2011-06-22, 01:00
Bannlyst
I morgon är det första gången som jag blir tvungen att skicka min 9-åriga dotter själv med taxi.
Hon tycker det ska bli jättekul och spännande att resa de ca 2 milen själv, mamman väntar vid slutdestinationen.

Personligen är jag lite skeptisk till att lägga hennes liv i någon annans händer. Bor i Stockholm så det känns otryggt med allt otäckt man läser i tidningarna.
  • Vilket bolag ska jag välja?
  • Trots att jag kommer beställa bilen via växel vill jag skriva upp reg.nummer samt förarens id, något annat man ska tänka på?
  • Kan man begära en kvinnlig/svensk chaufför vid beställning? Tillgodoses sådana önskemål?

Tips på andra saker man ska tänka på?

// N

.
Citera
2011-06-22, 01:04
Medlem
Dr_Dollars avatar
Se till att chauffören spänner fast henne ordentligt.
Du bär väl ta det mest respektabla taxibolaget som finns i Sthlm:s regionen, och be gärna (som du säger) om en kvinnlig chaufför, kanske mer så att hon känner sig tryggare med en kvinna istället för en man.
Citera
2011-06-22, 01:05
Medlem
Ringer du och bokar taxi behöver du inte skriva upp något regnummer. Deras växel har all info du kan tänka dig kring köruppdraget.

Du har all rätt att be om kvinnlig chaufför, med risk för att ni får vänta längre på bilen då såklart.
Citera
2011-06-22, 01:06
Medlem
Går det inte att välja buss istället? Det är ett mycket bättre alternativ, enligt mig. Det blir mer som ett äventyr än taxi, och en helt annan upplevelse för henne + att det är tryggt. Sätt henne längst fram i bussen, prata med chauffören om vart din dotter ska stiga av, och om han kan hjälpa henne genom att säga till lite innan exempelvis.
Citera
2011-06-22, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Du bär väl ta det mest respektabla taxibolaget som finns i Sthlm:s regionen, och be gärna (som du säger) om en kvinnlig chaufför, kanske mer så att hon känner sig tryggare med en kvinna istället för en man.

Ja både hon och jag skulle nog känna oss tryggare med en kvinna. Tragiskt att det ska behöva vara så, i know.
Tror att Taxi Stockholm är det största taxibolaget. Borde därmed vara tillförlitligt.

Citat:
Ursprungligen postat av NoLimitKing
Ringer du och bokar taxi behöver du inte skriva upp något regnummer. Deras växel har all info du kan tänka dig kring köruppdraget.
Du har all rätt att be om kvinnlig chaufför, med risk för att ni får vänta längre på bilen då såklart.

Ja som jag misstänkte har de alla uppgifter som kan tänkas behövas men jag gör nog några anteckningar ändå, för min egen sinnesfrid.
Om jag beställer en kvinnlig taxichaufför redan nu så kanske de skakat fram en tills i morgon förmiddag?!

Citat:
Ursprungligen postat av miss.blond
Går det inte att välja buss istället? Det är ett mycket bättre alternativ, enligt mig. Det blir mer som ett äventyr än taxi, och en helt annan upplevelse för henne + att det är tryggt. Sätt henne längst fram i bussen, prata med chauffören om vart din dotter ska stiga av, och om han kan hjälpa henne genom att säga till lite innan exempelvis.

Buss hade varit ett alternativ om hon inte varit tvungen att byta vid Globenterminalen.
Hon skulle förmodligen klara att läsa på skyltar och följa anvisningar men vet inte om mitt psyke skulle orka med vetskapen att hon irrar runt bland bussar, okända människor och stressade bilister. Lägger hellre några hundra så hon garanterat kommer fram helskinnad.

// N
Citera
2011-06-22, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northix
Buss hade varit ett alternativ om hon inte varit tvungen att byta vid Globenterminalen.
Hon skulle förmodligen klara att läsa på skyltar och följa anvisningar men vet inte om mitt psyke skulle orka med vetskapen att hon irrar runt bland bussar, okända människor och stressade bilister. Lägger hellre några hundra så hon garanterat kommer fram helskinnad.

Det har jag full förståelse för.
Citera
2011-06-22, 01:29
Medlem
Dr_Dollars avatar
Testa att ringa centralen redan nu så kanske dom hjälper dig att fixa fram en kvinnlig chaufför i tid.

Hoppas det går bra för er!
Citera
2011-06-22, 01:31
Medlem
ganglere2s avatar
Tror att taxibolagen inte kan tillgodose krav om en svensk förare. Detta då det troligen skulle kunna klassas som diskriminering. Tyvärr.
Dock kan du som du själv skriver begära en kvinnlig förare. Då kommer mest troligt en svensk sådan.

Förresten, går det inte att köra henne till bussen så att hon slipper byta buss vid globen?
Citera
2011-06-22, 01:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miss.blond
Det har jag full förståelse för.

Citat:
Testa att ringa centralen redan nu så kanske dom hjälper dig att fixa fram en kvinnlig chaufför i tid.

Hoppas det går bra för er!

Har precis googlat fram numret.

Tack så mycket!
Citera
2011-06-22, 01:57
Medlem
Snubbs avatar
Man kan alltid begära en förare som talar tyska. Det bättrar på oddsen att få en svensk kraftigt...
Citera
2011-06-22, 01:59
Medlem
Mertans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northix

Har precis googlat fram numret.

Tack så mycket!
TS du verkar vara en medel svennson som verkar vara väldigt beskyddande av dig, du vet väll vad som händer generellt med barn vars föräldrar är väldigt på?... Live a Little sätt henne på tunnelbanan ge henne en vägbeskrivning och be henne åka dit (okej kanske inte bästa allternativet)
Men det ska egentligen inte spela någon roll ingen är perfekt även taxichaffisarna... Män är ju generellt bättre bilförare än kvinnor (fakta) svensk/blatte tror jag nog inte spelar någon roll direkt heller... men du lär ju ge henne en MP3 aktigt med musik etc o lyssna på under färd så hon inte behöver stå ut med taxi gubben/gummans tjaffs?
Citera
2011-06-22, 02:55
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av NoLimitKing

Javisst! Gör det! Och visa att du stödjer hycklerifeministernas propaganda om att alla kvinnor är goda och att alla män är onda !
Gör det! Och sen hoppas jag att TS och andra samtyckande blir överfallna av beväpnade psycho-feminister!

Vad beträffar minnena ifrån barndomen min, så har det så gott som alltid varit vuxna kvinnor jag upplevt som otrevliga/obehagliga/stränga/elaka emot mig.
De vuxa män man hade kontakt med framstod var alltid som mera "lattjo" och snälla/trygga/lättsamma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in