2011-06-28, 08:28
Medlem
St.Mosess avatar
Alltid samma visa när man pratar med marxister eller muslimer. "Det finns flera sätt att ha demokrati", visst finns det olika sätt att tolka demokrati. Frågan är bara hur väl dessa demokratier fungerar i jämförelse med den som tillämpas i väst? Nordkorea, Kuba och Iran påstår att de är demokratier och om vi antar att de är det så måste jag säga att deras tolkning av demokrati suger.
Citera
2011-06-28, 08:37
Medlem
26543423s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenGrapes
Det faktum att demokrati är en ideologi och ett statskick, medan Islam är en religion och de därför inte på något sätt är oförenliga, var alltså inte värt att nämna?

Citat:
Ursprungligen postat av ZachNukeEm
Islam är i allra högsta grad en ideologi inbakad i en religion.

Förstår inte varför du inte klistrar in texten från Wikipedia som svar på att Demokrati inte är en ideologi? (som du gjorde i svar till mig) Förklara gärna hur Demokrati fungerar i Sverige och hävda att det är definitionen av Demokrati.
Citera
2011-06-28, 09:51
Medlem
alhfrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spandido
Som vanligt, påståenden utan verklig förankring. Du påstår en sak som du aldrig kommer kunna bevisa. Om du har rätt eller fel spelar dig ingen roll. Det enda FAKTUMET i frågan är: DET FINNS INTE EN ENDA ISLAMSK DEMOKRATI I HELA UNIVERSUM!
Förenligt eller?

Intressant. Vilka religiösa demokratier finns det, då?

OnT:

Alltså, jag förstår inte TS definition av "islam", lika liten som jag skulle förstå frågan "är kristendom förenlig med demokrati" (verkar onekligen som diskussionen främst går ut på att undersöka om islam är förenlig med demokrati, inte bara jämföra de två, det vore tämligen poänglöst).

Givetvis finns det moderata former av islam som är förenlig med demokrati, och andra som inte är det. Beror ju helt på hur man ser på relationen religion <-> samhälle. I västerländsk demokrati har religionen fått backa tillbaka till förmån för staten, och på så sätt blivit en privatsak. Det har i största grad hänt i länder som tidigare varit kristna vilket givetvis fått till följd att kristendomen i dessa länder för sin egen överlevnads skull ha fått förändras för att bli just förenlig med demokrati.
Citera
2011-06-28, 09:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 26543423
Förstår inte varför du inte klistrar in texten från Wikipedia som svar på att Demokrati inte är en ideologi? (som du gjorde i svar till mig) Förklara gärna hur Demokrati fungerar i Sverige och hävda att det är definitionen av Demokrati.

Min definition är i stort sätt identisk med Wikis. Jag använde bara en enklare formulering.

Wikis defenition är...

Citat:
Demokrati är ett statsvetenskapligt begrepp som syftar på några besläktade former av styrelseskick där makten i (oftast) en stat utgår från dess medborgare via allmänna och fria val, oftast av förtroendevalda representanter till dess parlament.
Citera
2011-06-28, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wincidi
Till att börja med är demokrati ett folkstyre, friheter hit och dit har med frihet att göra inte demokrati. Men med det sagt är islam demokratins motsats då den likt alla religioner inte vill ha ett folkligt styre utan ett "heligt" styre, där "gud" har bestämt lagen.

Man säger att gud styr. Alla repressalier i guds namn utförs inte av gud själv. Det är otåliga muslimer som inte finner sig i att vänta. En islamsk stat kommer aldrig att fungera. det ligger i sakens natur.
Det finns säkert några som anser att Afganistans talibanskifte var ett föredöme?
Citera
2011-06-28, 10:15
Bannlyst
Citat:

Eftersom du gillar Wiki kan vi ju kolla ordet Ideologi!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideologi

Islamism står ju naturligtvis i listan av Ideologier. Demokrati gör det INTE! Kanske det beror på att demokrati INTE är en ideologi utan ett styrelseskick/statsskick.
Citera
2011-06-28, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alhfr
Intressant. Vilka religiösa demokratier finns det, då?

