2011-06-23, 03:20
Medlem
Finns inget Lan i närheten där jag bor, så börja tänka på möjligheten att hålla i ett eget. Hyra lokal, fixa mat/sovsal/folk. Skulle vara ett ganska stort arbete, men inte helt omöjligt.

Det enda jag inte riktigt får ihop är hur man ska få dit internet, kan inte precis dra en sladd från mitt hus till lokalen. Någon som vet hur det fungerar? Hur andra har löst det.

Vet att internetsladden som går från modemet går till lådor, kanske man kan snacka med internet leverantören och dom kan dra en tillfällig sladd från någon som finns i närheten av lokalen man fixar?

Tacksam för seriösa svar, so stay away trolls D:
Citera
2011-06-23, 03:27
Medlem
Vad du än gör. Förbered dig väldigt noga och gör det proffsigt det är i alla fall ett tips
Citera
2011-06-23, 03:28
Medlem
passionmasteRs avatar
Lokalen du hyr har väl internet? Om inte, leta efter annan lokal?
Citera
2011-06-23, 03:37
Medlem
Jag har ingen lokal, det är än så länge bara teoretiskt. Men om man tänker sig en mindre gymnastiksal eller nått liknande så finns det inte internet där. Och om det gör är det kanske inte det bästa precis.
Citera
2011-06-23, 03:45
Medlem
ZellestrAs avatar
Min förening har löst "internet" på olika sätt. Lokalen vi hyr oftast finns det redan fiber i. Annars har vi använt radiolänk, dvs trådlös antenn som måste riktas med laser eller dylikt mot (hittar inte orden på svenska) Corresponding receiver node.

Tips. Sök hjälp av kommunen! Dem stödjer ofta ungdoms aktiviteter om dem är noga planerade och genomförs bra!
Citera
2011-06-23, 03:48
Medlem
Okay, tack!

Tänkte börja med det enklaste, och göra ett facebook evenemang i stil med "Intressekoll, Lan-Party" för att se om det finns ett intresse för det. Och sedan ta kontakt med kommunen!
Citera
2011-06-23, 03:49
Medlem
Verticals avatar
Varför behöver ni internet om ni ändå ska lana? Borde det inte bara gå att installera en random trådlöst modem på plats som bara inte får ngt internet så alla kan lana via den. Ren gissing, bör ha fel
Citera
2011-06-23, 03:55
Medlem
Jag har ingen koll alls, därför jag fråga. Men det låter ju inte helt omöjligt dock. Men sen tror jag intresset blir mindre för ett lan utan internet :P
Citera
2011-06-23, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dacan13
Jag har ingen koll alls, därför jag fråga. Men det låter ju inte helt omöjligt dock. Men sen tror jag intresset blir mindre för ett lan utan internet :P

I mitt tycke är det roligare utan internet om man tänker spela mycket! Har haft små lan på 15-20 personer och det har alltid varit kul och vi har aldrig haft internet!
Citera
2011-06-23, 05:24
Medlem
st00rs avatar
Med tanke på att de enda vettiga lanspelen ej har en lan funktion så tror jag inte att någon är sugen på att lana utan stabilt internet.
Citera
2011-06-23, 05:43
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st00r
Med tanke på att de enda vettiga lanspelen ej har en lan funktion så tror jag inte att någon är sugen på att lana utan stabilt internet.
Det är väl inga bra lanspel om dom inte har en lan fuktion?
Sedan så finns det ju massa bra lanspel så som wc3, cs osv.
Citera
2011-06-23, 05:54
Medlem
UnRamas avatar
du behöver inte internet för ett lan-party, jag tycker t.o.m att det blir roligare utan för då sitter inte folk bara och surfar nätet/youtube utan det finns ett större intresse för att spela med/mot varann istället.
se till att skaffa spel, lägg upp ett schema eller turnering för några väl valda spel så kommer nog folk ha kul. t.ex Left 4 Dead 1/2 kan man spela 8 st (fler om du moddar servern) i samtidigt, det lär ju driva ett helt gäng av spelare i bra många timmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in