2011-06-26, 22:16
Medlem
Lantbruks avatar
Idag inleddes damernas fotbolls-VM i Tyskland, och en liten sak som jag ofta tänker på vad gäller feminism, är att trots den (närmast besatta) fokuseringen på könskodade leksaker, barnprogram, härskartekniker o.s.v., som feminister ofta tar upp, så nämner ingen hur lite fokus som lagts på det pågående VM:et.

Jag menar, för några veckor sedan när herrlandslaget spelade en kvalmatch till EM så var det betydligt mera hysteri än vad det är nu, när damlandslaget spelar i självaste VM.

Vad beror detta på? Är det så enkelt som att damfotboll är tråkigt att titta på?
Senast redigerad av Lantbruk 2011-06-26 kl. 22:18.
Citera
2011-06-26, 22:23
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Eftersom det är samma sport så är det svårt att inte jämföra - och jämför man så är det så stor skillnad på kvalitén att det oftast är de närmast sörjande + flickor som själva spelar fotboll som orkar titta.

Det är dåligt tempo och ibland är målvakterna så jävla dåliga att jag jag måste gnugga mig i ögonen.

Men visst, även jag kan titta på damlandslaget när det är VM, men det är ju enbart för att det är VM och som sportnörd så tittar jag på det mesta när det är någon svensk med.
Citera
2011-06-26, 22:23
Moderator
Inte lika stort intresse för det skulle jag nog säga. Sen tror jag kvaliten kanske inte är det viktigaste om än viktigt. Inom fridrott har de ju relativt jämställt jämfört med andra sporter.
Citera
2011-06-26, 22:35
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Var det inte för något år sedan som EM-finalen i damfotboll gick i Helsingfors, med hela 300 åskådare på läktarna?
Citera
2011-06-26, 22:47
Medlem
Det är sån jävla stor skillnad i kvalitén. Och de visar ju inte ens nåt heller. Man får känslan av att dom tror och tycker att dom förtjänar lika mycket i lön som Cristiano Ronaldo. Nu har CR visserligen en överdriven lön, men det är en annan diskussion.

Det är roligare att kolla på beachvolley, då har man iaf en anledning
Citera
2011-06-26, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Var det inte för något år sedan som EM-finalen i damfotboll gick i Helsingfors, med hela 300 åskådare på läktarna?
Det är en enorm skillnad i Tyskland där intresset verkar vara lika stort som när herr VM spelades där för några år sen. Inte bara Tysklands matcher kommer att spelas inför stor publik; 75% av samtliga matchbiljetter var sålda redan för ett par veckor sedan.

Givetvis är inte så många damlag bra, men jag tänker iallafall titta på Sveriges matcher och kanske semi och finalmatcherna.
Citera
2011-06-26, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PerschlarFundron
Det är en enorm skillnad i Tyskland där intresset verkar vara lika stort som när herr VM spelades där för några år sen. Inte bara Tysklands matcher kommer att spelas inför stor publik; 75% av samtliga matchbiljetter var sålda redan för ett par veckor sedan.

Givetvis är inte så många damlag bra, men jag tänker iallafall titta på Sveriges matcher och kanske semi och finalmatcherna.

Det är ju iafall något att vila ögonen på även fast jag kan se bättre fotboll varje dag på fotbollsplanen här hemma där jag bor
Citera
2011-06-26, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Titania.
Det är ju iafall något att vila ögonen på även fast jag kan se bättre fotboll varje dag på fotbollsplanen här hemma där jag bor
Jag förstår vad du menar; men då och då kan man faktiskt se en välspelad dammatch...
Citera
2011-06-27, 11:39
Medlem
psaks avatar
Jag hade faktiskt fått för mig att damfotbollen ökat i kvalitet sedan de första stapplande matcherna man såg för flera år sedan. Så såg jag glimtar av premiärmatchen igår där en spelare i Tyskland (bland världens bästa lag?) fick en öppnande bra pass till vidöppet mål (med gott om tid) och kunde satt den med en enkel bredsida men öser den högt över målet
Men men, playboyutvikningen har väl iaf betytt något för nyfikenheten inför turneringen och ja, mina tittarsiffror får de (när jag hinner).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in