2011-06-24, 05:40
Medlem
Kön: Man
Ålder: 20
Tidigare erfarenheter: Toppisar, Ecstacy, Cannabis, Alkohol

Prolog:

Jag vet att folk tycker det är tråkigt att läsa rapporter om cannabisrus, men tyckte denna helg var så underbar endå så kände mig tvungen att skriva om den!

Vi åkte alltså till Provinssirock 2011, Finlands största festival, jag och min goda vän Mac, som även var med mig förra året 2 dagar då vi åkte bara för Pendulum och Cypress Hill, och vi tyckte att det var sjukt mycket bättre line up i år, och endå hade vi det grymt trevligt förra sommaren. Hade fixat 4g Pineapple Express/G-13 tills i år också att mysa på campingen med, rullade dem till 8 jointar som jag döpte till olika namn som; Hunter, Lurifax, Pablo, Jay, Bob bl.a..

Fredag 17.6

8.30 Plockar upp Mac, och kör iväg den timmeslånga vägen mot Seinäjoki, var festivalen hålls!

10.30 Plockar upp vår vän, som vi kallar förr Con, från tågstationen, kör via lidl och plockar på oss bärs, mat och lite andra tillbehör, kör via alko efter lite sprit med samma gång!

11.15 Anländer till campingen, Kyrkösjärvi, 1km från festivalområdet, börjar packa upp tältet och sakerna från bilen.

11.45 Har upp tältet snabbt, trots att en pinne är sönder, sätter mig och blandar en flaska med rom och energidricka, medan Mac och Con knäpper varsin öl, vi ligger och spanar efter lättklädda brudar och så får vi syn på en kille som har problem med tältet, så vi slår vad om hur länge det tar för honom att få upp det, då vi tycker det ser lite långsamt ut.

13.00Killen fick upp sitt tält och Mac vann varsin öl av oss, låg och chillade i campingen och väntade på första bandet vi skulle se, vilket var The Vaccines som skulle spela 18.30, Mac och Con gick och grillade, jag var inte hungrig och låg kvar vid tältet och spanade på lättklädda brudar och sörplade i mig rom och energidrink

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e04018492bd2_Provinssi%20008.jpg (Campingen)

17.30 Vi steg upp och började gå mot festivalområdet, märkte att fyllan slått på ganska rejält redan nu och stannade för x antal kisspauser på den knappt kilometer långa färden till området

17.50 Anlände till området och märkte att vi hade 40min på oss till The Vaccines och beslutade att utforska området och visa runt Con, som var första gången på denna festival nu.

18.20 Går till det stora tältet, även kallat för X-Stage som rymmer 10.000 för att se The Vaccines, ganska lite folk ännu och vi stod och lutade mot ett staket på passligt avstånd från scen, bandet kom in och bjöd på riktigt trevlig surfpunk/indie, korta riviga låtar som gjorde oss på glatt humör och bandet var inte heller så blyga på scen, dock märktes det att de bara släppt ett album då spelningen tog slut redan 19.15

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e0402101d9b8_Provinssi%20011.jpg (The Vaccines (UK) på X-stage)

19.20 Vi gick över den vackra floden till en liten ö med en scen, men inget hände där heller så vi for på en öl och snackade om första spelningen för i år, vi var alla av samma åsikt att de hade riviga låtar och gjorde oss på glatt humör och att de kan bli stora om några år.

20.00 Vi går tillbaka till X-stage och tar en öl där också i baren, medan vi kollar in Rubik, enda som vi visste om dem var att de spelade någonsorts psykedelisk/progressiv musik och att de fått bra recensioner på deras första album, bandet steg på scen 20.15, och då var redan tältet som rymde 10.000 ganska fullt, såg dock att Michael Monroe skulle intervjuas på en liten extrascen där brevi så vi drack upp våran öl och gick och satte oss på gräset framför scen och njöt av solen, men blev besvikna då Michael inhiberade intervjun, men vi satte kvar och hörde på Pendulums "Propane Nightmares" som spelades ur högtalarna, så fick Con syn på en kille som klätt ut sig till hitler, som vi garvade gott åt en stund och fotade sen gick vi tillbaka på en öl före Con's höjdpunkt för kvällen: Avenged Sevenfold

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e0402f6603c8_Provinssi%20020.jpg (Hitler-gubben som Con fotade)

