2013-10-07, 15:49
Medlem
Citat:
Jag har många utestående lån och har använt Trustbuddy under såpass lång tid att detta borde vara ett representativt genomsnitt. Är det någon mer än jag som reflekterat över fallande avkastning??? Fortsätter det åt detta hållet så är Trustbuddy knappast ett intressant investeringsalternativ då det finns företagsobligationer som ger 6-7% relativt riskfritt. Har ni på Trustbuddy några analyser av vad som händer?

Hej Ventor3000

Tack för ditt mail.

Den Svenska marknaden fungerar bra med bra räntor och återbetalningar. Jag har dock hört från några få oroliga kunder om något avtagande räntor. I vanligaste fall handlar det om perioder då räntan sjunker för att sedan gå upp igen, det är därför man inte ska kolla på kontot utifrån månadsbasis.
Vi analyserar för tillfället en handfull konton som är likt ditt. Vi har kontroll här och kommer att informera er om det är något som kräver en uppdatering. I dagsläget ser vi dock ingen anledning till att göra någon förändring.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-10-07, 16:10
Medlem
Citat:
QuiteNice
Att ha satt in 50 k dagen innan en förlust realiseras är alltså mycket sämre än att sätta in dem dagen efter..
Undrar om det inte borde användas en annan algoritm.. Nyinsatt kapital borde inte ligga till grund för förlustberäkningar. Gör iof ingen större skillnad i långa loppet om man har löpande inbetalningar. Så, det duger nog.

Hej QuiteNice.

Vi har en gräns gällande nya insättningar och förlustregistreringen. Det betyder att nya pengar som sätts in är skyddade från att räknas med i förlustregistreringen. Denna gräns ligger på 1 månad.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-10-07, 16:49
Medlem
Citat:
I de länder jag plockat ut så är det inte slumpen det är tydliga trender. Jag har varit i den svenska marknaden i snart två år och det är inte alls samma ränta längre. Under 2012 fick jag in 19%, hittills 2013 ligger jag på 4%

Just därför behöver vi som sparar i TB tillförlitlig statistik på trenden på marknaderna.
TB skulle lätt kunna samla in uppgiften om alla långivares ränta på en marknad och ta genomsnittet av denna och presentera i en liten ruta bredvid siffrorna om behovet av kapital.
Eller varför inte lägga rutan mitt i varje land på kartan. Då syns klart och tydligt vad vi har att spela med.
När detta finns kan också genomsnittlig avkastning på varje marknad visas över tid i en graf.

@TrustBuddy: Denna funktion efterfrågas!

Hej igen Madnug

Jag förstår din fråga men en sådan funktion kommer nog tyvärr inte införas. Sparandet hos oss ska ses som ett vanligt sparkonto med bättre ränta än på den traditionella banken. Där man också har möjligheten att spara i andra valutor för eget intresse. Det ska alltså vara ett långsiktigt sparande där man ska ha sina pengar under en längre period och inte försöka flytta runt dom för att jaga kort maximal avkastning. Denna typ av analytiska spel passa bättre på aktiemarknaden än ett sparkonto.

Om det är så att du endast har fått 4% ränta sedan januari 2013 så kan vi kolla närmare på detta när du mailar mig.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-10-07, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy

Förlustregistreringarna som skett i September ligger helt i linje med det vi sagt tidigare att man genomföra förlustregistreringar några gånger per år. Dock blev det lite olyckligt där det blev två stycken registreringar gjorda tätt inpå varandra, en mindre och en större. Det hade självklart varit bättre om de hamnat på en och samma körning då det hade minskat förvirring samt underlättat för oss då vi hade sluppit mycket frågor och funderingar.
Nu blev det tyvärr så denna gång.
Annars är det inget som är konstigt eller okontrollerat med dessa förlustregistreringar.

Mvh
TrustBuddy

Det har iofs varit tre förlustdragningar i september 2 mindre och en större.

Om ni nu har löst så man kan stoppa utlåningen på marknader som man tar ut 90% på antar jag att ni också har fixat så överföringarna fungerar som det utlovas på er hemsida, eller? dvs om jag begär ett uttag så stannas utlåningen tills pengarna har flutit in eller
Citera
2013-10-07, 20:38
Medlem
Kul att se att du är tillbaka Trustbuddy!

