2012-01-31, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmiss
Men de som har utbildat sig till psykolog arbetar väl mest som psykologer? Med tanke på att de är de enda som får arbeta med det.
Personalvetar-jobb är något jag vill arbeta med i framtiden (därför jag valt de kurserna jag valt). Men Örebros personalvetarprogram innehåller bara massa trams som sociologi (totalt utgör sociologi 150hp på deras program). Jag har varit inne på Linköping förut, men jag har alldeles för låga poäng för det, men man kan ju alltid testa och söka Men där så läser man också arbetsrätt, företagsekonomi (fast kortare kurser) och beteendevetenskap.
Jag förstår inte hur kriminologer kan konkurrera med mig som vill jobba med personal.
Samma sak med socionomer, de jobbar ju mest på socialen och dylikt.

Jag kan förstå att arbetsgivare har svårt att relatera till en egen examen, men de lär ju se vilka kurser jag läst?

Gör högskoleprovet, så kan du komma in på en vettig utbildning.

Lyckas du inte, ja, då är nog det här med akademisk utbildning inget för dig (inget illa menat).
Citera
2012-01-31, 19:44
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herman.Gotze
Gör högskoleprovet, så kan du komma in på en vettig utbildning.

Lyckas du inte, ja, då är nog det här med akademisk utbildning inget för dig (inget illa menat).
Jag fick 0.6 allt som allt i höstas, så det var ju inte jätte lyckat. Men ska göra det i vår igen, så vi får se.
Oavsett vad jag får 31 mars så tror jag ändå att jag kommer lyckas med en akademisk utbildning
Citera
2012-01-31, 19:57
Medlem
PLuggade i Örebro tre år och beträffande studentliv är det ett skämt jämfört med Linköping. Rekommenderar att skriva upp dina betyg och plugga någon annanstans. Läste senare 2 år i Lund och känns som man missat hela studentlivet efter pluggat i Örebro
Citera
2012-01-31, 20:02
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalstocken
PLuggade i Örebro tre år och beträffande studentliv är det ett skämt jämfört med Linköping. Rekommenderar att skriva upp dina betyg och plugga någon annanstans. Läste senare 2 år i Lund och känns som man missat hela studentlivet efter pluggat i Örebro
Haha, Örebro har mest varit för att jag har kompisar som ska plugga där.
Jag var jätte inne på Linköping förut, har väl en cirka 350 poäng i deras bostadskö nu, vi får se vart jag hamnar :P
Citera
2012-02-01, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalstocken

Tror det i stort beror på vad man vill få ut av sitt studentliv. Gillar man att ha sjukt mycket studentaktiviteter (fester, kravaller och allt vad det är) så är Linköping givet, förutsatt att du orkar köa hela nätter för biljetter och liknande till många av dessa. Gillar du å andra sidan att gå på nollning under ca 3 veckor för att bygga upp en (möjligtvis lite mindre) bekantskapskrets och sedan gå ut på klubbar "som vanligt" så tror jag att Örebro lämpar sig bättre. Både nollning och "fadderi" existerar även i Örebro dock, men det krävs att du engagerar dig mer än vad du kanske lär göra i Lin.

Sett till vad som är mest "creddigt" så ligger nog Linköping i framkant, bör nämnas att Örebro växer dock och några av programmen rankas betydligt bättre än andra. Staden har nyligen fått Läkare med så det är uppenbart att de satsar på utbildning.
Citera
2012-02-01, 12:27
Bannlyst
Citat:
Jag fick 0.6 allt som allt i höstas, så det var ju inte jätte lyckat. Men ska göra det i vår igen, så vi får se.
Oavsett vad jag får 31 mars så tror jag ändå att jag kommer lyckas med en akademisk utbildning
Jo, men att bara ta en examen bara för att är ju värdelöst. Jag ska vara frank: Arbetsgivare förstår att folk med egenhändigt ihopsatta examnar inte kom in på program, och att inte komma in på program är något dåligt i arbetsgivarens ögon - därför blir en plockexamen mindre användbar om det redan finns utformade program.

Visst, undantaget är ju om man vill jobba med något som inte finns som program, det kan arbetsgivare ha förståelse för. Typ om någon satt ihop beteendevetenskap och ekonomi, eller liknande, men du har ju i praktiken inriktat dig på något som det redan finns anpassade program för - HR.

Hoppas du tar det här konstruktivt. Ska du ha en hemmasnickrad examen så bör du verkligen göra den unik!
Citera
2012-02-01, 15:23
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fistosof
Jo, men att bara ta en examen bara för att är ju värdelöst. Jag ska vara frank: Arbetsgivare förstår att folk med egenhändigt ihopsatta examnar inte kom in på program, och att inte komma in på program är något dåligt i arbetsgivarens ögon - därför blir en plockexamen mindre användbar om det redan finns utformade program.

Visst, undantaget är ju om man vill jobba med något som inte finns som program, det kan arbetsgivare ha förståelse för. Typ om någon satt ihop beteendevetenskap och ekonomi, eller liknande, men du har ju i praktiken inriktat dig på något som det redan finns anpassade program för - HR.

