2010-02-16, 19:35
Medlem
Snabeltands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flummot
Snubblade över denna, tror inte att jag såg den i tråden när jag läste igenom hela för ett par dagar sedan.
http://www.pyrocreations.com/colored...es_and_torches

Har som sagt gått igenom tråden, men då det ges råd som inte alltid går i samma riktning så kan man lätt känna sig lite förvirrad. Har en enda enkel fråga, och jag hoppas på ett relativt enkelt och tydligt svar:
Vilka recept kan vara lämpliga att börja med? Jag har måttlig erfarenhet av pyro, och föredrar enkla grejer som har minsta möjliga potential att kosta mig en eller annan kroppsdel... Röd bengal verkar vara den naturliga startpunkten enligt det jag läst i tråden, blått vore roligare eftersom det är en mer ovanlig färg, vitt ljus är också intressant (i belysningssyfte när ficklampa är för Svenssonaktigt ).
Är också intresserad av att göra en med RÖTT sken. Men engelska kemikalienamn är inte mins tarkaste sida. Någon snäll själv som kan upplysa mig?
Citera
2010-02-16, 22:00
Medlem
hiddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabeltand
Är också intresserad av att göra en med RÖTT sken. Men engelska kemikalienamn är inte mins tarkaste sida. Någon snäll själv som kan upplysa mig?

En ganska snygg blandning:
http://www.youtube.com/watch?v=kiA9xMGT0n4

5 delar Strontiumnitrat
2 delar kaliumperklorat (som klorgivare?)
1 del Svavel
1 del Träkol
Citera
2010-02-21, 08:51
Medlem
blps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden
En ganska snygg blandning:
http://www.youtube.com/watch?v=kiA9xMGT0n4

5 delar Strontiumnitrat
2 delar kaliumperklorat (som klorgivare?)
1 del Svavel
1 del Träkol
Kaliumperkloratet används för snabbare förbränning i satsen. Själv skulle jag nog tillsätta lite klorgivare i satsen t.ex pvc
Citera
2010-02-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blp
Kaliumperkloratet används för snabbare förbränning i satsen. Själv skulle jag nog tillsätta lite klorgivare i satsen t.ex pvc
Metallfria röda satser får en ganska duglig röd färg även utan en riktig klordonator. T.ex. brinner ju shellack och strontiumnitrat med en vacker orangeröd låga.
Citera
2010-04-07, 21:46
Medlem
tjenare !
är ny på den här sidan fattar inte så mycket av det här men jag föröker
snart är det premiär i superettan och jag hade tänkt göra hemmagjorda bengaler och jag tänkte fråga om nån kan göra ett resept till mig om du många dl saltpeter och hur många dl socker o så jag ska ha skulle vara tacksam till ett svar... ser att ni har skrivit lite om det men jag fattar inte så mycket av det reseptet .. om nån skulle kunna och orka skriva det hade jag blivit mycket glad hehe ..
ha en bra dag och hoppas ni får en trevlig sommar
Citera
2010-04-07, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suryoye
...är ny på den här sidan fattar inte så mycket av det här...snart är det premiär i superettan och jag hade tänkt göra hemmagjorda bengaler...ser att ni har skrivit lite om det men jag fattar inte så mycket av...
Håll dig till öl och fotboll, jag tror det räcker så!
Citera
2010-04-09, 01:09
Medlem
pperzzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrez
hittade lite info btw... PS om du inte kan få tag på svavel letar du inte noga. ring runt till färgaffärerna, Den i västerhaninge centrum har tex

1.0 Lysbengal

En mycket enkel och billig pjäs som lyser väldigt bra och väldigt länge.
Ett rör på ca 20 cm med diam 1 cm brann i ca 5 min med en klart sken.
Dextrinet är inget tvång, men det blir lite lättare att göra ett rör av
det, då brinnytan inte faller bort.

