2011-06-22, 07:29
Medlem
Hejsan,

Jag är nyexad och skulle vilja skaffa en relativt billig bil att ha ett tag tills jag sparat ihop pengar till en lite finare bil. Dock så vill jag inte ha något som krånglar överdrivet mycket samt något som håller i minst 2 år (kanske inte ska ha den i 2 år men ändå).

Jag har lite span på denna S40 som är till salu för ett väldigt bra pris. Dock så har den rätt många mil på nacken. Säljaren menar ju i annonsen att allt fungerar väl osv men utan att ha testat den, tror ni att det är något att satsa på för mig?

Jag ska egentligen inte bruka den till något särskilt. Handlar väl om att ta sig till och från träning, handla, åka på lite utflykter osv. som sagt, det kanske handlar om 1-2 års bruktid.

Så ni som har ett hum får jättegärna komma med feedback på annonsen och om det är värt att åka dit och testa bilen! Är ingen expert på bilar tyvärr och därför vänder jag mig till flashbackanvändarna som bevisligen kan en hel del
Citera
2011-06-22, 07:41
Medlem
Vad bra att säljaren lyfter fram att den är svensksåld. Det är nog ovanligt med svensksålda Volvo i det här landet.

13 ägare är förhållandevis mycket och bör kanske kollas upp.

"Kamrem bytt enligt tidigare ägare".
Kan det inte styrkas med kvitto eller liknande så ska det betraktas om om det inte är gjort.

"Växellådan växlar mjukt"
Nu har ju den där bilen manuell låda så om det är föraren eller bilen som växlar mjukt kan väl diskuteras...

Den ska besiktas mellan 2011-06-01 och 2011-10-31 så det tycker jag säljaren bör göra innan du betalar om du ska köpa.
Citera
2011-06-22, 09:28
Medlem
rednandslimys avatar
Kolla skicket på bromsskivorna, oken, avgassystemet. 24k mil är egentligten inte mkt om grejrna är skötta.
Citera
2011-06-22, 09:57
Medlem
blowns avatar
Jaha du, det var ingen lätt fråga. Hur långt är ett snöre?

Har den skötts om så kan den säkert hålla 50.000 mil, men är den inte det så kan den rasa ihop vilken sekund som helst. Ska du bara ha den i två år och egentligen inte bryr dig så mycket så är jag övertygad om att det går att hålla den rullande i kördugligt skick, även om den är lite risig från början.

Det bästa tipset är väl som alltid att vara noga när man är och kollar på den. Provkör ordentligt och lyssna efter missljud, läs på brister på modellen och kolla kritiska områden. Gå igenom serviceprotokoll och se om det är något som fattas, och om det gjorts några större reparationer. Såna där grejer
Citera
2011-06-22, 10:52
Medlem
Homer82s avatar
Ring bilprovningen och be om det senaste protokollet.
Citera
2011-06-22, 12:35
Medlem
klinger75s avatar
Intervallen på kamremsbyte är 12000mil på S40 fram till -01 låter lite konstigt om han bytt vid 18000. Det är ett ganska stort och dyrt arbete då det är många grejer som skall monteras ner.

har den gått 23700 så skulle det ju vara dags nu...
Citera
2011-06-22, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Intervallen på kamremsbyte är 12000mil på S40 fram till -01 låter lite konstigt om han bytt vid 18000. Det är ett ganska stort och dyrt arbete då det är många grejer som skall monteras ner.

har den gått 23700 så skulle det ju vara dags nu...
Kamremsintervall har inte bara med mil att göra, även hur gammal den är, det är väl nåt med 5 år eller liknande.
Citera
2011-06-22, 12:56
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttnick
Kamremsintervall har inte bara med mil att göra, även hur gammal den är, det är väl nåt med 5 år eller liknande.

Max 12000 eller 8 år på s40 men finns inget kvitto så ska man inte ta honom på orden , oftast brukar man ju sätta en lapp vid motorn där det är skrivet vilket intervall det var gjort senast .

byter man kamrem så ska man passa på att byta vattenpump och kolla på generator etc eftersom det i princip ingår i samma jobb...
Citera
2011-06-22, 13:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Max 12000 eller 8 år på s40 men finns inget kvitto så ska man inte ta honom på orden , oftast brukar man ju sätta en lapp vid motorn där det är skrivet vilket intervall det var gjort senast .

byter man kamrem så ska man passa på att byta vattenpump och kolla på generator etc eftersom det i princip ingår i samma jobb...

Är kamremmen bytt hos en auktoriserad volvoverkstad så finns det noterat i den digitala servicejournalen. Man brukar också sätta en lapp i motorrummet med en notering om när kamremmen är bytt. Finns inte lappen där så bör man kolla extra noga om remmen verkligen är bytt.

Eftersom bilen är tillverkad 96 eller 97 så borde kamremmen vara bytt senast 2004-2005 om servicen är följd, men bilen kan också ha gått mycket de första åren och hunnit med en kamremsbyte omkring år 2000 och en andra byte omkring 2008. Det är rimligt för en bil som gått 3500 mil/år de första åren men bara 1000 mil/år efter den sålts till en annan ägare.
Citera
2011-06-22, 14:27
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Är kamremmen bytt hos en auktoriserad volvoverkstad så finns det noterat i den digitala servicejournalen. Man brukar också sätta en lapp i motorrummet med en notering om när kamremmen är bytt. Finns inte lappen där så bör man kolla extra noga om remmen verkligen är bytt.

Eftersom bilen är tillverkad 96 eller 97 så borde kamremmen vara bytt senast 2004-2005 om servicen är följd, men bilen kan också ha gått mycket de första åren och hunnit med en kamremsbyte omkring år 2000 och en andra byte omkring 2008. Det är rimligt för en bil som gått 3500 mil/år de första åren men bara 1000 mil/år efter den sålts till en annan ägare.

det är inte orimligt , fast man ska kolla efter när det var gjort senast ..en helvetes tråkig kostnad att åka på enligt min mening .
Citera
2011-06-23, 18:51
Medlem
Kan man påstå att en tidig S/V40 är ett bra köp om den är välvårdad?
Om det är många mil så ska den vara välservad sägs det väl?
Citera
2011-06-25, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan.Bergstrand
Den ska besiktas mellan 2011-06-01 och 2011-10-31 så det tycker jag säljaren bör göra innan du betalar om du ska köpa.

+1 Om du ska köpa en bil så köp en som är relativt nybesiktigad. Att den är besiktigad är självklart ingen garanti för att den kommer rulla i ett år till men det ger ändå en viss säkerhet då besiktningsgubbarna har möjlighet att kolla under bilen samt utföra bromsprov mm.
Det är inte ovanligt att folk säljer bilar precis innan den ska in för besiktning just för att man vet att det kan finnas saker som blir underkända.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in