Flashback bygger pepparkakshus!
2011-06-22, 12:57
Medlem
Är det möjligt som svensk att bli berättigad till socialbidrag i ett annat EU/EES-land eller norden? Har planer på att bosätta mig i annat land men innan man får jobb så måste man ju lära sig språket och då behöver man nån form av ekonomi. Så min fråga lyder, är det möjligt för mig ex att få socialbidrag i Nederländerna eller nåt annat land som svensk medborgare om jag är bosatt där? Klaga inte på mig klaga först på alla andra invandrare som pungar ut socialbidrag i vårt land? =) Vore kul och höra om nån svensk här har fått socialbidrag eller får i annat land.
Citera
2011-06-22, 13:03
Medlem
Jag hoppas du försöker hitta jobb och inte lever på socialbidrag bara för att du är lat?
Vi kan inte klaga på att invandrarna lever på socialbidrag om vi själva gör det
Citera
2011-06-22, 13:04
Medlem
Nej, men hitta jobb direkt lär inte vara det lättaste. Bara så man kommer igång i början med språket och allt =)
Citera
2011-06-22, 13:07
Medlem
Man kan få bidrag från a-kassan i ett annat land inom EU/ESS i 3 månader om man samtidigt söker jobb.
Man kan även få resebidrag om man har intervju på annan ort.
Citera
2011-06-22, 13:08
Medlem
Mjo, men har redan gått över från a-kassa till aktivitetsstöd.
Citera
2011-08-22, 21:55
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loquo
Är det möjligt som svensk att bli berättigad till socialbidrag i ett annat EU/EES-land eller norden?
Flyttar du till ett nordiskt land har du rätt till socialbidrag på samma villkor som de som redan bor där.

Flyttar du till något EU-land utanför Norden eller Schweiz så kan du göra det inom ramen för den fria rörligheten som EU har beslutat om. Den fria rörligheten innebär fri rörlighet för arbetstagare, studenter, tillhandahållare av tjänster eller personer med egna medel. Notera att det inte finns någon fri rörlighet för socialbidragstagare utan den fria rörligheten gäller endast människor som kan försörja sig. Ska du stanna mer än 90 dagar i något EU-land eller Schweiz måste du ha en ordnad försörjning.

EU-medborgare som kommer hit och som inte har uppehållstillstånd kan i princip endast få ekonomiskt stöd för tågbiljett till danska gränsen och matpengar under resan.
Citera
2011-08-23, 05:07
Medlem
Iom att det är hemkommunen som betalar socialbidraget så kan du glömma att flytta till ett annat EU-land med det.

Det är väldigt knivigt bara att flytta till en annan stad i sverige om man går på det.
Det finns ingen kommun som glatt låter socialbidragstagare flytta till deras kommun, utan den nya kommunen brukar oftast kräva ett bidrag för kalaset (Runt 200 000kr/socialbidragstagare har jag hört.).
Citera
2011-08-23, 16:52
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loquo
Är det möjligt som svensk att bli berättigad till socialbidrag i ett annat EU/EES-land eller norden? Har planer på att bosätta mig i annat land men innan man får jobb så måste man ju lära sig språket och då behöver man nån form av ekonomi. Så min fråga lyder, är det möjligt för mig ex att få socialbidrag i Nederländerna eller nåt annat land som svensk medborgare om jag är bosatt där? Klaga inte på mig klaga först på alla andra invandrare som pungar ut socialbidrag i vårt land? =) Vore kul och höra om nån svensk här har fått socialbidrag eller får i annat land.

1. Skaffa jobb (kan i värsta tänkbara fall ta någon vecka, men i regel får du det över dagen om du VERKLIGEN försöker)

2. Lev fattigt något år och lägg undan 5k-10k per månad.

3. Dra till valfritt land och ha kul några månader för dina EGNA sparade pengar medan du lär dig språket.

4. Skaffa ett arbete

5. Sluta tigg skattepengar.
Citera
2011-08-23, 17:08
Medlem
Voldemort2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
I

Det är väldigt knivigt bara att flytta till en annan stad i sverige om man går på det.
Det finns ingen kommun som glatt låter socialbidragstagare flytta till deras kommun, utan den nya kommunen brukar oftast kräva ett bidrag för kalaset (Runt 200 000kr/socialbidragstagare har jag hört.).

Du har rätt att flytta till vilken kommun i Sverige du vill oavsett om du har socialbidrag eller ej.
Citera
2011-08-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Du har rätt att flytta till vilken kommun i Sverige du vill oavsett om du har socialbidrag eller ej.

Ja, men det är väldigt krångligt eftersom bidragstagaren inte enkelt kan få ny bostad samt att han/hon är helt beroende av att få olika flyttbidrag beviljade. Ev dubbla hyror under en kort period lär soc inte heller betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in