wotoo +10
Citat:
Detta är inte en aktie som ni skall sitta och "f5´a" stup i kvarten utan skall ses som en långtidsinvestering på ett par år minst. Ser heller inte hur folk som suttit i 1-2 månader med kapital inne börjar grina för att det går ner lite.
Jag kommer att copy-and-pastea ditt inlägg och klistra in på varannan sida framöver.
(Till
mason12, det är BRA med frekventa dragningar, löser ut dig och andra från dåliga lån så dina pengar kan omsättas snabbare = mer vinst)
Egentligen skulle hela TB:s system (med förbehåll för teknikaliteter jag inte känner till) göras om så att varje lån delas upp på ALLA långivare (på en marknad). Dvs du får ta en fraktion av några öre i varenda lån som ges.
Då har alla långivare på en marknad exakt lika stor del i alla lån. Därmed behöver man bara stryka de fraktioner av ören i de lån som hamnat i kategorin obetalbara omedelbart när det sker, dvs löpande.
Istället för att få en ränte-graf liknande en puls-kurva får man då en jämnt stigande graf, och alla oroliga sparare som inte har förstått systemet och inte orkar läsa på slipper gå här och gnälla! Mindre missförstånd, fler kunder, mer pengar till alla.
Fördelen med det här är att alla långivare har exakt samma intresse i alla lån då, vilket säkrar oss vid en (peppar peppar) eventuell konkurs. Det man gör då är att gå samman i en ekonomisk förening och anlita något företag att sköta hanteringen av skulderna som är kvar. Inte för att jag tror att scenariot är särskilt sannolikt, men förvänta sig det bästa och förbereda sig på det värsta är mitt motto..