2011-06-24, 16:03
Medlem
Tjennare!

Tnkte ge mig p att installera Windows 7 med usb-minne. Har anvnt mig av Microsofts egna vetyg fr att gra usb-minnet bootbart. Har ven partitionerat med hjlp av BootCamp och laddat ner drivrutinerna till ett annat usb-minne.

Laddade ven ner rEFIt fr att kunna anvnda mig av usb-minnet som installationsdisk. Nu kommer dock problemen. Till en brjan hade jag problemet att nr jag i rEFIt valde Windows 7 minnet s sade den att den inte hittade ngon bootbar disk. Detta lste jag genom att g in i partitionsvertyget i rEFIt och tycka y (yes) s att partitionerna synkades eller vad som hnde. I vilket fall s lste detta sig.

Nu r det istllet s att jag fastnar vid Windows loggan. Allts installationen startas aldrig utan jag ser bara den gra loggan med beige bakgrund.

1. Hur lser jag detta?

Sedan till ett kanske lite mindre problem. har ftt uppp ett tredje boot alternativ som heter "Boot legacy os from hd".

2. Vad r detta fr ngot?

r ny inom detta och har precis kpt en ny iMac. Har drfr ingen strre koll p mac ver huvud taget. Tack p frhand.
Citera
2011-06-25, 02:08
Medlem
Snjs avatar
Jag har frskt och frskt... och frskt att installera W7 med USB-minne, utan att lyckas. Jag har kommit fram till att det helt enkelt inte gr att installera W7 p en Mac utan skiva (vilket jag nog ocks lst nnstans).

Men om du mot all frmodan skulle f det att fungera, bertta grna hur
Citera
2011-06-26, 19:30
Medlem
differentdayss avatar
Snj: har du d lyckats att skapa en windows 7-skiva utifrn en nedladdad ISO-fil?
Jag vet inte hur mnga skivor jag nu frbrukat och olika ISO-filer jag testat. Fr inte till det.

Om du nu lyckats, vilket program anvnde du fr att brnna och i vilken hastighet brnnde du skivan?

Tacksam fr svar.

(och urskta att jag lnade trden tillflligt qiss)
Citera
2011-06-26, 19:42
Medlem
Snjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av differentdays
Snj: har du d lyckats att skapa en windows 7-skiva utifrn en nedladdad ISO-fil?
Jag vet inte hur mnga skivor jag nu frbrukat och olika ISO-filer jag testat. Fr inte till det.

Om du nu lyckats, vilket program anvnde du fr att brnna och i vilken hastighet brnnde du skivan?

Tacksam fr svar.

(och urskta att jag lnade trden tillflligt qiss)
Anledningen till att jag ville installera ifrn USB var att jag bytt ut min CD-lsare i MBP'n mot en hrddisk, s att brnna W7 p skiva har allts inte varit ett option (och jag har sledes struntat i att installera det verhuvudtaget).

Men fr att brnna en ISO p skiva gr du shr: http://hints.macworld.com/article.ph...60619181010389
Det ska fungera alldeles utmrkt
Citera
2011-06-26, 19:46
Medlem
differentdayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Anledningen till att jag ville installera ifrn USB var att jag bytt ut min CD-lsare i MBP'n mot en hrddisk, s att brnna W7 p skiva har allts inte varit ett option (och jag har sledes struntat i att installera det verhuvudtaget).

Men fr att brnna en ISO p skiva gr du shr: http://hints.macworld.com/article.ph...60619181010389
Det ska fungera alldeles utmrkt

Tack. Jag har dock anvnt mig av skivverktyg var gng nr jag brnnt ut Win7 ISO-filerna.
De misslyckas var gng. Har kommit in i Win7 setupen men har sttt p olika errors som pekar p dlig brnning. Files missing och trasiga filer.

Vilken speed ska man frska brnna p. r 1x bst?
Citera
2011-06-26, 19:48
Medlem
differentdayss avatar
Frresten, vilket win7 passar bst fr mac om man ska spela spel.
Citera
2011-06-26, 20:25
Medlem
Snjs avatar
Citat:
Tack. Jag har dock anvnt mig av skivverktyg var gng nr jag brnnt ut Win7 ISO-filerna.
De misslyckas var gng. Har kommit in i Win7 setupen men har sttt p olika errors som pekar p dlig brnning. Files missing och trasiga filer.

Vilken speed ska man frska brnna p. r 1x bst?
Spelar nog ingen strre roll vilken fart du kr p, 1x r ju lngsammast (och mindre risk att ngot gr fel antar jag - men den risken r vl inte s stor till att brja med). Det kan ju vara fel p ISO'n du brnnt? Testa med ngon som ftt t.ex kommentarer att den fungerar bra. Hjlper inte det har jag ingen aning!
Citat:
Frresten, vilket win7 passar bst fr mac om man ska spela spel.
Det spelar nog ingen som helst roll.
Citera
2011-06-26, 20:40
Medlem
differentdayss avatar
Alright, tack fr infon.

Har en sista undran.. om jag i windows kommer t macintosh HD eller kan man bara komma t de filer som ligger p boot camp partitionen?

Om inte, gr det att komma t en hrddisk som r formaterad fr MAC i Windows Boot Camp (som inte komms t i windows PC d jag testat)?
Citera
2011-06-27, 14:48
Medlem
Snjs avatar
Citat:
Alright, tack fr infon.

Har en sista undran.. om jag i windows kommer t macintosh HD eller kan man bara komma t de filer som ligger p boot camp partitionen?

Om inte, gr det att komma t en hrddisk som r formaterad fr MAC i Windows Boot Camp (som inte komms t i windows PC d jag testat)?
Jag har fr mig att jag kunde stlla in s att det gr att komma t OS X hrddisken/partitionen nr jag frr krde XP. Men jag har ingen aning om det gr i W7, och jag kommer inte alls ihg hur man fixar det.

Fr att komma t en hrddisk (t.ex en extern) som r formaterad i HFS+ (Mac OS Extended) i Windows r det bara att installera programmet Mac Drive. D kan du bde lsa och skriva till HFS+
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in