OnT:

Alltså, jag förstår inte TS definition av "islam", lika liten som jag skulle förstå frågan "är kristendom förenlig med demokrati" (verkar onekligen som diskussionen främst går ut på att undersöka om islam är förenlig med demokrati, inte bara jämföra de två, det vore tämligen poänglöst).

Givetvis finns det moderata former av islam som är förenlig med demokrati, och andra som inte är det. Beror ju helt på hur man ser på relationen religion <-> samhälle. I västerländsk demokrati har religionen fått backa tillbaka till förmån för staten, och på så sätt blivit en privatsak. Det har i största grad hänt i länder som tidigare varit kristna vilket givetvis fått till följd att kristendomen i dessa länder för sin egen överlevnads skull ha fått förändras för att bli just förenlig med demokrati.

Som du säkert väl känner till så finns det närmare 40 stater med islam som religion. Kan du nämna någon som är en demokrati? Det finns inga muslimska välfärdsstater överhuvudtaget. Muslimska stater är ekonomiska fiaskon. Det finns en del araber som gjort sig en förmögenhet på olja. Men, araber tillverkar ingenting. All mer krävande tillverkning och utveckling sker i väst och i Israel. Bilar, läkemedel, satelliter, mobiltelefoner, datorer mm. Jag vill nämna detta så att du ska se mönstret.
Kristna stater har haft en tendens att utvecklas till demokratier. Hur skulle du beskriva muslimernas utveckling? Att kristna stater lyckats beror på en otroligt viktig detalj, kristendomen är inte obligatorisk. Kristendomen har aldrig haft som mål att erövra världen med varken pennan eller svärdet. Det är upp till varje människa att tro på Jesus. Detta har gett människan möjligheter, på gott och ont. Du förstår säkert motsatsen?

Att det finns moderata fredliga och goda muslimer tvivlar jag inte på. Problemet är att deras åsikt betyder föga. Det finns ingen moderat islam. En moderat muslim är inte en riktig muslim enligt koranen och hadither.
Senast redigerad av spandido 2011-06-28 kl. 10:21.
Citera
2011-06-28, 10:26
Medlem
Citat:
Jag förmedlade bara den kunskapen, att ungar får stryk i koranskolor. Nu kan du ta till dig den kunskapen och förhoppningsvis förstå den.

http://www.youtube.com/watch?v=tZ0rsUofpQM

Som vanligt när det kommer till muslimer så har de två ansikten.

Du har väl märkt att om du hittar något på youtube så ratas det per automatik av våra "moderata muslimer". En sådan muslim kan tydligen inte själv avgöra när substansen i ett filmclip är relevant eller inte. Enligt dessa moderata muslimer så är allt på youtube skit. Allt!
Citera
2011-06-28, 10:44
Medlem
alhfrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spandido
Att kristna stater lyckats beror på en otroligt viktig detalj, kristendomen är inte obligatorisk. Kristendomen har aldrig haft som mål att erövra världen med varken pennan eller svärdet.

Say what? Klart som korvspad att kristendomen är en missionerande religion ("Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: 'Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn.'" Matt 18-19, t.ex.), även om vi börjar slira OT med den diskussionen.

Ifall du vill dra en paralell mellan islam och kristendom som bevisar din tes tror jag att du istället bör gå till synen på den heliga texten, där inom islam vad jag förstått koranen ofta uppfattas som Guds direkta budskap, endast förmedlat ord för ord av profeten medan man i kristendomen oftare har en öppen attityd till Bibeln som ses som ett budskap inspirerat av Gud, vilket t.ex. yttrar sig i att den kan översättas (och fortfarande kallas Bibeln, medan Koranen endast kallas tolkning av Koranen i översatt form).

Sedan tror jag dock att (iallafall den katolska) kyrkan hade ett liknande förhållande till Vulgatan, som ansågs vara både skriven och översatt av heliga män och i princip ofelbar, att folk inte förstod vad som stod i eller vad som predikades var mindre viktigt (jfr. islam i Asien idag, t.ex.). Dock tror jag inte att Islam skulle kunna genomgå en liknande förändring i synen på den heliga skriften som kristendomen gjort. Jag tror det är en nödvändig överlevnadsstrategi för islam.
Citera
2011-06-28, 10:49
Medlem
26543423s avatar
Citat:
Eftersom du gillar Wiki kan vi ju kolla ordet Ideologi!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideologi

Islamism står ju naturligtvis i listan av Ideologier. Demokrati gör det INTE! Kanske det beror på att demokrati INTE är en ideologi utan ett styrelseskick/statsskick.

