2011-06-23, 15:59
Medlem
anusvibrators avatar
Hej,
Nu på midsommar är de tänkt att man ska åka till halmstad och fira, eftersom vi planerar på att bli relativt fulla och ingen som är sugen på att köra så undrar jag om det är okej att slå upp ett fyramanna tält en bit upp bland dynerna och slagga där bara övdr natten? Har hört att det är olagligt att tälta på stränder men har googlat och inte hittat nÅt bevis.
Hotellen är fulla och vi ska va fulla nog att vi inte känner den hÅrda sanden så det behöver ni inte oroa er för.

Tråden kanske skulme varit i natur/fiske men tänkte att allemansrätten är juridik om den nu gäller i detta fallet. Skriver på iphone så ursäkta för stavfel
Citera
2011-06-23, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anusvibrator
Hej,
Nu på midsommar är de tänkt att man ska åka till halmstad och fira, eftersom vi planerar på att bli relativt fulla och ingen som är sugen på att köra så undrar jag om det är okej att slå upp ett fyramanna tält en bit upp bland dynerna och slagga där bara övdr natten? Har hört att det är olagligt att tälta på stränder men har googlat och inte hittat nÅt bevis.
Hotellen är fulla och vi ska va fulla nog att vi inte känner den hÅrda sanden så det behöver ni inte oroa er för.

Tråden kanske skulme varit i natur/fiske men tänkte att allemansrätten är juridik om den nu gäller i detta fallet. Skriver på iphone så ursäkta för stavfel

Allemansrätten gäller även stränder men ni kanske inte behöver tälta precis vid vattenbrynet.

Så länge det inte är privat tomtmark eller man ser bebyggelse i anslutning till stranden så är det bara att köra på.

.
Citera
2011-06-23, 16:07
Medlem
Det tror inte jag att ni får. Jag vet att man inte fick göra det i smögen iaf. (de åker till och med helikopter för att ta folk som gör det har, har jag hört).
Citera
2011-06-23, 16:10
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northix
Så länge det inte är privat tomtmark eller man ser bebyggelse i anslutning till stranden så är det bara att köra på.

Nämnas bör att man inte får tälta inom naturskyddsområde heller.
Citera
2011-06-23, 16:16
Medlem
endymions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klopa
Det tror inte jag att ni får. Jag vet att man inte fick göra det i smögen iaf. (de åker till och med helikopter för att ta folk som gör det har, har jag hört).

Du påstår alltså att dom sitter och åker helikopter för att ta fast några tältare? Inte direkt gratis med helikopter.

Om nu det är olagligt att tälta just på stranden så är det väl bara att flytta upp sig mot någon gräsplätt.
Citera
2011-06-23, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anusvibrator
Hej,

Ni får nog kanske inte men bryr sig verkligen nån om ni tältar på en avlägsen plats och om ni nu åker fast kan inte brottet bli en stor grej dom säger vell bara till :S?
Citera
2011-06-23, 16:23
Medlem
http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/

Kan vara en bra start att börja på. Eller närmare bestämt:
http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Taltning/
Citera
2011-06-23, 16:39
Medlem
anusvibrators avatar
kan inte hitta något om tälta på stranden där. Så det verkar lagligt på stranden sålänge det inte är markerat motsatsen? Är bara orolig att bli bortkörd och inte ha någonstans alls att va..
tack för svaren i allafall
Citera
2011-06-23, 16:55
Medlem
Kan vara därför jag var väldigt tydligen med parentes och har hört. Men det var bara midsommar och jag antar att det är det vi pratar om.
Citera
2011-06-23, 17:21
Medlem
anusvibrators avatar
mm jag är rädd att de är hårdare på midsommar och andra festligheter eftersom dagens utekvällar mest består av slagsmål och våldtäkter
Citera
2011-06-23, 18:49
Medlem
TheGhostWhoWalkss avatar
Om du är orolig att bli bortkörd, så gör en reservplan! Jag är också osäker på tältning precis vid stranden, men i övrigt gäller allemansrätten om marken ifråga inte är en tomt. Kolla alltså upp en allmän gräsplätt en bit från stranden som ni kan dra er tillbaka till om det kniper, så är det inga problem.
Citera
2011-06-23, 19:05
Medlem
Mitt svar skulle snarare bli att det kan vara helt okej. Är inte stranden del av någons mark där det är naturskyddsområde eller annan speciell mark så borde det gå alldels utmärkt. Däremot skulle jag nog för säkerhetsskull flytta tältet så det står emllan 50-100 meter in från sjökanten, det är ofta den sträckan som är känsligast för djurlivet.

Måttåt är ju för allemansrättet Se men inte synas, höra men inte höras. Så sköter man det snyggt, tältar på en bra plats, så skulle de nog inte vara några problem. Däremot kan man kolla upp med kommunen vad som gäller kring de områdena. Kan ju finnas några lokala förbud.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in