• 2
  • 3
2011-06-23, 23:10
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMPG
Det är ju inte värre än vilken PC som helst.
Vanligt sunt förnuft och kanske ett antivirusprog kommer man långt med.

Haha! Därför man kör Mac och iPhone!
Citera
2011-06-23, 23:14
Medlem
Kasporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordboo
Är du försiktig när du väljer apps och inte tankar skumma apps utan betyg (vilket man knappt ser då man oftast browsar topplistor över apps och när man söker, får upp de mest populära appsen) så är risken obefintlig. Dessutom har vi inte ännu hört talas om att någon blivit kapad pga av en app som är gjord av en "hacker". Kryphålen som hittades utnyttjades ju högst troligen inte av någon. Sedan har även iOS kryphål som är minst lika stora, men jämfört med datorer tror jag risken att drabbas är väldigt liten i båda två så du lär inte behöva oroa dig

Jag antog att det var så, vilket är tur! En jubelidiot som laddar ner allt som går är jag faktiskt inte så det skall nog gå hur bra som helst när Andriod luren blir min! Tack för svar.

PS. Var försiktig med uttalanden som det om iOS. Det kan skapa fruktansvärda off topic diskussioner samt har du ingen bra och pålitlig källa så kan det bli jobbigt för dig. Bara ett tips till framtida formuleringar
Citera
2011-06-23, 23:16
Medlem
Kasporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6

PC är en förkortning för Personal Computer, alltså är även en dator av Apple märke en PC.
Citera
2011-06-23, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasporr
Nu var det kanske väl menat, men färden mellan författaren och åhöraren går inte alltid till som det var tänkt. Att vi tolkar det på ett sett du inte menade och anser ditt problem bör vi inte spekulera kring mer här, tycker jag.

Sedan att jag citerade just dig var för att jag har stött på dig lite över allt och anser att du inte bara är klok utan även har hittat din plats här på forumet. Att du då ställer dig som första domino bricka som utlöste en diskussion utanför det ämne trådskaparen ville resonera och reflektera kring tycker jag ansågs onödigt. Tog du illa upp ber jag om ursäkt. Det var menat med en omtänksam ton.

Jag tog faktiskt inte alls illa upp, utan ville mest klargöra det hela lite, samt fråga varför just jag och bara jag bidde så smått "åthutad" om uttrycket tillåts.

Trevlig midsommar förresten.

Dr Tinnitus
Citera
2011-06-23, 23:41
Medlem
Omegamans avatar
Citat:

Nu vet jag inte vilken typ av användare du är. Men jag själv känner att utan jailbreak och tweaks så är min iphone bra mycket sämre än android alternativen. Eftersom jag då är så beroende av cydia och tweaks så tar jag ju inte del av apples skyddsnät till 100%. Alltså är jag direkt lika sårbar som vilken android användare som helst.
Citera
2011-06-23, 23:42
Medlem
Antts avatar
Jag förstår inte hysteriken bakom alla "virus som stjäl information från användaren". När man installerar en app står det klart och tydligt vad appen har för tillåtelser. Står det i applikationens manifest (som sedan vidarebefordras till användaren genom Makret) att applikationen har rätt till t ex "Edit and/or remove Contacts/SD-card/Google Account" så har man ingen annan än användaren att beskylla för att information sprids/redigeras.

Applikationen har inte tillåtelse att göra detta såvida det inte står i dess manifest-fil.
Senast redigerad av Antt 2011-06-23 kl. 23:45.
Citera
2011-06-24, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antt
Jag förstår inte hysteriken bakom alla "virus som stjäl information från användaren". När man installerar en app står det klart och tydligt vad appen har för tillåtelser. Står det i applikationens manifest (som sedan vidarebefordras till användaren genom Makret) att applikationen har rätt till t ex "Edit and/or remove Contacts/SD-card/Google Account" så har man ingen annan än användaren att beskylla för att information sprids/redigeras.

Applikationen har inte tillåtelse att göra detta såvida det inte står i dess manifest-fil.

Om jag fattat det rätt så är det ju inte riktigt på det viset med det malware sommtråden handlar om. Där verkar detvsom om ett i övrigt helt oskyldigt program ändå innehåller dolda möjligheter att komma åt saker som man inte informerats om eller godkänt. Rätta mig om jag har fattat det fel.

