Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-27, 19:27
  #3649
Medlem
Frontlinjens avatar
Jag skulle bli ytterligt förvånad om Skandiabanken i Sverige inte kan ta emot NOK eftersom de även har en norsk syskonbank.

skandiabanken.no
Citera
2016-10-28, 09:10
  #3650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jag skulle bli ytterligt förvånad om Skandiabanken i Sverige inte kan ta emot NOK eftersom de även har en norsk syskonbank.

Det har nog inte med en eventuell syskonbank att göra. Skandiabanken använder sig av DNB som korrespondensbank vid utlandsbetalningar och det kanske är det som strular.
Följande har jag kopierat från Skandiabankens webbsida:

"Vi använder oss av DNB som vår korrespondensbank vid utlandsbetalningar.
Vanligtvis räcker det med att uppge vår BIC-adress SKIASESS, men om den avsändande banken även behöver kompletterande uppgifter om DNB är deras BIC-adress DNBANOKK."

Kruxet är att det inte går att ange två BIC-adresser på blanketten till Styringsgruppen.
Detta är anledningen till att jag nu har skickat ett alternativt kontonummer i en annan bank. Ska bli intressant att se om det kommer några pengar nu.
__________________
Senast redigerad av Rase 2016-10-28 kl. 09:13.
Citera
2016-10-28, 12:37
  #3651
Medlem
blajeanss avatar
Har varit i kontakt med både kundtjänst på telefon och besökte nu ett Swedbankskontor och mina uppgifter jag lämnat till dem är inte felaktiga! Man får ju inget svar från Styrningsgruppen via mejl. Någon som har något telefonnummer till dem?
Citera
2016-11-04, 21:44
  #3652
Medlem
Jag har swedbank och har heller inte fått någon utbetalning.

I det senaste mailet från styrningsgruppen så stod det att om man inte har fått pengarna så beror det antingen på att man har angett fel iban/bic/swift eller att ens bank ej kan ta emot utlandsinbetalningar i annan valuta än svenska kronor.

Jag pratade med swedbanks kundtjänst och enligt dem så ska det inte vara några som helst problem att ta emot utlandsinbetalningar som gjorts i norska kronor. Jag har dessutom dubbel-, trippel- och kvadrupelkollat iban/bic/swift och det ska stämma! Swedbank bad mig att istället ta kontakt med motsidans bank för att kolla den vägen vad som händer.

Så vad göra nu? Det känns lönlöst att maila till styrningsgruppen för man lär ju inte få något svar. Hur har ni andra gjort?

Tack!
Citera
2016-11-04, 22:33
  #3653
Medlem
blajeanss avatar
Ja, jag vet inte vad man kan göra. Har mejlat Styringsgruppen 3ggr men inget svar. Känns lönlöst som sagt 😢
__________________
Senast redigerad av blajeans 2016-11-04 kl. 23:12.
Citera
2016-11-06, 10:32
  #3654
Medlem
Ja, de är ju inte kända för att vara snabba på mailsupporten. På sätt och vis förståeligt eftersom de lär få en jäkla massa mail från oroade intressenter.

För min del lutar det nog mot att jag öppnar ett konto hos en annan bank och sedan testar att få pengarna den vägen istället.

Finns det någon här som har uppgett ett swedbankkonto och som faktiskt har fått sina pengar?

Hade uppskattat om folk kan skriva om ni har fått pengarna eller inte samt vilken bank som ni har. På så sätt kanske vi med uteslutningsmetoden kan se vilka banker som är problem samt vilka som det funkar bra med. Det finns ju några sådana inlägg lite längre bak men det vore bra att veta hur det ser ut nu när det har gått lite längre tid.

TACK!
Citera
2016-11-06, 16:55
  #3655
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharbiff
Ja, de är ju inte kända för att vara snabba på mailsupporten. På sätt och vis förståeligt eftersom de lär få en jäkla massa mail från oroade intressenter.

För min del lutar det nog mot att jag öppnar ett konto hos en annan bank och sedan testar att få pengarna den vägen istället.

Finns det någon här som har uppgett ett swedbankkonto och som faktiskt har fått sina pengar?

Hade uppskattat om folk kan skriva om ni har fått pengarna eller inte samt vilken bank som ni har. På så sätt kanske vi med uteslutningsmetoden kan se vilka banker som är problem samt vilka som det funkar bra med. Det finns ju några sådana inlägg lite längre bak men det vore bra att veta hur det ser ut nu när det har gått lite längre tid.

TACK!

Tvivlar på att det är bankberoende. Jag uppfyller alla villkor och bankuppgifterna är rätt, dubbelkollat med banken. Har Nordea, och inte sett skymten av några pengar. Mailat och frågat vad göra men inget svar.
Citera
2016-11-07, 02:10
  #3656
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharbiff
Ja, de är ju inte kända för att vara snabba på mailsupporten. På sätt och vis förståeligt eftersom de lär få en jäkla massa mail från oroade intressenter.

För min del lutar det nog mot att jag öppnar ett konto hos en annan bank och sedan testar att få pengarna den vägen istället.

Finns det någon här som har uppgett ett swedbankkonto och som faktiskt har fått sina pengar?

Hade uppskattat om folk kan skriva om ni har fått pengarna eller inte samt vilken bank som ni har. På så sätt kanske vi med uteslutningsmetoden kan se vilka banker som är problem samt vilka som det funkar bra med. Det finns ju några sådana inlägg lite längre bak men det vore bra att veta hur det ser ut nu när det har gått lite längre tid.

TACK!

Jag har Handelsbanken. Utlandstransaktioner har alltid fungerat friktionsfritt. TB-pengarna kom in utan krångel. Byt till en RIKTIG bank.
Citera
2016-11-07, 10:14
  #3657
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Jag har Handelsbanken. Utlandstransaktioner har alltid fungerat friktionsfritt. TB-pengarna kom in utan krångel. Byt till en RIKTIG bank.

Jag har Skandiabanken och har inte fått några pengar. Jag har även ett konto i Handelsbanken och jag ändrade till det kontot i god tid före den första november men har trots det inte fått några pengar.
Citera
2016-11-07, 10:48
  #3658
Medlem
Westridges avatar
Har inte hänt något för mig, har Swedbank
Citera
2016-11-08, 08:31
  #3659
Medlem
Jag har SEB och inte fått något trots alla uppgifter korrekta och skulle fått ca 17.000.

Öppnade ett konto hos Handelsbanken och uppgav detta före 1:e november som var ny deadline så hoppas på att få vid nästa utbetalningstillfälle
Citera
2016-11-14, 10:38
  #3660
Medlem
Idag har jag fått förhandsinfo om att pengar kommer finnas tillgängliga på kontot från ett Norskt inkassobolag den 16/11. Något högre belopp än förväntat. Jag har Nordea med vanligt personkonto. Debiterad avgift för utlandsbetalning 60 kr.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback