Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Nu är det dock tveksamt huruvida svensk benämning av "adel" motsvarar peers i brittisk mening. Visserligen satt även adliga ätter med i ståndsriksdagens motsvarighet till house of lords, och brittiska honours-titlar vanligen ej ärvda (baronet undantaget), men för de flesta länder skulle jag vilja påstå att adeln/noblessen/whatever i UK motsvaras av både de som benämns peers samt "the landed gentry". Notera att det t.om finns en kommendörsklass i riddarhuset, som skapades just för att markera att de kungliga riddarordnarna var överordnade de vanliga riddarna/svennarna/adeln. Så om din definition på adel skulle gällt i Sverige hade ju endast Grevar och Friherrar tillhört adelskapet.
Det är alltså inte någon min personliga definition på
adel, utan den konstitutionella brittiska definitionen på
nobility som jag skriver om. Rimligen är det den som bör användas om man ska prata om adel i Storbritannien.
Citat:
Nu blev det lite kluttrigt, men det jag försöker komma fram till är slutsatsen att om obetitlad adel i Sverige skall räknas som adel, bör väl brittiska honourstitlar som ger bättre courtesy-titlar än esq. också göra det. Du har dock rätt i att en honourstitel med riddarvärdighet i UK inte fås om man är utländsk medborgare.
Det handlar alltså inte om hur det ena eller andra rimligen räknas i dina eller mina ögon, utan om vilka som rent formellt utgör
nobility i Storbritannien. Om vi i stället ska titta på vilka britter som i Sverige har räknats som adel, så kan man titta på vilka britter som i egenskap av utländska adelsmän har kunnat naturaliserats på Riddarhuset så länge sådant förekom, dvs fram till 1809. Då kan vi konstatera att den svenska synen har varit liberalare än den brittiska i så måtto som att alla som på rak svärdssida härstammade från en pär har kunnat naturaliseras. Däremot har man aldrig kunnat naturaliseras på Riddarhuset med bara en knighthood, vare sig en ärftlig baronet-titel eller en knight bachelor. Således har Riddarhuset - rimligt nog - delat den brittiska synen att det bara är pärvärdigheten som definierar det brittiska adelskapet. De har bara, jämlikt sitt eget begrepp om vad som utgör en adelsätt, utsträckt den till samtliga möjliga arvingar till pärtiteln, plus dessas döttrar.
En
knight är alltså inte adlig i Storbritannien, och betraktades heller inte som material för introduktion på Riddarhuset i Sverige på den tiden vi pysslade med sånt. Att påstå att en knight - eller för den delen en medlem av
the landed gentry - är
adlig är alltså att ägna sig åt helt hemkokta definitioner, som inte stämmer vare sig med brittisk lag eller med det hur det svenska riddarhuset historiskt har sett saken.