Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-06-21, 22:21
Medlem
blir irriterad då jag ofta köper sådana, de är inte precis gratis osså får man kassera dem efter max nån vecka då de börjar bli gula, bruna o fula. bara för jag inte gör åt allt vid det tillfälle då jag först tänkt använda dem.

för en gångs skull lyckades jag finna både fin, tät rosmarin och timjan till min porchetta jag gjorde i helgen. då de var så välväxta gjorde jag ändå inte åt 1/4 av plantorna till min anrättning. nu börjar de redan bli lite fula och jag har inte så mkt tid att laga i veckan.

hur skall man förvara dessa på bästa sätt? skall man ta ur dem ur jorden o lägga dem i kylen i vått papper? med el utan rötter? tänker på den koriander som finns att köpa, den förvaras väl bäst i kylen så?
Citera
2011-06-21, 22:29
Bannlyst
Frysen men det tar bort en del av smak+det nyttiga. Bäst är väl att ha i kruka så tar man när man behöver.
Citera
2011-06-21, 22:29
Medlem
ja kanske men man vet ju aldrig, jag brukar försöka tänka som handlarna-förvara så som de gör i affären då de vill att det ska hålla så länge som möjligt för att kunna sälja

men det stämmer inte alltid
Citera
2011-06-21, 22:37
Medlem
Har du balkong/uteplats? Då kan du plantera om i en lite större kruka och vänja kryddorna vid att vara ute, ställ den inte i fullt solsken i början. Sparsam vattning då båda trivs i lite torrare miljö.

Om du inte kan ställa ut dem, så kan det ändå vara bra med att plantera om dem i en större kruka. Inomhusluften är rätt torr, så det så det är bra att att duscha plantorna då och då och inte vattna för mycket så att rötterna börjar ruttna. Ställ den ljust men inte i gassande sol. Det är den torra inomhusluften som gör att kryddorna börjar se torra och risiga ut.
Citera
2011-06-22, 12:16
Medlem
tack för svaren!

känns nästan som alternativet är att försöka lära sig odla sånna här själv i köksfönstret? har tyvärr ingen balkon.
Citera
2011-06-22, 13:33
Medlem
Idinansikts avatar
Om du vill att de ska fortsätta växa behövs rätt ljus. Kallvitt ljus från t ex lysrör eller energilampor fungerar bra. Ej vanliga glödlampor.
Vet även att det finns speciella anordningar för örtodlingar med lampa och fuktning av växterna. Såg något sådant på Åhléns City i Stockholm förra julen.

Ska du däremot bara hålla liv i växten så länge som möjligt så är det bara att fukta plantan och låta den torka ut mellan vattningarna. Plantera gärna om den också i en lite större dräneringskruka.
Citera
2011-06-22, 13:34
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
tack för svaren!

känns nästan som alternativet är att försöka lära sig odla sånna här själv i köksfönstret? har tyvärr ingen balkon.
Köksfönstret duger nog lika bra. Hur du än gör så håller de längre i kruka än i vatten bara.
Citera
2011-06-22, 17:22
Medlem
Kruzs avatar
Annars är det bättre att köpa kryddväxter och liknande på en plantage. Dom har helt andra förutsättningar att klara sig om man planterar dem i en kruka då dom inte varit lika hårt drivna vid odling som dom man köper i en butik. Dom kostar oftast inte så mycket mer heller alla gånger.
Citera
2011-06-22, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Annars är det bättre att köpa kryddväxter och liknande på en plantage. Dom har helt andra förutsättningar att klara sig om man planterar dem i en kruka då dom inte varit lika hårt drivna vid odling som dom man köper i en butik. Dom kostar oftast inte så mycket mer heller alla gånger.

så tänkte jag göra. hur gör man när man tar tex timjan o rosmarin, klipper man av hela stora bitar? tar man bara bladen av basilika/mynta? för att det skall hålla sig så länge som möjligt alltså
Citera
2011-06-22, 23:19
Medlem
StigAllans avatar
När jag köper kryddörter hos lokala butiken så vintertid ställer jag plantorna på ett fat efter jag tagit bort plasten som brukar vara satt runt.
Ställer i fönstret och vattnar.
Sommartid kan det löna sig att plantera om i lite större kruka och vattna beroende på om man har en balkong att ställa ut kryddorna på eller måste ha dessa i ett företrädesvis söderfönster.

Det går att plocka tex. blad från basilika och sedan lägga dessa i en plastpåse för vidare förpassande till frysen, funkar på de flesta kryddor.
Men man ska inte låta de ligga allt för länge, för smaken försvinner.
Citera
2011-06-22, 23:47
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
så tänkte jag göra. hur gör man när man tar tex timjan o rosmarin, klipper man av hela stora bitar? tar man bara bladen av basilika/mynta? för att det skall hålla sig så länge som möjligt alltså
När vi talar om basilika så är det bästa att knipsa bort skotten precis ovanför ett bladpar. Det gör att tillväxt stimuleras och att blommorna aldrig kommer, utan att växten lägger all sin kraft på att få ett fint bladverk. Resterande växter har jag ingen större koll på, förutom att man bör hålla undan blommor. Sådana vill vi inte ha.

Edit: Kom på en sak till. Rosmarin behöver du inte aktivt knipsa. Den växer så långsamt att du (vid normal användning) inte kommer att ha några problem med att den växer sig för stor.

All lycka. Kryddväxter i köksfönstret är både vackert, väldoftande och välsmakande.
Senast redigerad av Imperator 2011-06-22 kl. 23:52.
Citera
2011-06-26, 12:26
Medlem
tack för alla svar.

kapar min tråd lite o undrar om nån har en idé på rätt som kräver ganska mkt färska örter? sitter fn på ganska mkt timjan, rosmarin och basilika jag vill göra åt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in