• 2
  • 3
2011-06-28, 12:58
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Klart att man klagar om man inte får ut sin lön.
Men dessverre så är det många familjer i sverige som precis går runt varje månad.
Folk inser inte värdet av pengar, folk tycker att det är omöjligt att spara ihop till en buffert.
Eller ännu mera avlägset till en förmögenhet.

När folk börjar inse att det är bättre att spara först, och köpa sedan, då finns det hopp.

Jag är övertygad om att dom flesta inte "precis går runt varje månad" utan menar, precis som du skriver, att folk inte inser värdet av pengar. Nästan alla kan spara en mindre eller större summa varje månad. Självklart ligger inte orsaken till denna situation endast hos individen men ansvaret däremot ligger på individnivå. Tyvärr har konsumtion och "köpa det senaste" normaliserats i samhället och bidragit till en en förslappad attityd kring sparande.
Citera
2011-06-29, 15:13
Medlem
perfas avatar
Även jag har tröttnat på att läsa om alla 'stackare' som inte har några pengar den 28e för SAAB inte kunde betala ut lönen. De får skylla sig själva och det är inte synd om dem överhuvudtaget. Hoppas även SAAB går i konkurs. Oavsett hur stort eller litet företaget är kan man inte ha ett som går med förlust varje år.
Citera
2011-06-29, 21:25
Medlem
Blocket.ses avatar
Detta kan låta lite hårt

Men det finns en drös med pankisar som klagar över sina låga pensioner.
Typ "Jag har jobbat och slitit i hela mitt liv, men nu på ålderns höst så får jag bara ut ynka 8000kr i månaden"

Haha har man jobbat hela sitt liv, så har man haft en jävligt fin chans att spara ihop till en mindre förmögenhet.. Se på aktiestinsen, han tjänade under en miljon under hela sitt arbetsföra liv.. Nu är han god för över 100 miljoner..
Citera
2011-06-29, 23:54
Medlem
toby79s avatar
Nu vet jag inte hur det ser ut med arbetskraften på Saab, men att företaget har varit utför under lång tid kan ju inte kommit som någon överraskning direkt. De flesta i Sverige och andra länder har ju fattat att allt inte står rätt till. Nu kommer jag till saken: Kan det vara så att de arbetare som är kvar är av det slag som kanske inte har lampor på alla våningar i huset? Rimligtvis borde ju den arbetskraft som haft någon potential att få annat jobb stuckit för länge sedan.
Jag hade dragit från min arbetsplats ganska omgående om jag fick dåliga känningar om företagets ekonomi. På Saab hade jag inte stannat alls efter de första stormarna.

Visst, många kanske har hus och så, men det måste ju vara en ytterligare sporre att fixa ett annat jobb istället för att alla tusen anställda (eller vad de kan vara ) ska tåga till AF ett visst datum. Fast facket har väl redan planerat in en sådan grej, marsch med röda fanor och facklor tidigt en måndag morgon likt ett demonstrationståg på första maj.

Då kan Juholt, den idioten, gå som ledare i tåget. Han som indirekt bär skulden för att svensk industri inte längre kan matcha andra länder. Tack vare sitt skattetryck som pressar upp löner i absurdum för att latmaskar ska kunna fisa sig genom tillvaron.

Det gick visst lite off-topic där, men om det finns något vett i de anställda på Saab så har de sett till att samla sina förråd. Och att de vi sett i media är dessa typer som oavsett stabilt företag eller ej senare hade hamnat i skuldberg av smslån och andra felprioriteringar.
Citera
2011-06-30, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Nu vet jag inte hur det ser ut med arbetskraften på Saab, men att företaget har varit utför under lång tid kan ju inte kommit som någon överraskning direkt. De flesta i Sverige och andra länder har ju fattat att allt inte står rätt till. Nu kommer jag till saken: Kan det vara så att de arbetare som är kvar är av det slag som kanske inte har lampor på alla våningar i huset? Rimligtvis borde ju den arbetskraft som haft någon potential att få annat jobb stuckit för länge sedan.
Jag hade dragit från min arbetsplats ganska omgående om jag fick dåliga känningar om företagets ekonomi. På Saab hade jag inte stannat alls efter de första stormarna.

Visst, många kanske har hus och så, men det måste ju vara en ytterligare sporre att fixa ett annat jobb istället för att alla tusen anställda (eller vad de kan vara ) ska tåga till AF ett visst datum. Fast facket har väl redan planerat in en sådan grej, marsch med röda fanor och facklor tidigt en måndag morgon likt ett demonstrationståg på första maj.

Då kan Juholt, den idioten, gå som ledare i tåget. Han som indirekt bär skulden för att svensk industri inte längre kan matcha andra länder. Tack vare sitt skattetryck som pressar upp löner i absurdum för att latmaskar ska kunna fisa sig genom tillvaron.

Det gick visst lite off-topic där, men om det finns något vett i de anställda på Saab så har de sett till att samla sina förråd. Och att de vi sett i media är dessa typer som oavsett stabilt företag eller ej senare hade hamnat i skuldberg av smslån och andra felprioriteringar.

Har med tänkt på det, men troligen är det väl så att det är svårt att få jobb i staden och många vill inte flytta "ifall" det löser sig.

Jag är dock inte med dig vad gäller den fetmarkerade? hur kan det vara Juholt? han tillträdde för någon månad sen, sitter inte som satsminister. Du kanske har missat att det är Reinfeldt som styrt landet senaste 5-6 åren?
Citera
2011-06-30, 12:46
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
hur kan det vara Juholt? han tillträdde för någon månad sen, sitter inte som satsminister. Du kanske har missat att det är Reinfeldt som styrt landet senaste 5-6 åren?

Du har missat att det är sossarna som styrt Sverige under en stor del av industrins nedgång, om inte hela. Det är inget en nuvarande regering kan lösa på ett snabbt sätt. Du kanske även har missat att facket i princip är sossarna genom LO.
Och det är facket som trissat upp löner för att arbetarna ska kunna handla sitt bröd, samtidigt som sossar i andra änden roffat åt sig av arbetarnas inkomster i form av gigantiska skatteuttag på både arbetstagarsida som arbetsgivarsida.
Samtidigt har idiotpartier som MP och deras lobbyister sett till att varenda fjärt folk och företag släpper ska miljöbeskattas, antingen innan eller efter.
Detta leder till ökade priser som lätt går att hitta ekonomiska alternativ till i andra länder och man behöver faktiskt inte åka långt för att hitta alternativ till lägre kostnader än det som produceras i Sverige. Vilket resulterar till att folk blir övertaliga här och industrier läggs ner, en efter en. Att Saab har problem nu har inget med sittande regering att göra.

Att jag drar in Juholt, den idioten, är för att han är sossarnas företrädare nu och har exakt samma idéer som alla sossar tidigare, dvs inga alls förutom ett gigantiskt skattetryck så att alla ska kunna kvittera ut enorma mängder bidrag, istället för att vi ska kunna ha mängder av riktigt slöa jobb som latmaskar, klena, obegåvade m.fl kan gå till istället.
Hade Sahlin, den idioten, styrt det skeppet hade jag så klart nämnt henne istället som tågledare.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in