Hoppas du tar det här konstruktivt. Ska du ha en hemmasnickrad examen så bör du verkligen göra den unik!
Jo jag kan förstå det, men står det att det är en egen examen, eller kommer det stå precis samma som en vanlig examen bara att man har andra kurser?
Jag vill ju inte gå Örebros PA-program, och Linköping har jag inte så stor chans att komma in på.
Men om det nu står olika på en egen-examen och en programexamen, så kanske man skulle plugga det samhälls- och beteendevetenskapligaprogramet där, men då får man ju bara 60hp till andra kurser än huvudämnet (inte 90hp som jag får när jag pluggar egenexamen)
Som jag tänkte så ska jag plugga 90hp psykologi, 30hp företagsekonomi, 30hp arbetsrätt och 30hp med något annat, kanske ytligare 30hp ekonomi. Är inte det unikt?
Citera
2012-02-01, 16:24
Medlem
Linköping är nog roligare studentlivsmässigt.
Citera
2012-02-01, 16:56
Bannlyst
Citat:
Som jag tänkte så ska jag plugga 90hp psykologi, 30hp företagsekonomi, 30hp arbetsrätt och 30hp med något annat, kanske ytligare 30hp ekonomi. Är inte det unikt?
Knappast. Visst, det kanske inte är exakt så pers.vetarexamen ser ut, men det är ju definitivt inget unikt som tillförs. Tänk dig att en arbetsgivare, fick välja mellan en personalvetare och en som hade den examen du talar om, så skulle arbetsgivaren notera följande:
1. Killen har satt ihop en examen motsvarande personalvetare,
2. Men har av någon anledning inte gått PV-programmet.

Då kommer arbetsgivaren sluta sig till något av följande:
1. kandidaten läste inte PV-programmet för att han inte ansåg att det täckte den kompetens som kandidaten ville besitta, eller
2. kandidaten kom inte in på program, och läste därför ihop en egen examen som vilken knarkare som helst kan göra.

Eftersom att det i princip endast finns administrativa fördelar med att läsa på program, är utgångspunkten att kandidaten inte kom in på program. Den utgångspunkten kan givetvis brytas, men då krävs det verkligen att examen och kompetensen är så pass unik, att det för arbetsgivaren framstår som berättigat att inte läsa på program. Den examen du vill ta är långt ifrån tillräckligt unik för att bryta det antagandet, och varför skulle den? - Du har ju uttryckligen sagt att du läser till den för att du inte kom in på program.

(PV är enbart för att exemplifiera.)

Edit: Ja, det brukar stå om det är en examen inom ett program eller fristående kurser.
Citera
2012-02-01, 21:16
Medlem
Midnights avatar
Pluggar i Linköping och har bara gott att säga om utbildningen, skolan och staden. Toppbetyg från mig. Är riktigt nöjd att jag valde Linköping och inte Örebro som valen stod mellan även för mig. Dock inte sagt att Örebro är sämre för det vet jag egentligen inget om utan säger bara att Linköping är bra.

Enligt Universitetet själva är Linköpingsstudenter väldigt kompetenta och attraktiva på arbetsmarknaden efter avslutad utbildning. Det är dock deras egen statistik. Min personliga tanke är dock att nog inte spelar så stor roll vart man pluggat (i stort sett) utan det avgörande när man säker jobb är hur väl man utfört utbildningen samt ev. praktik?
Citera
2012-02-01, 22:47
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fistosof
Text.
Du har ju uttryckligen sagt att du läser till den för att du inte kom in på program.
Text.
Jag läser inte än, men ska söka nu i vår till höstterminen!
Men ja, jag får kanske ta mig en funderare, ska snacka lite med SYOn snart tror jag också

Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Pluggar i Linköping och har bara gott att säga om utbildningen, skolan och staden. Toppbetyg från mig. Är riktigt nöjd att jag valde Linköping och inte Örebro som valen stod mellan även för mig. Dock inte sagt att Örebro är sämre för det vet jag egentligen inget om utan säger bara att Linköping är bra.

Enligt Universitetet själva är Linköpingsstudenter väldigt kompetenta och attraktiva på arbetsmarknaden efter avslutad utbildning. Det är dock deras egen statistik. Min personliga tanke är dock att nog inte spelar så stor roll vart man pluggat (i stort sett) utan det avgörande när man säker jobb är hur väl man utfört utbildningen samt ev. praktik?
Ja, det känns som att Linköping är riktigt populärt, jag har hört från många att det är en bra stad.
Jag tror lite som du faktiskt, och om man inte har praktik från programmet/kursen/universitetet så kan man jobba lite vid sidan av studierna för att sätta en bra merit

Ska i alla fall ta mig en kraftig funderare på hur jag ska göra, jag vill, som tidigare sagt, arbeta med personal och sådant.
Senast redigerad av elmiss 2012-02-01 kl. 22:49. Anledning: La till ett komma
Citera
2012-02-02, 20:53
Medlem
elmisss avatar
Okej, om vi tar fristående kurser som sista alternativ då.
1. PA i Linköping
2. "PA" i Örebro
3. Beteendevetare Örebro
4. Fristående i Örebro

Är Örebros personalvetar-program ens något att ha?
När man kollar på upplägget så är det hemskt mycket sociologi, 150 av 180hp, de sista 30hp är arbetsrätt.
I för sig är det VFU på "PA" i Örebro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in