2004-10-27, 19:20
Medlem
scratchys avatar
Det här är den häftigaste vetenskapsnyheten på bra länge: man har hittat spår av en hittills okänd art av släktet homo, som levde så sent som för kanske 12000 år sedan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=336545&previousRenderType=6

Edit: hittade längre artikel: http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99996588
Citera
2004-10-27, 19:22
Medlem
Ruskigbusss avatar
Jupp, jag läste det också nyss.

Kanske är de förlagorna till myterna om vättar ...
Citera
2004-10-27, 19:23
Medlem
scratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jupp, jag läste det också nyss.

Kanske är de förlagorna till myterna om vättar ...

Ja, man vill nästan tro det...

Edit: hissnande tanke: de kan alltså ha funnits samtidigt som de första trevande stegen i jordbrukets utveckling togs....

Tänk om man kan utvinna deras DNA och återskapa dem....?
Citera
2004-10-27, 19:42
Medlem
Agent Coopers avatar
Riktigt intressant.
Citera
2004-10-27, 20:11
Medlem
Ja, det är intressant. Jag fastnade för sista stycket: ”Deras stenverktyg är lika avancerade som de hos samtida Homo ergaster”, det är intressant för den lila isolerade människopopulationer på Tasmanien var extremt primitiv; de kände inte till eld, hade inte metkrokar osv. Kan den nyupptäckta människoarten ha varit lika avancerad som de isolerad men moderna människorna på Tasmanien?

”Och för att komma till ön Flores måste de ha tagit sig långa sträckor med båt.” Jag är säker på att jag någon stans har läst att Neandertalare inte ägnade sig åt sjöfart och båtar.
Citera
2004-10-27, 22:46
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekh

”Och för att komma till ön Flores måste de ha tagit sig långa sträckor med båt.” Jag är säker på att jag någon stans har läst att Neandertalare inte ägnade sig åt sjöfart och båtar.

Nja så långa sträckor behöver dom inte ha tagit sig det är inte så långa avstånd mellan öarna där. Var på Flores härom året men jag kollade inte in grottan där dom hittade fynden, men om jag skall dit igen så blir det givetvis en utflykt. Kan rekommendera Flores en fin ö med underbar natur och roliga människor (nära till Komodo och Rinca också).
Citera
2004-10-27, 22:54
Medlem
General Nogis avatar
Det är hobbitar. Jag svär. Tolkien förutspådde forntiden..
Citera
2004-10-27, 23:01
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Det är hobbitar. Jag svär. Tolkien förutspådde forntiden..

Mja ... jag skulle vilja skriva så här:

- Nu har vi alltså upptäckt att under den tid som homo sapiens har funnits - så har minst två andra homo-arter också funnits, en mindre som i det här fallet och en kraftigare (neanderthalare). Kanske har det funnits flera?

Men - detta kan ha levt kvar i våra myter och legender - så att i dag uppfattar vi det som "jättar" och "dvärgar" - eller "giganter" och "vättar" etc.

Inte så otroligt, även om det inte är helt troligt heller ...
Citera
2004-10-27, 23:13
Medlem
General Nogis avatar
Citat:

- Nu har vi alltså upptäckt att under den tid som homo sapiens har funnits - så har minst två andra homo-arter också funnits, en mindre som i det här fallet och en kraftigare (neanderthalare). Kanske har det funnits flera?

Men - detta kan ha levt kvar i våra myter och legender - så att i dag uppfattar vi det som "jättar" och "dvärgar" - eller "giganter" och "vättar" etc.

Inlägget om hobbitar var ett skämt, men jag håller med dig om att det är en mycket intressant tanke att en del väsen i myt och folklore har en bakgrund i verkligheten. Det intressanta är ju att föreställningen om småfolk återfinns i alla delar av världen, ofta med gemensamma drag. Att en eller flera hominider levt kvar så länge att de satt sina spår i våra myter kanske inte är så fullt otroligt som det låter.

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Hur hjärnstorleken kunde minska så dramatiskt är dock en gåta.

Kanske uppfann de dokusåpan?

ps. Var det bara jag som tyckte teckningen i Expressens artikel liknade Mr. Miyagi en smula?

http://www.expressen.se/index.jsp?a=200146
Citera
2004-10-27, 23:47
Medlem
Jomazis avatar
Vilken intelligensnivå hade tidigare hominider med samma lilla hjärnvolym? Hade inte lucy runt 0,4 l? Och hon var väl knappast kapabel att tillverka avancerade verktyg och båtar!
Citera
2004-10-28, 05:20
Medlem
General Nogis avatar
På tal om hobbitar så nämns just småfolk i folkloren bland invånarna på Flores:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3948165.stm

Fler artikalr finns samlade i denna tråd på www.forteantimes.com

http://www.forteantimes.com/forum/showthread.php?threadid=18498
Citera
2004-10-28, 14:22
Medlem
Cohibas avatar
Citat:

Det är redan känt att en tredje art levat jämte Homo Sapiens och det är Homo Erectus, som gjorde sorti för runt 50 000 år sedan. Homo Floresiensis var antagligen ett utskott till Erectus.

Vad neanderthalare som jättar och floresiensis som dvärgar anbelangar är det väl inte alldeles osannolikt. Om vi räknar med 3 generationer på 100 år får vi om neanderthalarna dog ut för 25 000 år sedan 750 generationer mellan oss och dem och mellan oss och floresiensisarna, som dog ut för 13 000 år sedan 390 generationer. Inga omöjliga spann för förvrängda muntliga traderingar.

Hisnande tankar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in