Du missar ju hela poängen min vän. Jag har inte uttryckt någon kärlek för Wiki, var har du fått det ifrån? Däremot har jag kanske uttryckt din antagna förmåga för källkritik, rörande bland annat uppladdaren på youtube samt kanske även Wiki. Din stora pålitlighet för Wiki och andra tvivelaktiga källor är beundransvärd. Varför länkar du till "politisk ideologier" på Wiki? Jag har nämnt ordet Ideologi, i globalt syfte. Alltså ideologi som en samling idéer som reflekterar det sociala behovet av varje individ, grupp, samhällsklass och kultur.

Medger du inte att denna MGN är rättvis? I så fall varför och vad föreslår du? Varför kan demokrati inte "specas" utifrån en ideologi, men Islam kan?

Det vore bra om du kunde svara på mina ställda frågor, inte bara i detta inlägg utan även i de föregående.
Senast redigerad av 26543423 2011-06-28 kl. 10:51.
Citera
2011-06-28, 11:05
Bannlyst
Citat:
Du missar ju hela poängen min vän. Jag har inte uttryckt någon kärlek för Wiki, var har du fått det ifrån? Däremot har jag kanske uttryckt din antagna förmåga för källkritik, rörande bland annat uppladdaren på youtube samt kanske även Wiki. Din stora pålitlighet för Wiki och andra tvivelaktiga källor är beundransvärd. Varför länkar du till "politisk ideologier" på Wiki? Jag har nämnt ordet Ideologi, i globalt syfte. Alltså ideologi som en samling idéer som reflekterar det sociala behovet av varje individ, grupp, samhällsklass och kultur.

Medger du inte att denna MGN är rättvis? I så fall varför och vad föreslår du? Varför kan demokrati inte "specas" utifrån en ideologi, men Islam kan?

Det vore bra om du kunde svara på mina ställda frågor, inte bara i detta inlägg utan även i de föregående.

Det var du som tyckte jag skulle använda Wiki som källa, är du född dum eller är du indoktrinerad med hjälp av pallkastning på koranskolan?

Du läste inte hela artikeln förståss, politiska ideologier var naturligtvis endast en del av artikeln. Gör om, gör rätt! Inte för att jag tror du kan det för du har ju uppenbarligen inte en susning om vad skillanden mellan styrelseskick och ideologi är.

Demokrati är ett styrelseskick där de olika partierna/ideologierna tävlar om makten genom allmänna val. Demokrati i sig är ingen ideologi.

Jag vet inte hur jag ska få dig att förstå skillnaden men det kanske är någon annan som kan hjälpa till...
Citera
2011-06-28, 11:26
Medlem
26543423s avatar
Citat:
Det var du som tyckte jag skulle använda Wiki som källa, är du född dum eller är du indoktrinerad med hjälp av pallkastning på koranskolan?

Du läste inte hela artikeln förståss, politiska ideologier var naturligtvis endast en del av artikeln. Gör om, gör rätt! Inte för att jag tror du kan det för du har ju uppenbarligen inte en susning om vad skillanden mellan styrelseskick och ideologi är.

Demokrati är ett styrelseskick där de olika partierna/ideologierna tävlar om makten genom allmänna val. Demokrati i sig är ingen ideologi.

Jag vet inte hur jag ska få dig att förstå skillnaden men det kanske är någon annan som kan hjälpa till...

Hehe Du är en klippa! Läs mina inlägg en gång till och tänk! Jag är dum men du är smart, så det borde inte vara några problem. Notera gärna att det finns ett antal OnT frågor som jag ställde till herr smart, svara gärna på dessa. Varför undviker du att svara på mina frågor och istället skriver glåpord till mig? Varför gör du så kunskapsrike och mogne man/kvinna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in