• 1
  • 2
2011-06-27, 09:49
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreehcNicdoll
Lite offtopic kanske, men skulle inte "piraterna" kunna använda sig av något annat protokoll, istället för ip? Det är ju ip:t som är problemet, inte nätverksprincipen i sig.

Mja, det finns ganska många problem av varierande natur med det här, men kort och gott så kommer det inte att hända.
Citera
2011-06-27, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Apb har varit lugna nu ett tag känns det som och det är alltid som lugnast innan stormen, men jag är knappast en av de större fildelarna, kanske nån film varannan vecka. Men det ska till mycket innan man blir stämd är självklart. Därför kör jag på och jag nojjar inte över det, apb vill helst åt källorna och därför om du inte är en sk. källa (tracker/stor uploadare) så behöver du nog inte ens oroa dig, iofs. om apb mot förmodan vill skicka en anmälan för att visa att mindre människor kan också oskadliggöras, men ett sådant exempel har jag inte läst om änsålänge.

Apb håller nog fortfarande på som vanligt skall du se. Det är bara att det inte finns något nyhetsvärde i deras arbete längre.
Citera
2011-06-27, 16:22
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Mja, det finns ganska många problem av varierande natur med det här, men kort och gott så kommer det inte att hända.

Ok, professorn, jag antar att du efter dina tolv år på pirathögskolan är invigd nog att avfärda en enkel lekmans galna idéer.
Citera
2011-06-27, 17:22
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ok, professorn, jag antar att du efter dina tolv år på pirathögskolan är invigd nog att avfärda en enkel lekmans galna idéer.

Det var värst vad vi ska vara vresiga av oss då. Men ok, det absolut största problemet i korthet då:
All routing på internet(dvs det som ser till att trafik hamnar där den ska) är baserad på IP och protokoll som ligger ovanpå IP, t.ex BGB och OSPF. Ska du byta ut IP måste du lyckas övertyga alla ISP'er som du förväntar dig att kunna kommunicera med att köpa utrustning som klarar av ditt protokoll(vi kallar det PP för Pirate Protocol, IP står för Internet Protocol för övrigt). För att inte tala om att du måste övertyga företag såsom Cisco att stödja PP i sina produkter så att ISP'erna ens har något att köpa. Sedan ska du designa om alla stödprotokoll som behövs ovanpå PP. När den här uppgiften är klar så ska det också till nätverksstöd i alla operativsystem du förväntar dig att använda med PP.
Och så vidare.

Kort och gott, det är en monumental uppgift som kommer att kosta företag världen över tiotals om inte hundratals miljarder, precis som den pågående uppgraderingen från IPv4 till IPv6 kostar. Hurvida du tror att det är sannolikt att de kommer att vara så värst pigga på det här eller inte får du avgöra själv.

Det närmsta du kommer att komma är att tunnla andra protokoll via IP, men då kvarstår ditt grundproblem.
Citera
2011-06-27, 17:34
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Jag förstår att inga företag kommer att vara med på detta projekt, men hårdvara går ju att bygga själv, och det går väl att skapa ett enkelt nätverk utan ip som sedan växer?
Citera
2011-06-27, 17:49
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Jag förstår att inga företag kommer att vara med på detta projekt, men hårdvara går ju att bygga själv, och det går väl att skapa ett enkelt nätverk utan ip som sedan växer?

Ja en väldigt kunnig person skulle väl kunna hitta på ett rudimentärt protokoll och hårdvara som kan prata det, även om det knappast är gjort i en handvändning. Men säg att du lyckas peta ihop något som fungerar bra nog att faktist använda inom t.ex ett studentboende. Sedan då? Ska ni kunna kommunicera med t.ex BBB så måste de också prata ditt protokoll. För att inte tala om de routers som ligger på vägen mellan studentboendet och Sune Pirat som är BBB-kund.

Så länge nätet är lokalt så är det hanterbart som du säger, men då finns inte heller orginalproblemet. När du ska ut från ditt lokala nät behöver du en router, den routern ska prata med andra routers osov om du ska få någon skala på det hela, och då drar både arbete och kostnad iväg väldigt väldigt fort. Lokala nät är lätt, att få till lite rudimentär routing inom ett litet nät är inte heller så svårt(relativt sett), det svåra är att prata utanför ditt eget nät, över hela landet och i förlängningen hela världen.
Citera
2011-06-27, 18:05
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Om det blir för etablerat kommer ju staten att övervaka pp också, så jag tänker mig snarare att det skulle vara ett nätverk av begränsad storlek. Å andra sidan är väl i princip alla internetanvändare pirater, så det blir svårt att skapa ett sådant nätverk för alla pirater.
Citera
2011-06-27, 18:15
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Om det blir för etablerat kommer ju staten att övervaka pp också, så jag tänker mig snarare att det skulle vara ett nätverk av begränsad storlek. Å andra sidan är väl i princip alla internetanvändare pirater, så det blir svårt att skapa ett sådant nätverk för alla pirater.

Ja, om inte annat så är det ett rent logistiskt problem. På den skala som det skulle vara görbart utan att lägga ut väldigt stora summor på det så skulle du inte få in så särskilt många användare, och utbudet av utdelade program/media kommer att bli därefter. Som en DC-hub med väldigt få användare.
Samt att bortsett från det rent akademiska i att bygga ett eget litet "mini-internet" så vore det antagligen avsevärt mer praktiskt att bara använda USB-pinnar som man utbyter på lunchen. Vilket förvisso skulle ha en viss charm för en del av oss då det skulle påminna om svunna tider då man utböt disketter med sina vänner för att dela med sig av de senaste spelen och virusen.
Citera
2011-06-27, 18:33
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Jo, det är väl mest det som jag har förundrats över: varför folk inte kopierar av varandra längre.
Citera
2012-09-14, 17:00
Medlem
Det är eller rättare sagt borde vara en fullständigt självklar
rättighet att få förbli anonym på nätet om man så önskar.
Vad man sedan gör med sin anonymitet är ett personligt ansvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in