21.15 Började vi gå för första gången för i år mot Mainstage, där Avenged Sevenfold skulle spela om en kvart, ett band jag lyssnat mycket på tidigare, men hatade det nya albumet, hoppades dock på klassikerna Bat Country, Almost easy, afterlife mfl. 21.30 steg de upp på scenen inför ett publikhav på ca 20.000, drog igång genast med Nightmare, som faktist lät väldigt bra live, och publiken sjöng med, tog inte länge förrän vi befann oss i mitten av den ena moshpiten där vi var en god stund, tills sist jag till sidan med Mac en stund, strax därefter kom Con haltandes till oss, det visade sig att han tappat sin sko dock var det någon som hittade den och han fick den tillbaka och hoppade in i moshpiten igen till nästa låt, kom tillbaka då igen, utan telefon denna gång, denna hittade han inte Men A7X gjorde ett bra jobb och fick höra Almost Easy, Bat Country och Afterlife bl.a. en mäktig spelning!

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e0404580ad0e_Provinssi%20027.jpg (Avenged Sevenfold på mainstage 21.30)

22.45 Vi gick svettiga mot X-stage igen där min och Mac's forna idol från Hanoi Rocks, Michael Monroe spelade med sitt nya band, som var väldigt tight, detta var en speciell spelning, Michael fyllde år och det var sista spelningen med Ginger som gitarrist, kom in till den nya hiten '78, och sen spelade de nästan bara hanoi klassiker som Boulevard of broken dreams, malibu beach, mystery city och Monroes egna Dead, jail or rock'n roll! Encoren var en trevlig överraskning, först kommer Maja Ivarsson från The Sounds upp på scen med tårta och publiken sjöng "happy birthday" åt mike tillsammans med Maja och Mike körde sedan igenom "I wanna be loved", "Taxi Driver" och till sist tog han kommandot över trummorna och Ginger sjöng och de drog igång Ramones "Blitzkrieg Bop" som gjorde mig överlycklig eftersom jag alltid haft Ramones som ett av mina favoritband! En mycket skön spelning med flera överraskningar!

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e0405398f8eb_Provinssi%20047.jpg (En vanlig syn, Michael Monroe bland publiken!)

23.45 The Sounds drog igång på Mainstage som kvällens headliner medan vi fortfarande gick från X-stage dit, jag såg The Sounds förra sommaren, så för mig var det inga nytt, och så började det regna också, men publiken dansade och hoppade med och Maja gjorde rekord för antal svordomar jag hört av sångare och laddade upp med en rejäl snus också

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e040619b216d_Provinssi%20053.jpg (The Sounds vid Mainstage)

00.50 Vi började gå mot Island-stage där vi skulle se ett punkrockband från min och Mac's hemstad, med det fantastiska namnet Klamydia, jag har dock sett dem 6 eller 7 gånger live tidigare och hävdat hela tiden att de är finlands bästa liveband, så vi såg bara 4 första låtarna av dom före vi traskade iväg mot X-Stage för att avsluta kvällen med The Qemists! Mycket folk dock på Island-stage.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e0406662b32d_Provinssi%20058.jpg (punk-bandet Klamydia på Island-stage)

01.10 Kom vi in i X-stage där The Qemists redan hade dragit igång sin D'n'B och höll på spela "Renegade", vi kom oss snabbt till rätta ganska nära scen och WOW vad bra de var live, fick publiken att dansa, hoppa och mosha som besatta, drog "Perfect High", "Dem na like me", "Apocalypse", "Stompbox" och "Take it back" som extra nummer, de crowdsurfade även in i publiken i något skede, vilket jag tyvärr missade men väldigt skön spelning!

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e0406b32a115_Provinssi%20060.jpg (hela X-stage med 10.000 dansade loss till The Qemists!)

02.00 Musiken tog slut och vi började traska tillbaka till campingen, jag längtade efter mina jointar och att sätta sig i tältet rökte 2 av mina 8 jointar och kröp ner i sovsäcken och tuggade i mig frenetiskt köttbullar, våra skämt drog också ner till låg nivå och skämtade bl.a. om att Con tappade bort sin telefon; "Du, mac, vad är det för skillnad på E.T och Con?" "nå?" "Con kan inte ringa hem" Kände mig väldigt stenad och var så jävla skönt att krypa ner i sovsäcken och till sist somna efter en mycket lyckad fredag
Citera
2011-06-24, 06:07
Medlem
Lördag 18.6

BOOM! 18.6! Exakt 1 år sedan jag och Mac såg Pendulum live första gången och slogs av häpnad! Exakt ett halvår sedan vi såg dem på en slutsåld konsert i december i helsingfors och verkligen förstärkte känslan av att detta är ett grymt liveband! NU 18.6 skulle vi få se det som vi främst åkt hit för igen, PENDULUM, men denna gång på Mainstage, inför slutsåld publik på 28.000!

