Citat:
Ursprungligen postat av spandido
Att kristna stater lyckats beror på en otroligt viktig detalj, kristendomen är inte obligatorisk. Kristendomen har aldrig haft som mål att erövra världen med varken pennan eller svärdet.
Say what? Klart som korvspad att kristendomen är en missionerande religion ("Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: 'Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn.'" Matt 18-19, t.ex.), även om vi börjar slira OT med den diskussionen.
Ifall du vill dra en paralell mellan islam och kristendom som bevisar din tes tror jag att du istället bör gå till synen på den heliga texten, där inom islam vad jag förstått koranen ofta uppfattas som Guds
direkta budskap, endast förmedlat ord för ord av profeten medan man i kristendomen oftare har en öppen attityd till Bibeln som ses som ett budskap
inspirerat av Gud, vilket t.ex. yttrar sig i att den kan översättas (och fortfarande kallas Bibeln, medan Koranen endast kallas tolkning av Koranen i översatt form).
Sedan tror jag dock att (iallafall den katolska) kyrkan hade ett liknande förhållande till Vulgatan, som ansågs vara både skriven och översatt av heliga män och i princip ofelbar, att folk inte förstod vad som stod i eller vad som predikades var mindre viktigt (jfr. islam i Asien idag, t.ex.). Dock tror jag inte att Islam skulle kunna genomgå en liknande förändring i synen på den heliga skriften som kristendomen gjort. Jag tror det är en nödvändig överlevnadsstrategi för islam.