2016-10-11, 15:38
  #3601
Medlem
blajeanss avatar
Fick mejl idag att pengarna är på väg men "kan ta några dagar"...undra hur många dagar det blir🤔
Citera
2016-10-11, 16:10
  #3602
Medlem
Fick också mail angående att utbetalning är på G. Borde inte ta mer än 5 arbetsdagar. Hoppas bara inte detta är första och sista utbetalningen.
Citera
2016-10-12, 09:55
  #3603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarumbar
Fick också mail angående att utbetalning är på G. Borde inte ta mer än 5 arbetsdagar. Hoppas bara inte detta är första och sista utbetalningen.

De måste ha skickat det mailet till alla vilket kommer leda till många frågor för dem.... Jag skall t.ex. inte få några pengar enligt det tidigare mailet, de får gärna ändra sig om den punkten men jag tvivlar på det....

De borde skriva 2 brev.....

1. som säger att dina pengar är på väg, vi hoppas att du har dem inom en månad.
2. som säger att nu är vi snart klara med den första betalningen som du tyvärr inte ingår i, nästa betalning är planerad till .......
Citera
2016-10-12, 10:59
  #3604
Medlem
Jag har lite svårt att förstå hur det kan kosta så mycket pengar att göra utbetalningar så dem väljer att inte betala ut belopp mindre än 5000:-. Skulle vilja veta hur mycket det handlar om och att jag själv kan ta ställning till om jag vill ta den kostnaden eller inte.
Citera
2016-10-12, 21:30
  #3605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarumbar
Jag har lite svårt att förstå hur det kan kosta så mycket pengar att göra utbetalningar så dem väljer att inte betala ut belopp mindre än 5000:-. Skulle vilja veta hur mycket det handlar om och att jag själv kan ta ställning till om jag vill ta den kostnaden eller inte.
Så det är utbetalningsbelopp under 5000:- som är gränsen?
Jag har översatt/tolkat "...to await payments to any lender that has a loan of less than NOK 5000." som att alla som hade mer än 5000:- utlånat kommer få en utbetalning.
Citera
2016-10-12, 23:11
  #3606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pson
Så det är utbetalningsbelopp under 5000:- som är gränsen?
Jag har översatt/tolkat "...to await payments to any lender that has a loan of less than NOK 5000." som att alla som hade mer än 5000:- utlånat kommer få en utbetalning.

hmm.... jag tror att jag och alla andra som skrivit här sen det brevet kom gjort en tankevurpa... vore ju mer naturligt att de skickade pengar efter hur mycket som var tillgängligt...

Men nu har jag läst det igen och även på norska och jag kan faktiskt inte tolka brevet på nått annat sätt är dig.... Så låt oss hoppas att den tolkningen är korrekt....
Citera
2016-10-13, 00:14
  #3607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pson
Så det är utbetalningsbelopp under 5000:- som är gränsen?
Jag har översatt/tolkat "...to await payments to any lender that has a loan of less than NOK 5000." som att alla som hade mer än 5000:- utlånat kommer få en utbetalning.

Låter ologiskt att gå efter hur mycket man har utlånat istället för hur mycket som faktiskt finns tillgängligt på kontot så jag tror det bara är dålig engelska. I brevet 2016-07-13 står det följande:

"However, due to costs of payment, no payment will be made if the cost of transfer is more than 2 % of the amount to be paid. Such amounts will await the future payment whereby the cost can be less than 2 %. We therefore assume that payments of less than 5.000 kroners will therefore not be made at the next payment taken place in July."
Citera
2016-10-13, 10:52
  #3608
Medlem
Med tanke på det jag skrev ovan så verkar det kosta 100:- per utbetalning, vilket är rätt hutlöst. Så om alla långivare(3500st) skulle få 1 utbetalning per år skulle det resultera i en kostnad på 350.000:- per år. Tur att någon tänkte till och satte en minsta nivå för utbetalningar.
Citera
2016-10-13, 19:53
  #3609
Medlem
Jag tolkar det ändå som att de kommer betala ut belopp under 5000 kr.

I mejl nr 2 står följande (tar mina siffror här):

Outstanding loan SEK
26007,35

Estimate amount payout 1
2442,23

The transaction costs for each payment is high and we have therefore decided to await payments to any lender that has a loan of less than NOK 5000 (around EUR 550). These lenders will receive their due amounts later.

Varför skulle de uppge en beräknad utbetalning nr 1 ifall den inte ska äga rum?

De har nog skrivit fel i mejl nr 1, informationen i mejl nr 2 borde vara det som gäller kan jag tycka..

Ska bli kul när första person skriker till att han/hon har fått en utbetalning..
Citera
2016-10-13, 23:39
  #3610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarumbar
Låter ologiskt att gå efter hur mycket man har utlånat istället för hur mycket som faktiskt finns tillgängligt på kontot så jag tror det bara är dålig engelska. I brevet 2016-07-13 står det följande:

"However, due to costs of payment, no payment will be made if the cost of transfer is more than 2 % of the amount to be paid. Such amounts will await the future payment whereby the cost can be less than 2 %. We therefore assume that payments of less than 5.000 kroners will therefore not be made at the next payment taken place in July."
Precis som repus skriver ovan så står det ju ordagrant samma sak på norska så att det handlar om dålig engelska tror jag inte för i så fall är de lika dåliga på norska.
Citera
2016-10-14, 12:05
  #3611
Medlem
Eftersom det är otydligt med 2st brev som säger motsatta saker så får vi vänta och se, hoppas på att se en slant på kontot nästa vecka. Vore trevligt om någon med mindre än 5000:- kan skriva här om dem fått en utbetalning så vi andra vet.
Citera
2016-10-15, 20:02
  #3612
Medlem
Inga pengar här heller,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in