11.00 Vi vaknade alla upp ganska tidigt av att solen sken, Mac och Con öppnade första ölen redan, vi tyckte alla det lät som en god idé att köra in till centrum och käka ordentligt och fylla på med dricka och mat, så vi åkte iväg till centrum runt 12-tiden, kände igen en kebabrestaurang där jag och Mac käkade förra året och vi valde samma igen, dessutom en stor öl med maten som start på dagen!

13.00 Vi var tillbaka på campingen och började ladda upp för en ny kväll på området, stämningen drogs lite ner när vi fick höra att Escape the fate! avbokat så vi fick lite mer tid att dricka och skulle inte till området före 18.30 då det finska rock-bandet Apulanta skulle spela! Så vi tog det lugnt i tältet och drack upp oss i god fart igen, jag puffade på med 2 jointar till och det gav en skön känsla, även om tältgrannarna nog kände doften

18.00 Vi började gå mot festivalområdet, och jag rökte en till joint och det märktes att det var slutsålt idag, mycket längre köer vid portarna, och då vi kom in så höll Apulanta på spela rän vid Mainstage, så vi tog oss dit och sjöng loss med ett trevligt festivalband som har flera finska rock-klassiker!

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e040938c4a19_Provinssi%20064.jpg (Apulanta kickade igång lördagen för oss!)

19.45 Vi gick till Island-stage baren, där det var lång kö för att få drickat och svepte i oss en öl medan vi kollade på det finska hårdrocksbandet Viikate som spelade på scenen brevid, inget som tände oss särskilt mycket, så vi gick tillbaka till mainstagen där Social Distortion skulle spela, jag hade en mysig känsla av att vara både bäng och full nu.

21.00 Social Distortion entrade scen och drog direkt igång med en av mina favoriter "Bad luck" som följdes av "Story of my life", en väldigt trevlig spelning med skitiga punkgitarrsound, mycket crowdsurfing och en väldigt glad Mike Ness! Även kul att höra hans tolkning av "Ring of fire".

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e04099289fee_Provinssi%20072.jpg (Social Distortion!)
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e040a891f187_Provinssi%20074.jpg (Crowd-surfing på Social D)

22.15 Gick till Island-stage och satte oss ner på kullen och kollade på nästa finska hårdrocksband, Kotiteollisuus, ett trevligt band med mycket humor och några bra låtar, men har sett dem 2ggr live förr och vi koncentrerade oss mest på Pendulums spelning 23.30.

23.00 Vi gick till Main-stage för att se Pendulum, ett band som slått igenom stort i Finland och hör till de mest populära banden här, tänkte först att de hade avbokat då scenutrustningen inte alls såg ut som Pendulums, sen märkte vi att de hade en stor jävla videoscreen och förstod direkt att vi kommit rätt, en halv-timmes väntan var över och Pendulum bokstavligen stormade in på scenen, vilket genast satte igång moshpittarna och dansandet, Salt In the Wounds var introt, som sedan följdes av snabba The Vulture och Showdown, före det var dags att tagga ner med Witchcraft och Set me on fire före man speedade upp igen med Voodoo People. Sen minns jag bara att jag hörde Slam, Comprachicos, Fasten your seatbelts och Granite i någon ordning före de spelade jättehitten The Island prt 1 tillsammans med The Island prt 2 och sen drog Propane Nightmares och Blood Sugar och Watercolour som encore, aldrig förr har man sett ett sånt hav med händer här förr, 28.000 som stod och dansade, moshade och sjöng, helt fantastisk spelning! Sjuka strobon också.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e040b655fc63_Provinssi%20082.jpg (Pendulum)
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e040c54d60d8_Provinssi%20086.jpg (Pendulum)

00.45 Publiken strömmade mot utgångarna, men många lämnade kvar vid X-stage som oss, för att höra Wolfmother som inhiberade sin spelning förra året, men nu kom tillbaka, Aussierockarna drog en väldigt skön spelning, som om den var från 70-talet, tyvärr så stängde man av strömmen 2.00 då WM ännu skulle spelat en låt till, vilket slutade med att Bandet och Publiken står och ropar på scen i 20-30min och ägnar sig åt varandra, får höra några trumsolon och massor av respekt mellan Bandet och publiken, skön känsla! Men de drog ju iaf klassikern Woman och The Doors "Riders on the Storm"

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e040d3a65124_Provinssi%20089.jpg (Wolfmother!)

