2010-09-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonono
Två fråger har jag

1. Varför leder inte alkoholer ström?

2. Varför är alla alkoholer sura?

1. För det finns inga (eller väldigt få) joner som kan leda strömmen.

2. För att de per definition har en OH grupp och syret kan stabilisera den negativa laddning som uppstår vid dissociering i lösning. Fenol är ett bra exempel på en väldigt sur alkhol.
Senast redigerad av Omarstrollin 2010-09-28 kl. 18:56.
2010-09-28, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChemistryAddict
Vad är det för reaktion som sker då man stoppar ner zink i en bägare med vatten respektive en bägare med salt och vatten; saltlösning?

Så här långt fattar jag: Zn + O2 + H2O ---> ? Zn + O2 + NaCl ---> ?

Hur gör jag? Hjälp!

I fall nummer ett kommer zinken att reagera med hydroxidjoner i vattnet --> Zn(OH)2
2010-09-28, 21:30
Medlem
c^2s avatar
Var kan jag hitta tabell över vilka grundämnen som binds två och två?
2010-09-28, 21:40
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Var kan jag hitta tabell över vilka grundämnen som binds två och två?
Som sagt, lär dig dom utantill istället!

Väte, kväve, syre, flour, klor, brom, jod är väl dom som finns vanligt.
2010-09-28, 21:52
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Som sagt, lär dig dom utantill istället!

Väte, kväve, syre, flour, klor, brom, jod är väl dom som finns vanligt.

Ska lära mig dom utantill, men måste veta vilka det är från början för att överhuvudtaget kunna lära mig dom.

Tackar. Sitter och gör en liten mindmap över saker jag ska lära mig utantill nu.

Vet du förresten hur stor del av Kemi A som är om kolväten och framförallt isomerer osv. Sitter och plöjjer diverse fysikböcker då jag hade tänkt tenta av kursen i oktober, men har inte så stor koll på hur mycket vikt som ligger på just detta.
2010-09-28, 22:06
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Ska lära mig dom utantill, men måste veta vilka det är från början för att överhuvudtaget kunna lära mig dom.

Tackar. Sitter och gör en liten mindmap över saker jag ska lära mig utantill nu.

Vet du förresten hur stor del av Kemi A som är om kolväten och framförallt isomerer osv. Sitter och plöjjer diverse fysikböcker då jag hade tänkt tenta av kursen i oktober, men har inte så stor koll på hur mycket vikt som ligger på just detta.

Kolväten är jävligt bra att kunna och själva isomerin är ju bara ett begrepp att lära sig.

Lär dig alkanerna med isomerer upp till typ nonan så borde du vara safe. Släng på en hydroxylgrupp så får du en alkohol, eller en dubbelbindning för att få en alken. En rekommendation är att göra ALLA uppgifter i boken, fattar du alla är risken närmast obefintlig att du inte skulle klara en uppgift på ett prov!
2010-09-28, 23:56
Medlem
Vilket är det bästa medlet att ta bort tjockolja? Sprit, vatten eller sololja. Och varför?
2010-09-29, 16:31
Medlem
pokereves avatar
Hej, skulle behöva lite hjälp med en uppg.

Till 40 ml 1Molar NAOH, tillsätts 1ml konc. svavelsyra (97%) med densiteten 1,89 kg/l
Vad blir lösningens PH?

mvh.
2010-09-29, 18:34
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marpa
Vilket är det bästa medlet att ta bort tjockolja? Sprit, vatten eller sololja. Och varför?
Jag skulle svara sprit.
  • Vatten löser sig inte med tjockolja då oljan är opolär och vattnet polärt
  • Sololjan borde lösa sig i tjockoljan, men sen vad? Då har man bara en blandning av sololja och tjockolja på huden
  • Spriten löses i både vatten och olja, alltså kan man skölja bort det med vatten efteråt
2010-09-29, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manhattan
Jag har en läxa i oorganisk kemi. Men det är en fråga som är för svår för mig. Ska nog skippa att svara på den, men om det mot förmodan skulle finnas nån här som har något slags förslag till svar är jag mycket tacksam.

"Om magnesium och klor slår sig ihop med varandra så bildas det en jonförening. Hur kan en sådan förening se ut? Tänk på yttre elektronskal och jämför med NaCl i boken. Beskriv och rita. Börja med att beskriva hur många elektroner som finns i atomernas yttersta skal."

Magnesium har två atomer i sitt yttersta skal, klor har sju. Man kan då tänka sig att två kloratomer kommer binda till magnesiumet, de "tar" varsin elektron från magnesium så båda atomerna tror att det har ett fullt yttre skal.

Mg + 2 Cl --> MgCl2
2010-09-29, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokereve
Hej, skulle behöva lite hjälp med en uppg.

Till 40 ml 1Molar NAOH, tillsätts 1ml konc. svavelsyra (97%) med densiteten 1,89 kg/l
Vad blir lösningens PH?

mvh.

0,040 mol OH-

1,89 g svavelsyra --> (1,89 / 98 ) * 0,97 * 2 = 0,037 mol H+
Netto: 0,003 mol OH-
c (oh-) = n / v = 0,003 / 0,041 = 0,073 M mol OH-

Ta -log på detta sen 14- ditt svar så får du det.

Edit: 11.4 blev det med hjälpa av WA
Senast redigerad av Omarstrollin 2010-09-29 kl. 19:00.
2010-09-29, 20:06
Medlem
pokereves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omarstrollin
0,040 mol OH-

1,89 g svavelsyra --> (1,89 / 98 ) * 0,97 * 2 = 0,037 mol H+
Netto: 0,003 mol OH-
c (oh-) = n / v = 0,003 / 0,041 = 0,073 M mol OH-

Ta -log på detta sen 14- ditt svar så får du det.

Edit: 11.4 blev det med hjälpa av WA

12,81 ska svaret bli. Men du får gärna förklara lite mer utförligt om vill

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in