Har ingen specifik fråga för tillfället men är en flitig läsare , Tummen upp!
Citera
2013-10-07, 20:53
Medlem
Jag upplever också extremt fallande avkastning. Andra halvan av 2012 var mycket bra.
Hela 2013 har varit dåligt. 2,25% ränta senaste 6 månaderna i Sverige. Jag försöker stoppa utlåningen men tyvärr säger de bara i mailen att de inte vill göra det. De har ju helt förstört sitt rykte genom alla försämringar för långivare.
Citera
2013-10-07, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Jag vill börja med att informera om att vi idag har uppdaterat systemet så att utlåningen kan stoppas på enskilda marknader när man gör ett maximalt uttag och vill stoppa resterande 10% för utlåning. Jag hoppas att ni blir nöjda med denna uppdatering som ni efterfrågat ett längre tag.

Fungerar detta även vid överföringar mellan marknader?
Alltså att endast den marknad man överför från stoppas och inte alla.
Citera
2013-10-08, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Fungerar detta även vid överföringar mellan marknader?
Alltså att endast den marknad man överför från stoppas och inte alla.

Jag funderar på samma sak. Egentligen borde det väll fungera. Känns drygt om man ska kunna ta ut 90% direkt och sen stoppa resten bara för att behöva sätta in det direkt igen. Känns absolut som att det borde fungera likadant med förflyttningar mellan olika marknader. Men jag kommer avvakta ett svar innan jag skrider till verket.
Citera
2013-10-08, 18:52
Medlem
Femte dagen med förlust på kort tid.
Visserligen väldigt liten idag, men det börjar ändå bli tröttande.
Citera
2013-10-08, 23:55
Medlem
wotoos avatar
Vad är det ni inte förstår?

Detta är inte en aktie som ni skall sitta och "f5´a" stup i kvarten utan skall ses som en långtidsinvestering på ett par år minst. Ser heller inte hur folk som suttit i 1-2 månader med kapital inne börjar grina för att det går ner lite.

Har haft kapital sedan april detta år och är supernöjd.

Nedan följer mitt resultat:

Ränta 6 senaste månaderna #10,45% (10,45% * 2 = 20,9%/år)

Ränta 3 senaste månaderna # 3,65% (3,65% * 4 = 14,6%/år)

Det är den Svenska marknaden jag har mitt kapital på.

---------
Visst har den senaste månaden inte alls sett något bra ut, men ärligt talat, att börja skrika "finansinspektionen" hit och "blufföretag" dit känns för tillfället som en extrem överdrift.
Citera
2013-10-09, 08:20
Medlem
wotoo +10

Citat:
Detta är inte en aktie som ni skall sitta och "f5´a" stup i kvarten utan skall ses som en långtidsinvestering på ett par år minst. Ser heller inte hur folk som suttit i 1-2 månader med kapital inne börjar grina för att det går ner lite.
Jag kommer att copy-and-pastea ditt inlägg och klistra in på varannan sida framöver.

(Till mason12, det är BRA med frekventa dragningar, löser ut dig och andra från dåliga lån så dina pengar kan omsättas snabbare = mer vinst)

Egentligen skulle hela TB:s system (med förbehåll för teknikaliteter jag inte känner till) göras om så att varje lån delas upp på ALLA långivare (på en marknad). Dvs du får ta en fraktion av några öre i varenda lån som ges.
Då har alla långivare på en marknad exakt lika stor del i alla lån. Därmed behöver man bara stryka de fraktioner av ören i de lån som hamnat i kategorin obetalbara omedelbart när det sker, dvs löpande.

Istället för att få en ränte-graf liknande en puls-kurva får man då en jämnt stigande graf, och alla oroliga sparare som inte har förstått systemet och inte orkar läsa på slipper gå här och gnälla! Mindre missförstånd, fler kunder, mer pengar till alla.

Fördelen med det här är att alla långivare har exakt samma intresse i alla lån då, vilket säkrar oss vid en (peppar peppar) eventuell konkurs. Det man gör då är att gå samman i en ekonomisk förening och anlita något företag att sköta hanteringen av skulderna som är kvar. Inte för att jag tror att scenariot är särskilt sannolikt, men förvänta sig det bästa och förbereda sig på det värsta är mitt motto..
Citera
2013-10-09, 09:40
Medlem
Madnug

Det kanske är bra med frekventa dragningar, men man har sagt att man inte ska göra det, därför skapar det osäkerhet. Åtminstone hos mig.
Vill också påpeka att jag har hittills jättebra ränta 8,25 på 6 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in