02.30 Drog vi oss tillbaka till tältet igen, rökte de sista 3 jointarna och lyllade runt igen in och ut från tältet, sen minns jag inget mer från den natten
Citera
2011-06-24, 06:26
Medlem
Söndag 19.6

Denna söndag, var det bara en sak som gällde, och det fick man höra enda från morgonen! System of a Down gjorde sin första spelning någonsin i finland, säkerligen den sista också, avslutade också deras comebackturné!

14.00 Jag vaknar äntligen då Con och Mac varit vakna redan några timmar, jag minns inget från natten, men känner mig slö, bakfull och har en huvudvärk, Mac berättar att jag sovit halvt utanför tältet och med ballarna fram, och att han hört någon gå utanför och kommentera "fyfan" elller något liknande, men han var inte 100% säker på det så antar att det inte hände :P

Plockar ihop sovsäckarna och liggunderlagen och väskorna och för de till bilen, åker in till centrum och äter igen, sen kör vi tillbaka till campingen, Con och Mac dricker varsin öl, jag måste hålla mig nykter för jag skall jobba på måndagen och måste köra hem också.

16.40 Börjar gå mot området, hör finsk reggae från området, passar bra till en söndag tycker jag De andra hatar det, men vi kommer fram till området och vi skall se Hadouken! som gör sin första spelning i finland, på X-stage, först tycker jag det låter för poppigt, men då drar de igång "Get Smashed Gate Crashed" och publiken hoppar och lever med, även Liquid Lives, Oxygen, M.A.D, Ugly och Mecha Love hörs, förren de avslutar med Turn the Lights Out. En bra spelning, men bandet har ännu en bit att gå för att uppnå samma status som Pendulum eller The Qemists!

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e040f76e4b26_Provinssi%20098.jpg (Publiken orkade ännu dansa till Hadouken! på söndag)

17.45 Börjar gå mot stora scen, där Volbeat skulle spela 18.00, undrar varför de inte spelar och märker att Hadouken! bara spelat 45min, äh vadfan, det var iaf intensiva 45minuter, dock kan man inte säga detsamma om Volbeat, även om soundet lät bra så hade de knappt någon kontakt med publiken förutom några vanliga "whazzup?" och var annars också väldigt tråkiga på scenen, det sämsta livebandet vi såg på festivalen.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e041025b127d_Provinssi11%20004.jpg (Volbeat, ingen höjdare.)

19.15 Vet inte om det var Volbeats sångares röst, solen som lyste eller vadfan det var som drog tillbaka min bakfylla igen, så efter volbeat så hämtade vi bara något att dricka och satte oss vid floden och tog det lugnt före System of a down.

20.00 Gick vi till huvudscenen igen för att se festivalens sista konsert om en halvtimme och dess headliner System of a Down som även var för första gången i finland, och deras sista spelning på comebackturnéen. Just före spelningen drogs ett skynke för, de kom in och man hörde Prison Song, sen föll skynket och de drog igång BYOB, slutsålda publiken på 28.000 igen gick helt vild och flera släpades ut därifrån, SOAD stod för en mäktig spelning, där favoriten var Cigaro, där gitarristen drog sin egna lilla tolkning före sången började, hur som helst en väldigt värdig avslutning på denna grymma festivalhelg!

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e041160405f9_Provinssi11%20017.jpg (mäktiga SoaD!)

22.00 SoaDs 2h långa spelning var nu över och vi gick för sista gången till campingen, packade ihop tältet och skjutsade Con till stationen och jag och Mac körde hem, var hemma runt 1-tiden, var väldigt pigg nästa morgon då man for till jobbet halv 8

Bästa festivalen jag upplevt hittils där SoaD och Pendulum står för de 2 bästa spelningar jag nånsin sett! Kommer definitivt åka igen, bara de får bra band bokade även nästa år

Hoppas ni orkade läsa och ännu en ursäkt för att detta inte var mycket till rusrapport
Citera
2011-06-24, 11:16
Medlem
-Fitt-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samis
Har upp tältet snabbt, trots att en pinne är sönder
Vad duktig du är. Mycket bättre än den andra killen!