Du behöver:
-----------
2 volymdelar svavel
2 volymdelar salpeter
1 volymdel dextrin
vatten
1 A4-ark
1 kork (eller träplugg)
1 stormtändsticka (tomtebloss fungerar oxo)
tejp

Så här gör du:
--------------

1. Blanda svavel och KNO3 ordentligt.
2. Tillsätt dextrinet och blanda.
3. Häll i lite vatten i taget och rör runt. När blandningen är en seg smet
är den färdig.
4. Rulla A4-arket runt korken så att du får ett papprör. Tejpa sedan röret
så att det bibehåller sin cylindriska karaktär. Tryck nu ner korken i
ena änden av röret med t ex en penna.
5. Häll ned smeten i röret tills röret blir fullt eller smeten tar slut. Om
smeten skulle ta slut kan du skära av röret så att smet-ytan blottas.
6. Stoppa ner stormtändstickan (eller tomteblosset) i smeten.
7. Ställ bengalen till torkning i ca 3-7 dagar, beroende på rörets diameter.

Denna pjäs kan sedan användas till nödbloss, provisorisk lampa etc. En
annan kul sak man kan göra är att hänga upp den en bit över marken då det
droppar rödglödande massa från pjäsen och vid mark-kontakt splittras de
till många små droppar som far iväg åt olika håll. Eftersom den droppar ska
man inte hålla den i handen lodrätt, utan - just det - vågrätt.

Okej, men en fråga. Vad menas med "2 volymdelar"?
Tacksam för svar ..
Citera
2010-04-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pperzzon
Okej, men en fråga. Vad menas med "2 volymdelar"?
Tacksam för svar ..
Man kanske inte ska bli irriterad över andras okunskap men hur tusan kan man vara över 18 år och inte förstå innebörden av volymdelar? På hur många sätt kan man tolka det???

Volymdelar innebär naturligtvis att man mäter upp ett recept i volym i stället för vikt. Man kan alltså skala om receptet genom att använda kryddmått, dl, vagnslaster eller vad man vill. MEN, det finns en stor risk för att resultatet ine blir reproducerbart på grund av att pulver kompakterar sig på olika sätt när man hanterar dem i olika volymer. Det enda rätta är att ange pyrotekniska recept i viktsprocent elle viktsdelar. (Recept angivna i volym- eller viktsdelar behöver inte summera till 100%.)
Citera
2010-04-09, 18:13
Medlem
pperzzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Man kanske inte ska bli irriterad över andras okunskap men hur tusan kan man vara över 18 år och inte förstå innebörden av volymdelar? På hur många sätt kan man tolka det???

Volymdelar innebär naturligtvis att man mäter upp ett recept i volym i stället för vikt. Man kan alltså skala om receptet genom att använda kryddmått, dl, vagnslaster eller vad man vill. MEN, det finns en stor risk för att resultatet ine blir reproducerbart på grund av att pulver kompakterar sig på olika sätt när man hanterar dem i olika volymer. Det enda rätta är att ange pyrotekniska recept i viktsprocent elle viktsdelar. (Recept angivna i volym- eller viktsdelar behöver inte summera till 100%.)

Vem hat sagt att jag är 18+?
Citera
2010-04-10, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pperzzon
Vem hat sagt att jag är 18+?
Reglerna här, pucko!
Citera
2010-04-18, 17:29
Medlem
Hejsan, jag undrar hur man gör en riktigt enkel bengal?
Citera
2010-04-18, 20:54
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratte25
Hejsan, jag undrar hur man gör en riktigt enkel bengal?
Gå i mataffären. Titta bland påsarna i kryddhyllan. Köp Salpeter och Natriumbenzoat. Väg upp 60% salpeter och 40% natriumbenzoat. Mal sönder natriumbenzoatet om du orkar. Blanda ingredienserna och sikta dom flera gånger. Banka ner blandningen i ett papprör med hjälp av en rund pinne (röret kan lämpligen tillverkas genom att ha trälim på papper och rulla runt samma pinne).
Tänd eld i ena änden (svårtänt, blåslampa är att rekommendera, eller du kan stoppa ner några tändstickshuvuden i ytan)
Du har nu en bengal som brinner vackert orangegult. Obs att det ramlar gnistor från lågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in