2011-06-23, 15:20
Medlem
Jag undrar om man får bättre batteritid om man "stänger" ned apparna genom att dubbeltrycka på den fysiska knappen. Vissa påstår att "multitasken" gör att telefon drar batteri men när man kör så är ju många appar i samma läge som innan, vilket borde betyda att inget händer? samtidigt så har ju inte de flesta appar någon multitasking och därmed borde de ju inte dra något batteri?

Hur ligger det till egentligen? Någon som vet?
Citera
2011-06-23, 15:25
Medlem
BlueMountainStates avatar
Har du apparna under multitasking så är dem igång! Stäng av dem så är de ned stängda.
Citera
2011-06-23, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanaLeFay
Jag undrar om man får bättre batteritid om man "stänger" ned apparna genom att dubbeltrycka på den fysiska knappen. Vissa påstår att "multitasken" gör att telefon drar batteri men när man kör så är ju många appar i samma läge som innan, vilket borde betyda att inget händer? samtidigt så har ju inte de flesta appar någon multitasking och därmed borde de ju inte dra något batteri?

Hur ligger det till egentligen? Någon som vet?

Nej, det är normalt (ev. mindre normala undantag kan finnas) helt onödigt att manuellt stänga ner appar som du beskriver, därför att detta sköter iOS om automatiskt. De allra flesta program i den listan körs inte heller i bakgrunden utan är bara "frysta" där man lämnade dem så de snabbt är startade igen och på samma ställe där man var innan om man startar dessa igen.

Bara appar i den listan som verkligen behöver utföra nåt i bakgrunden multitaskar.

Dr Tinnitus
Citera
2011-06-23, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMountainState
Har du apparna under multitasking så är dem igång! Stäng av dem så är de ned stängda.

Nej, de är inte alls automatisk igång allihopa, se mitt förra inlägg.

Dr Tinnitus
Citera
2011-06-23, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, det är normalt (ev. mindre normala undantag kan finnas) helt onödigt att manuellt stänga ner appar som du beskriver, därför att detta sköter iOS om automatiskt. De allra flesta program i den listan körs inte heller i bakgrunden utan är bara "frysta" där man lämnade dem så de snabbt är startade igen och på samma ställe där man var innan om man startar dessa igen.

Bara appar i den listan som verkligen behöver utföra nåt i bakgrunden multitaskar.

Dr Tinnitus

Precis som jag misstänkte att det var. Man märker ju direkt att de flesta appar inte gör ngt i bakgrunden
Citera
2011-06-23, 15:54
Medlem
BlueMountainStates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, de är inte alls automatisk igång allihopa, se mitt förra inlägg.

Dr Tinnitus

Men de är inte Ned stängda helt. De är fortfarande aktiva.
Citera
2011-06-23, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMountainState
Men de är inte Ned stängda helt. De är fortfarande aktiva.

Jo, de är i princip nedstängda. I vissa fall kan ev. lite minne förbrukas, men om iOS känner att minnet inte räcker till för det som verkligen utförs och är aktuellt, så dödas de appar som inte är aktuella och som tar minne. Andra som ligger i listan som inte förbrukar nåt lämnas örörda där, då de ju inte kostar resurser. Enkelt förklarat.

De allra flesta märker ingen skillnad alls på batteritider eller hur iPhone uppför sig om listan är helt tom eller har 30-60 appar där. Den psykologiska effekten är oftast den största.

Därför är det nästan alltid bortkastad tid, då man sällan vinner nåt på det, att sitta och manuellt själv radera alla appar i listan. Jag gör det kanske en gång i månaden, bara för att få tiden att gå eller nåt, men märker ingen praktisk skillnad före eller efter.

Dr Tinnitus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in