2011-06-26, 16:47
Medlem
Hej!

För ett par dagar sedan använde jag datorn som vanligt när den helt plötsligt segade fast. Tänkte att det var väl bara att den hade hängt sig eller något så jag startade om datorn, men den var fortfarande seg när jag startade den igen. Den startar som vanligt och jag kan gå in på min användare, men när jag väl ska öppna något (spelar ingen roll om det är internet, ett program eller en mapp) laddar det i ca 5 min och går inte att klicka på. Ibland blir skärmen vit och det man har öppnat står alltid att det inte svarar. Jag kan inte ens klicka på "start" utan att allt fastnar.

Jag har ingen aning om hur det hände. Jag har iofs laddat ner serier och sånt men inget just den dagen det hände, vet inte ens om det är ett virus.

Någon som vet vad det kan röra sig om och hur jag kan få bort det?
Citera
2011-06-26, 19:39
Medlem
Blir det samma sak om du startar datorn i felsäkert läge?

Ifall det inte blir det, sök igenom malwarebytes, ev. viruskydd och allt annat du har tillgängligt!
Citera
2011-06-26, 20:12
Medlem
Citat:
Blir det samma sak om du startar datorn i felsäkert läge?

yes, det blir exakt likadant.

Citat:
Ifall det inte blir det, sök igenom malwarebytes, ev. viruskydd och allt annat du har tillgängligt!

Problemet är att jag liksom knappt kan öppna program så det är svårt att använda virusskyddet på något sätt. malwarebytes? Vad är det?

Jag har lyckats rädda mina bilder från datorn så även om det kanske är lite jobbigt att förlora alla program och sånt så överväger jag någon typ av återställning eller liknande av datorn. Får väl försöka googla mig till hur jag gör sånt
Citera
2011-06-26, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kromofobi
yes, det blir exakt likadant.

Problemet är att jag liksom knappt kan öppna program så det är svårt att använda virusskyddet på något sätt. malwarebytes? Vad är det?

Jag har lyckats rädda mina bilder från datorn så även om det kanske är lite jobbigt att förlora alla program och sånt så överväger jag någon typ av återställning eller liknande av datorn. Får väl försöka googla mig till hur jag gör sånt

http://www.malwarebytes.org/

Lyckas du inte köra igenom programmen så hade jag nog satt in disken i en annan dator och kopiera ut det sista om det är något du har kvar som du vill spara - var noga med virusskydd och liknande bara så att samma sak inte hamnar i nya burken (själv hade jag använt linux där) - och sedan gör en hel ominstallation av OS.

Men de som känner mig vet att jag väljer ominstallation av OS på tok för ofta när något inte stämmer, någon annan kanske har en bättre idé.
Citera
2011-06-26, 20:30
Medlem
Phazarans avatar
Jag hade det problemet (eller iaf ett liknande) och jag fick byta moderkort då det inte blev bättre av att göra en formatering.
Citera
2011-06-26, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shajn
http://www.malwarebytes.org/

Lyckas du inte köra igenom programmen så hade jag nog satt in disken i en annan dator och kopiera ut det sista om det är något du har kvar som du vill spara - var noga med virusskydd och liknande bara så att samma sak inte hamnar i nya burken (själv hade jag använt linux där) - och sedan gör en hel ominstallation av OS.

Men de som känner mig vet att jag väljer ominstallation av OS på tok för ofta när något inte stämmer, någon annan kanske har en bättre idé.

okej! Tack så mycket för svar
Citera
2011-06-26, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phazaran
Jag hade det problemet (eller iaf ett liknande) och jag fick byta moderkort då det inte blev bättre av att göra en formatering.

Usch vad jobbigt. Önskar man hade någon att lämna över skiten till som bara kunde fixa det.
Citera
2011-06-27, 10:15
Bannlyst
@kromofobi

Du har fått ett virus, som jag kommer inte rikigt ihåg vad det heter.
Men ialfall, Det är virus som segar ner datorn,
Det du behöver göra är bara, OMFORMATTERA datorn.
Mvh,
Techlogy
Citera
2011-06-27, 11:33
Medlem
Det kan vara din hårddisk som börjar gå sönder. När moderna hårddiskar upptäcker ett hårdvarufel, t ex en skadad sektor, går de in i ett felsöknings-/reparationsläge som pågår i flera minuter och gör att allt segar och fryser fast. Kolla loggboken i Windows.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in