2015-10-19, 19:34
  #3193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Hur funkar det med aktierna man har?
Får dom något "värde" när alla tillgångar är summerade? Eller har/kommer dom brinna inne och plötsligt bara avreggas från kontot?


De kommer att sättas till ett värde noll så snart som möjligt för att ni skall få ut förlustbidragen. Sen är det bara att glömma bolaget...

Teoretiskt skulle det kunna bli en utdelning om värdet av tillgångarna är större än alla skulder + skadestånden med mera....

Några dårarar har ju värderat Geldvoorelkaar till 1,5 kr per aktie. Så nog måste det väl finnas pengar kvar till aktieägarna???

Nu är det ju bara två problem med den värderingen.
1. Ingen vid sina sinnes fulla bruk värderar bolaget till detta, rätt värde är kanske 5 öre per aktie.
2. Trustbuddy har inte slut betalat förvärvet så de kommer inte att äga bolaget så länge till
__________________
Senast redigerad av Repus 2015-10-19 kl. 19:36.
Citera
2015-10-19, 20:26
  #3194
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macaronis
Det framstår som allt tydligare att grundaren och tidgare VD'n Jens Glasø genomfört en scam genom Trustbuddy. Likvida medel har läckt ut från bolaget sen dag ett och det framstår i min bok som en klockrent exempel på ponzibedrägaeri (ponzi scheme). Han visste vad som var på gång och hoppade av det sjunkade skeppet innan skandalen uppdagades genom den nya ledningen.

Det är helt klart så att något åt detta hållet har inträffat. Dock verkar inte Jens vara så pass slipad att han undgick upptäckt. Att det kommer riktas åtal mot honom med flera som suttit i ledning är en lågoddsare.

Att han ansökte om kreditmarknadstillstånd för bolaget tyder också på väldigt dålig förståelse för reglerna kring detta. FI var tydliga med att bolaget aldrig kommer få licens med honom bakom spakarna, på grund av hans tidigare förseelser.
Citera
2015-10-19, 21:19
  #3195
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Hur fungerar det här egentligen, är det typ som madoff? nån sorts pyramidspel?

det som jag tycker verkar skumt är att de inte verkar få in så värst med ränta numera, då är det väl ändå mindre chans att de får in själva lånet, räntan är väl bara en bråkdel av lånet, och kan de knappt betala den....

är det nån beskrivning nånstans på hur det är tänkt att fungera?


Från 1 mars 2014, verkar ganska nära sanningen...
Citera
2015-10-19, 22:24
  #3196
Medlem
kan ingen göra livet riktigt surt för jens?
bra ideér för hämnd?
Citera
2015-10-19, 22:32
  #3197
Medlem
Lian.Vendls avatar
Jag har lånat en del pengar genom trustbuddy. Innebär detta att jag kan skita i att betala tillbaka dom skulderna?
Citera
2015-10-19, 22:41
  #3198
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Jag har lånat en del pengar genom trustbuddy. Innebär detta att jag kan skita i att betala tillbaka dom skulderna?

Nej, konkursförvaltaren kommer att försöka driva in alla utestående lån.
Citera
2015-10-19, 22:56
  #3199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Nej, konkursförvaltaren kommer att försöka driva in alla utestående lån.

Precis, och de skulder som inte kommer in under tiden konkursförvaltaren handhar konkursen kommer att säljas vidare till nån företag som jobbar med att köpa upp skuldstockar. Så ni som har skulder slipper inte att betala, det som kan/kommer att hända är att nån annan äger skulden.
Citera
2015-10-19, 23:00
  #3200
Medlem
Glöm inte att skicka in er krav till konkursförvaltaren på trustbuddy@lindahl.se.
Citera
2015-10-19, 23:28
  #3201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M9K
Har ni som är kund i Sverige också fått e-mail om att ni får extra 30 dagar till att betala tillbaka erat lån?

Har iaf. hänt för mig, och jag är kund i Danmark. Vill bara säkra mig att det inte plötsligt blir skickad till inkasso eller nån ting :-)

Tja! När är förfallodatumet på ditt lån? Får alla trustbuddy kunder 30 dagar extra?
Citera
2015-10-20, 00:40
  #3202
Medlem
baraettnamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardii
Tja! När är förfallodatumet på ditt lån? Får alla trustbuddy kunder 30 dagar extra?
fått samma medelande
Citera
2015-10-20, 14:36
  #3203
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Jag har lånat en del pengar genom trustbuddy. Innebär detta att jag kan skita i att betala tillbaka dom skulderna?

Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Nej, konkursförvaltaren kommer att försöka driva in alla utestående lån.

Citat:
Ursprungligen postat av Investeramera
Precis, och de skulder som inte kommer in under tiden konkursförvaltaren handhar konkursen kommer att säljas vidare till nån företag som jobbar med att köpa upp skuldstockar. Så ni som har skulder slipper inte att betala, det som kan/kommer att hända är att nån annan äger skulden.

det är sjukt egentligen
tror knappast att hen som har lånat ut till "Lian.Vendl" får se sina pengar igen

är det inte bättre att "Lian.Vendl" betalar direkt till rätta ägaren
Citera
2015-10-20, 18:29
  #3204
Medlem
"Merparten av Trustbuddys 3.500 långivare riskerar att bli besvikna. Av lånestocken på 300 miljoner kronor består cirka 250 miljoner kronor av dåliga lån, enligt konkursförvaltaren Lars-Henrik Andersson."

Blir det dessutom att man kan härleda dessa få livskraftiga lån till enstaka långivare betyder det att vissa kommer få noll och inget tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in