Citat:
får vi syn på en kille som har problem med tältet, så vi slår vad om hur länge det tar för honom att få upp det, då vi tycker det ser lite långsamt ut.

Du verkar tycka om den här Michael Monroe. Låter som att du hade en rolig helg.
Citera
2011-06-24, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Fitt-

Du verkar tycka om den här Michael Monroe. Låter som att du hade en rolig helg.

haha det skulle inte låta så, riktigt tyckte de bara va kul då verkade fundera på hur han skulle göra, för att sen riva tältet, börja på igen och upprepade samma sak om en par gånger

Joodå, Michael är en levande legen, en riktig rock'n roll stjärna
Citera
2011-06-27, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Fitt-

hahaha ! dagens fanta-utsprut ur munnen

onT: Vad hette festivalen? jag kanske bara missat det i texten men låter som en känd festival när det är så mycket bra band.. Var pendulum bra live? ett av mina absoluta favoritband ! lirade dom "Witchcraft"?

så mycket frågor och så få svar..
Citera
2011-06-27, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle52
hahaha ! dagens fanta-utsprut ur munnen

onT: Vad hette festivalen? jag kanske bara missat det i texten men låter som en känd festival när det är så mycket bra band.. Var pendulum bra live? ett av mina absoluta favoritband ! lirade dom "Witchcraft"?

så mycket frågor och så få svar..

Provinssirock, finlands äldsta och största festival

såg Pendulum för 3:e gången live och de är det bästa liveband jag sett!

Setlistan såg ut ungefär såhär: Ransom/Salt in the wounds/the vulture/showdown/witchcraft/set me on fire/voodoo people/crush/slam/comprachicos/granite/the island prt 1&2/propane nightmares/blood sugar och som encore watercolour.

filmklipp av witchcraft och set me on fire: http://www.youtube.com/watch?v=B9OKVfvqfyw
Citera
2011-06-27, 18:06
Medlem
Citat:
Provinssirock, finlands äldsta och största festival

såg Pendulum för 3:e gången live och de är det bästa liveband jag sett!

Setlistan såg ut ungefär såhär: Ransom/Salt in the wounds/the vulture/showdown/witchcraft/set me on fire/voodoo people/crush/slam/comprachicos/granite/the island prt 1&2/propane nightmares/blood sugar och som encore watercolour.

filmklipp av witchcraft och set me on fire: http://www.youtube.com/watch?v=B9OKVfvqfyw

jahaja, aldrig hört talas om :O Kan förstå att de är grymma live !! Vet du om de slinker förbi i sverige någonting inom den närmsta tiden?

Fyfan vilket dream-team med låtar !

filmklippet sög i kvallitét och ändå fick jag gåshud.. Witchcraft <3
Citera
2011-06-27, 20:24
Medlem
Citat:
Vet du om de slinker förbi i sverige någonting inom den närmsta tiden?

Skulle inte tro det då de spelade i Sverige för några månader sedan : /
Citera
2011-06-27, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormKråka
Skulle inte tro det då de spelade i Sverige för några månader sedan : /

Hur har det kunnat undgå mig? :/ vart var dem någonstans i sverige ?
Citera
2011-06-28, 11:20
Medlem
Citat:
jahaja, aldrig hört talas om :O Kan förstå att de är grymma live !! Vet du om de slinker förbi i sverige någonting inom den närmsta tiden?

Fyfan vilket dream-team med låtar !

filmklippet sög i kvallitét och ändå fick jag gåshud.. Witchcraft <3

spelade i sverige iaf 20.12 på berns om jag inte minns helt fel, var själv på den turnéns spelning i helsingfors.

Nja setlistan kunde innehållt Hold Your Colour eller The Tempest och kanske även Tarantula :P

sen är de ju också grymt mycket kändare här än i sverige.
Senast redigerad av Samis 2011-06-28 kl. 11:22.
Citera
2011-06-28, 15:25
Medlem
Citat:
spelade i sverige iaf 20.12 på berns om jag inte minns helt fel, var själv på den turnéns spelning i helsingfors.

Nja setlistan kunde innehållt Hold Your Colour eller The Tempest och kanske även Tarantula :P

sen är de ju också grymt mycket kändare här än i sverige.

Jaha..

ja tarantula är ju riktigt vass
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in