Dr Tinnitus
Citera
2011-06-24, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om jag fattat det rätt så är det ju inte riktigt på det viset med det malware sommtråden handlar om. Där verkar detvsom om ett i övrigt helt oskyldigt program ändå innehåller dolda möjligheter att komma åt saker som man inte informerats om eller godkänt. Rätta mig om jag har fattat det fel.

Dr Tinnitus

Ungefär så jag fattar det med. "Kryphål" som man kallar det. Verkar dock inte som att det varit meningen på något sätt och har fortfarande inte hört talas om någon som fått sitt Googlekonto hackat på detta sätt. Sen är det ju såklart illa ändå, att ha helt öppen Market har sina nackdelar och fördelar. Är man försiktig är risken ändå sjukt liten, och jag tycker lätt det är värt det då jag själv tankat appar som man aldrig kunnat hitta på AppStore för min telefon tack vare öppenheten.
Citera
2011-06-28, 02:06
Medlem
Santadunks avatar
Detta var väl egentligen bara en tidsfråga?

Märker många i min omgivning som vill gå över till smartphone, och då tittar det ofta på en Android eftersom de tror att iPhone är komplicerad eftersom den är störst. I själva verket är det tvärtom.
Just när det gäller mobiltelefoner är så det för mig otroligt viktigt att det alltid fungerar och är användarvänligt, därför har jag aldrig övervägt en Androidmobil.
Citera
2011-06-28, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Santadunk
Just när det gäller mobiltelefoner är så det för mig otroligt viktigt att det alltid fungerar och är användarvänligt, därför har jag aldrig övervägt en Androidmobil.

Ännu en smartskalle...Nej men vad bra att din telefon är så användarvänlig! Det är inte min Android, den är så oanvändarvänlig som det bara går! Jag skulle köpt en iPhone. Och "det alltid fungerar", nej men vad bra. Min telefon som inte alls fungerar

Det är så användarvänligt att inte kunna lägga in musik på telefonen utan ett program som dessutom kontrollerar alla filerna så att man inte lägger in "piratkopierat" material. Då kan man ju köpa alla filmer via iTunes för flera hundra kronor styck som man inte kan kolla på någon annanstans än Apples instängda skräp.

Det är så användarvänligt att inte kunna ändra i sitt UI överhuvudtaget eller ens byta ringsignal utan att betala 7 spänn för det.

Det är så användarvänligt att stänga inne sina egna användare och begränsa deras frihet, det är ju inte alls för dem man gör en telefon!

Tror fan du övertygat mig att sälja min Androidlur och köpa en "användarvänlig" och "den funkar" iPhone 4.

Citera
2011-06-28, 20:13
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santadunk
Detta var väl egentligen bara en tidsfråga?

Märker många i min omgivning som vill gå över till smartphone, och då tittar det ofta på en Android eftersom de tror att iPhone är komplicerad eftersom den är störst. I själva verket är det tvärtom.

Du tror alltså på fullaste allvar att det inte finns android-telefoner där "allting bara fungerar"?
I så fall är det bara att gratulera, då är du ett praktexempel på vad vissa Androidanvändare menar när dom pratar om hjärntvättade Apple-användare.

Citerar från artikeln:

Citat:
Oberheide focused on what may be a serious security weakness in Android’s App Market: that apps don’t have to ask permission from a user to fetch new executable code. Even after an app has been approved for downloads in Google’s market, Oberheide says, it can still metamorphose at will into a much less friendly program.

Jag är inte riktigt klar över hur han menar men, om en app vill installera en annan app så kommer Android att fråga efter tillstånd och lista vilka behörigheter appen vill ha.

Om en app vill uppdatera sig så kommer android att lista vilka behörigheter appen kräver när den är uppdaterad.

Tänk också på att artikeln är från förra året.
Citera
2011-06-28, 20:24
Medlem
lorebfs avatar
Nu hjälper det inte o kolla efter ej betygsatta program.
Jag såg ett program som hade maxbetyget, som var VÄLDIGT skumt.
Det ville även ha rättigheter till o installera program utan min vetskap :P

Anmälde programmet, och en timme senare var det borta (var säkert många som anmälde det)

Det viktigaste: Läs rättigheterna, och tanka inget som verkar skumt eller för bra för o vara sant

Citat:
Så man kör inte apples produkter för att man inte klarar av linux?
Senast redigerad av lorebf 2011-06-28 kl. 20:36.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in