2011-06-23, 17:50
Medlem
yulbrynners avatar
Hej.

Jag åker ofta tåg när jag reser i Europa. Enligt SJ kostar exempelvis resan mellan Sverige och Budapest 5000 kr. Bokar jag via resebolag kostar samma tågresa 2500 kr.

Hur kan jag som privatperson få tag i såna biljetter utan att gå via ett resebolag?

Jag menar, resebolagen lyckas ju få tag i såna biljetter av SJ och då säljer de ju dem lite dyrare till resenärerna för att gå med vinst.
Senast redigerad av yulbrynner 2011-06-23 kl. 17:53.
Citera
2011-06-23, 17:55
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Hej.

Jag åker ofta tåg när jag reser i Europa. Enligt SJ kostar exempelvis resan mellan Sverige och Budapest 5000 kr. Bokar jag via resebolag kostar samma tågresa 2500 kr.

Hur kan jag som privatperson få tag i såna biljetter utan att gå via ett resebolag?

Jag menar, resebolagen lyckas ju få tag i såna biljetter av SJ och då säljer de ju dem lite dyrare till resenärerna för att gå med vinst.

Har nog med mängden biljetter o göra...?
Citera
2011-06-23, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner

Hur kan jag som privatperson få tillgång till alla andra typer av specialbiljetter såsom de som förknippas med företagsavtal, personalrabatt och specialpriser för tågluffare/barn/pensionärer/militärer (förutsatt att jag inte uppfyller kriterierna för dessa)?

Svar: det kan jag inte utan att gå via informella kanaler och/eller fusk. Specialpriser används av alla sorters företag för att kunna prisdiskriminera, och det kan man inte göra effektivt om man inte upprätthåller barriärerna mellan de olika konsumentgrupperna. Om jag vore du skulle jag inte hoppas på några mirakel såvida du inte känner någon som kan hjälpa till med bakvägarna.

I det specifika fall du beskriver kan det däremot hända att tågresan ifråga blir billigare om du går via de företag som faktiskt trafikerar sträckorna istället för att boka hela rutten via SJ.

Ungern: http://elvira.mav-start.hu/
Tyskland: http://www.bahn.de/i/view/SWE/se/index.shtml

Utan att kolla upp saken närmare vågar jag påstå att en resa där du bokar individuella delrutter på sajterna ovan kommer att landa på ett totalpris som är närmre 2500kr än 5000kr.
Citera
2011-06-23, 23:32
Medlem
yulbrynners avatar
På vilket sätt kommer man åt biljetter via något som kallas för Plan & Spar?

Jag vet att resebyråer använder sig av det, men jag undrar ifall privatpersoner kan komma över den typen av biljetter..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in