2011-06-23, 10:12
Medlem
Gummibollehs avatar
Okej... Det började med att en vän till mig frågade för en tid sedan om jag inte fått "klumpsummor av mitt försäkringsbolag" i samband med att jag fick diagnoserna Aspergers syndrom och ADHD. Efter att ha fått denna fråga ringde jag upp mina föräldrar och fick veta att jag varit personförsäkrad medan jag bodde hemma, men att de sagt upp försäkringen i samband med att jag flyttade hemifrån.

Jag började googla lite halvt på på ord som "aspergers", "adhd" och "försäkring" och blev lite paff då jag läste på flertalet ställen att man inte KAN teckna en ny personförsäkring om man har aspergers och/eller adhd (hittade även ställen där folk skrev att enda sättet man kunde HA en personförsäkring i min sits var om man "tagit över" personförsäkringen ens föräldrar tecknat åt en som barn). Jag ringde runt till familjemedlemmar och vänner som vet lite mer om saken än jag själv, och fick veta att Jo, är man t.ex. överviktig, har nedsatt hörsel på ett öra, har diagnoser eller på annat sätt inte kan stämplas som helt jävla kärnfrisk, då är det typ hopplöst att försöka skaffa personförsäkring.

Vid detta tillfälle blev jag sur, och sedan likgiltig. Jag kände att "skit-sak-samma" eftersom jag aldrig varit i behov av någon försäkring ändå. Och att på något sätt få ut pengar för mina diagnoser ("klumpsummorna" jag blev "tipsad" om) finns givetvis inte på kartan, men det är inget jag direkt sörjer över ändå, det var mer principen i sig jag irriterade mig över.

Men nu idag... nåt år efter allt detta så inser jag mer och mer att jag vill ha en försäkring. Jag råkade ut för en olycka för några månader sedan och blev tvungen att åka till akuten. Där blev jag informerad om att jag dels hade fått sjukhusräkningen betald om jag varit försäkrad, men också att jag hade tur att jag inte slagit ut några tänder i olyckan för nya tänder hade jag ju isåfall fått betala ur egen ficka hos tandläkaren som oförsäkrad etc. Jag lärde mig kort och gott att tänket "det kommer aldrig hända MIG" är bullshit, man vet aldrig vad som kan hända, och om något mer eller värre händer mig skulle det vara betryggande att ha en försäkring.

Så.

Jag vill inte försöka få ut några "klumpsummor" eller på annat sätt "dra nytta" på ett ekonomiskt plan av en försäkring. Jag förstår att jag givetvis inte skulle kunna bli "räddad" av en försäkring om någon olycka skedde pga mina diagnoser eller liknande. Jag vill helt enkelt ha en personförsäkring för att vara skyddad om jag blir påkörd av en bil, misshandlad av ett gäng huliganer eller blir träffad av en meteorit i skallen.

Finns det NÅGOT försäkringsbolag därute som låter folk med diagnoser teckna personförsäkring. Kanske har någon klausul för att man är försäkrad sålänge olyckor inte sker pga ens redan existerande sjukdomstillstånd etc?

Tips och råd mottages varmt!
Egna eller närståendes erfarenheter likaså!
Citera
2011-06-23, 10:51
Medlem
Jag har olycksfallsförsäkring (som jag antar att du menar?) på folksam. Har flera diagnoser, men det frågar de ju inte om när man tecknar försäkringen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in