2011-06-26, 11:54
Medlem
perelis avatar
Jag ska sätta upp en taklampa i köket och taket är klätt med träpanel som är 12mm tjock. Jag har en sådan där gängad krok men jag är osäker på om det kommer hålla. Det bästa hade vart att sätta kroken i en regel men det finns inga reglar där jag vill ha lampan. Tror ni att det räcker med en gängad krok eller behöver jag någon form av plugg eller expander? Ett vanligt metallexpander borde väl sitta som berget tycker jag men det kanske är lite overkill.
Citera
2011-06-26, 11:58
Medlem
galne-golems avatar
Sitter nog rätt bra i träpanel men det beror förstås vad den väger.
Citera
2011-06-26, 12:01
Medlem
SkateBlinds avatar
Som ovanstående talare har sagt så beror det på lampans vikt. Jag tror snarare att träpanelen ger vika innan skruven.
Citera
2011-06-26, 12:24
Medlem
perelis avatar
lampan är inte speciellt tung, badrumsvågen säger 1,2 kg. Men panelen är bara 12mm tjock så det känns sådär att fästa något i den. Men det kanske funkar.
Citera
2011-06-26, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
lampan är inte speciellt tung, badrumsvågen säger 1,2 kg. Men panelen är bara 12mm tjock så det känns sådär att fästa något i den. Men det kanske funkar.

Funkar garanterat!
Citera
2011-06-26, 13:22
Medlem
perelis avatar
Japp det gjorde det
Citera
2011-06-26, 18:17
Medlem
Milwaukees avatar
Man använder aldrig plugg eller expander i trä. Jag hoppas du hade en sån här med trägänga och inte en med metrisk gänga.
Citera
2011-06-27, 21:18
Medlem
perelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
Man använder aldrig plugg eller expander i trä. Jag hoppas du hade en sån här med trägänga och inte en med metrisk gänga.
Okej det visste jag inte. Varför om man får fråga? Ser ingen anledning till att det inte skulle fungera. Man kan väl använda expander till träskivor av olika slag, så varför skulle man inte använda det till vanligt trä?

Jepp jag använde en krok med trägänga och ingen bultgänga eller metrisk gäng som du så fint sade
Citera
2011-06-27, 22:57
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
Okej det visste jag inte. Varför om man får fråga? Ser ingen anledning till att det inte skulle fungera. Man kan väl använda expander till träskivor av olika slag, så varför skulle man inte använda det till vanligt trä?

Jepp jag använde en krok med trägänga och ingen bultgänga eller metrisk gäng som du så fint sade
Klart man får fråga, det är ju så man lär sig något

Det är klart att man kan använda en expander, men med tanke på att alla fästbeslag kostar pengar och att det håller (så länge det är massivt trä vi talar om) med riktig träskruv (eller motsvarande) så är det inget man brukar göra. Samma sak med plugg, det använder man där det av olika anledningar inte går att skruva direkt i väggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in