vad är det för jobb man isånnafall skulle kunna få?

2) Kan man jobba inom Business (privata sektorn på företag, banker etc) med en bra utbildning i Nationalekonomi?

För att jag funderar som satan om jag ska köra Nationalekonomi eller Företagsekonomi på kandidat/bachelor nivå eller köra den andra på kandidatnivå och den andra på masters,

Vill ha många alternativ senare i arbetsmarknaden..

Tips?

Tack!
Citera
2011-07-01, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avvanladre
Tjena allesammans,

Om man pluggar Nationalekonomi på universitet och skullen efter en hög examen vilja jobba inom den statliga sektorn i UK vad är det för jobb man isånnafall skulle kunna få?

2) Kan man jobba inom Business (privata sektorn på företag, banker etc) med en bra utbildning i Nationalekonomi?

För att jag funderar som satan om jag ska köra Nationalekonomi eller Företagsekonomi på kandidat/bachelor nivå eller köra den andra på kandidatnivå och den andra på masters,

Tips?

Tack!

Någon som vet?
Citera
2011-07-02, 03:37
Medlem
Diabates avatar
Jag pluggar ekonomi på Handels i Göteborg, är alltså inte färdigutbildad och har än inte varit ute på arbetsmarknaden. Vad i princip alla berättar för mig är att FEK är det man ska satsa på, betydligt fler arbetstillfällen, skulle köra på det om jag vore du och nu när jag är mig själv, då kör jag FEK med
Citera
2011-07-02, 04:55
Medlem
qlx123s avatar
Det är mycket svårt att säga. Det beror på inriktning/uppsats/kontakter/betyg osv...
Nationalekonomer kan bland annat jobba med portföljförvaltning, riskanalys, marknadsanalys, andra typer av analytiker, utredare, forskare osv...

Om du vill jobba inom den statliga sektorn tror jag att hälsoekonomi är intressant, då kan du exempelvis jobba för NICE i england. Eller varför inte makroekonomi och jobba för englands centralbank?

Satsa på något som du tycker är kul, jobb löser sig alltid tillslut. Här finns bra information om arbetsmarknaden för nationalekonomer: http://ekonomistas.se/2009/08/27/nationalekonom-vad-blir-man/

Lycka till!
Citera
2011-07-02, 09:22
Medlem
Citat:
Tjena allesammans,

Det mesta? Beror ju på inriktning och dig som person.

Citat:

Ja. Däremot skulle du ha svårt att syssla med redovisning, där är FEK bättre.

Citat:

Tips?

Tack!

Du skall köra samma på masternivå som på kandidatnivå, är i många fall svårt att ens kunna blanda så.

För övrigt borde du sluta posta flera trådar om samma sak.
Citera
2011-07-02, 11:24
Medlem
MadickenEs avatar
Om det är just statliga sektorn i UK du är intresserad i, kolla in Civil Service Fast track, det som är prestige här bland de som vill göra statlig karriär här. Alla inriktningar förutom Foreign and Commonwealth Affairs är öppna för EU medborgare. De flesta som kmr in dock är folk från Oxford, Cambridge och LSE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in